Lubimy projekty trudne architektonicznie

W DNA naszej firmy jest zakodowana wiedza na temat rewitalizacji centrów miast - mówi Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland.

Aktualizacja: 15.12.2017 11:44 Publikacja: 15.12.2017 08:52

Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland

Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland

Foto: materiały prasowe

Rz: Nad stacją metra Świętokrzyska w Warszawie Immobel Poland planuje budowę 21-metrowego biurowca Central Point. Co zaoferuje państwa obiekt?

Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland: Budowę biurowca w miejscu, które jest dla warszawiaków samym sercem ich miasta, czyli u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, rozpoczniemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku. Bardziej centralnego położenia być nie może, bo jednocześnie jest to skrzyżowanie dwóch linii metra. Stąd nazwa projektu Central Point.

Budynek zaoferuje 21 naziemnych kondygnacji, mieszczących niemal 18 tys. mkw. powierzchni biurowej i 1,1 tys. – handlowej. Niezaprzeczalnym atutem będą pomieszczenia biurowe z zewnętrznymi tarasami. Te na ostatnim, 21. piętrze będą mieć antresolę. Inwestycję oddamy do użytku w połowie 2020 roku.

Czytaj także: Mariusz Książek: Marvipol Development i BAH mają potencjał

Biurowce rosną jak grzyby po deszczu. Stołeczny rynek potrzebuje kolejnych powierzchni biurowych?

Warszawski rynek biurowy nadal się rozwija. Są chętni na nowe powierzchnie, ale fenomenem ostatnich lat jest wyraźne przesunięcie zainteresowania najemców w kierunku lokalizacji silnie połączonych z rozbudowującymi się liniami metra. Moim zdaniem ten proces będzie się nasilał, i to nie tylko na rynku biurowym, ale i mieszkaniowym.

Mieszkańcy wolą wygodne dojazdy metrem zamiast własnym samochodem. To dobry trend dla rozwijającego się miasta. Powinien być kontynuowany.

Jakie branże znajdą swoje miejsce w waszym wysokościowcu? Firmy już pytają o wynajem powierzchni w Central Point?

Nowoczesne, dobrze skomunikowane i funkcjonalne powierzchnie biurowe zawsze budziły i będą budzić zainteresowanie najemców, wygrywając konkurencję z gorszymi lokalizacjami i ze starszymi, droższymi w eksploatacji budynkami. Jeszcze nie weszliśmy na plac budowy, a już dostajemy pytania od potencjalnych najemców.

To firmy, które doceniają atuty tego projektu. Lokalizacja budynku dokładnie nad stacją dwóch warszawskich linii metra, w bardzo wyeksponowanym miejscu, oraz nowoczesność biurowca, stanowią korzyść dla firm, które chcą być rozpoznawalne.

Logo na tak zlokalizowanym budynku to doskonała forma promocji marki i budowanie wizerunku firmy.

Planują państwo kolejne inwestycje w Polsce? Gdzie i kiedy ruszą?

Immobel ma zgodę akcjonariuszy i środki na realizację kolejnych projektów. Pracujemy nad kilkoma inwestycjami w Warszawie – i biurowymi, i mieszkaniowymi. Chcemy, aby zawsze były to projekty nietuzinkowe.

W DNA firmy jest zakodowana wiedza na temat rewitalizacji centrów miast. W związku z tym często musimy się zmagać z projektami trudnymi architektonicznie, planistycznie, inżynieryjnie, ale właśnie to pozwala nam realizować takie projekty jak warszawskie inwestycje Central Point i CEDET oraz Wyspa Spichrzów w Gdańsku. W Brukseli firma Immobel dokonała rewitalizacji całego kwartału ulic w centrum miasta. To projekt Chambon, za który firma dostała nagrodę na tegorocznych targach MIPIM. Chcemy realizować więcej takich projektów, także w Polsce.

Kiedy polski rynek biurowy się nasyci? Jesteśmy blisko końca hossy?

Dopóki polska gospodarka będzie się rozwijała dynamicznie, dopóty będzie popyt na powierzchnie biurowe, na nowe mieszkania i centra logistyczne.

Oczywiście, jak każda gałąź gospodarki, także rynek nieruchomości przechodzi swoje cykle.

Są lata lepsze i lata gorsze dla deweloperów.

Dlatego jest ważne, aby budować dobrze zlokalizowane, nowoczesne budynki, mające coś, co wyróżnia je na tle innych. Wówczas można nieco spokojniej patrzeć na cykle koniunktury.

Do Polski będą wchodzić kolejni zagraniczni deweloperzy budujący biurowce? Nasz rynek jest dla nich atrakcyjny?

Myślę, że rynek jest nadal atrakcyjny z powodów, o których wspomniałem wcześniej. Niemniej nie jest to już rynek dziewiczy, bez barier wejścia. Działa tu już wielu silnych i doświadczonych graczy.

Biurowce starzeją się bardzo szybko. Czy czeka nas fala wyburzeń starych obiektów komercyjnych?

To bardzo ciekawe pytanie. W latach przyspieszonego boomu na początku tego stulecia powstało sporo budynków w doskonałych lokalizacjach.

Dziś te obiekty są już mocno przestarzałe i nieatrakcyjne architektonicznie. Jest duże prawdopodobieństwo, że niektóre z nich spotkają się z kilofem. Pierwszym przykładem jest dawny hotel Mercure w Warszawie, na którego miejscu powstał nowoczesny biurowiec. Wystarczy rozejrzeć się po tej okolicy oraz innych miejscach w centrum Warszawy, aby wytypować kolejnych kandydatów do wymiany. Myślę, że z czasem możemy mieć też do czynienia z przekształceniami budynków biurowych na przykład na cele mieszkaniowe. Immobel analizuje i takie projekty. 

CV

Jacek Wachowicz, od września 2017 r. prezes Immobel Poland. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Warszawskim, w 1992 r. rozpoczął karierę w Raiffeisen Bank. Potem dołączył do firmy Cargill w Cobham (Wielka Brytania). W 2007 r. zaczął pracę w Trigranit Development jako dyrektor zarządzający w Polsce. Był też związany m.in. z firmami Allfin Lux, Warimpex, GTC.

Rz: Nad stacją metra Świętokrzyska w Warszawie Immobel Poland planuje budowę 21-metrowego biurowca Central Point. Co zaoferuje państwa obiekt?

Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland: Budowę biurowca w miejscu, które jest dla warszawiaków samym sercem ich miasta, czyli u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, rozpoczniemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku. Bardziej centralnego położenia być nie może, bo jednocześnie jest to skrzyżowanie dwóch linii metra. Stąd nazwa projektu Central Point.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu