Nieruchomości komercyjne: ile za biura w kamienicach i blokach

Wynajmując mieszkanie na biuro, oferujemy najczęściej pustą powierzchnię. Urządzamy tylko kuchnię i łazienkę.

Aktualizacja: 05.11.2016 10:25 Publikacja: 05.11.2016 09:03

Nieruchomości komercyjne: ile za biura w kamienicach i blokach

Foto: Bloomberg

Jeśli nieruchomość nadaje się i na mieszkanie, i na biuro, korzystniej będzie wynająć ją firmie – mówi Marcin Pajączek z agencji NowodworskiEstates. – Możemy liczyć na wyższy czynsz, odpada nam umeblowanie. W razie problemów z płatnościami należność będzie łatwiej ściągnąć od firmy niż osób fizycznych. Łatwiej też będzie pozbyć się kłopotliwego najemcy – wylicza.

Światło i podatki

Także Jarosław Mikołaj Skoczeń z Emmerson Realty ocenia, że lepiej wynająć lokal na biuro. – Firmy podpisują dłuższe umowy. Czynsze bywają wyższe niż na rynku mieszkań od 50 do nawet 100 procent – podaje. – Oczywiście muszą to być nowoczesne apartamentowce lub odrestaurowane kamienice w dobrych lokalizacjach. O chętnego na biuro w zwykłym bloku w Warszawie jest trudno.

W Trójmieście, jak mówi Paweł Grabowski z BIG Nieruchomości, czynsz za lokal wynajmowany i jako mieszkanie, i jako biuro jest zbliżony. – W zależności od lokalizacji waha się od niespełna 30 do ponad 60 mkw. Niższe stawki dotyczą lokali w starszych kamienicach, najwyższe osiągają te w nowoczesnych budynkach – podaje. – Wybierając przeznaczenie lokalu, trzeba wziąć pod uwagę koszty jego adaptacji. Przy zmianie mieszkania w biuro nie chodzi tylko o wymianę dywanu na wykładziny i pomalowanie ścian na biało – zastrzega. Trzeba zadbać o odpowiednie oświetlenie, sieć komputerową, większą liczbę gniazdek elektrycznych. Nie można zapominać o podatku od nieruchomości. – Za lokale biurowe może być on 30 razy wyższy niż za mieszkania – podaje ekspert BIG Nieruchomości. – W Gdańsku jest to 0,75 zł rocznie za mkw. lokalu mieszkalnego przy 22,86 zł rocznie za mkw. lokalu biurowego.

Także Aneta Jurusik z krakowskiego oddziału Północ Nieruchomości mówi o nakładach, jakie trzeba ponieść, adaptując mieszkanie na biuro. Za wynajęciem powierzchni firmie przemawia możliwość sprawdzenia w KRS płynności finansowej przedsiębiorcy. – Od osoby fizycznej można zażądać zaświadczenia o zatrudnieniu – mówi Aneta Jurusik. – Może to być jednak źle odebrane.

W Rzeszowie, jak mówi Joanna Chęć, dyrektor oddziału Północ Nieruchomości Rzeszów Centrum, na rynku mieszkań najbardziej pożądane są adresy blisko uczelni, a na rynku biur – w centrum, które jest atrakcyjne m.in. dla branży gastronomicznej.

– Podaż mieszkań oferowanych jako lokale biurowe jest duża – podaje Joanna Chęć. – Popyt na nie jednak spada. Są firmy, które od wielu lat mają siedziby w mieszkaniach w okolicach centrum, ale nowych tego typu najemców nie przybywa – opowiada. I dodaje, że dla firm, których usługi nie są skierowane do tzw. klienta wchodzącego z ulicy, lokalizacja może być mniej ważna niż dobry dojazd dla pracowników i duży bezpłatny parking. – Jeżeli firma próbuje zaistnieć w świadomości klientów, to wybierze miejsce o nasilonym ruchu pieszych, np. w kamienicy lub bloku w rejonie rynku, gdzie szyld z logo firmy będzie się rzucał w oczy.

Dla małej firmy

– W Rzeszowie mieszkania były chętnie wynajmowane na gabinety lekarskie – mówi Joanna Chęć. – Straciły jednak popularność wraz z budową nowych osiedli, gdzie na parterach budynków powstają lokale użytkowe pod różnorodną działalność. A firmy, którym zależy na wizerunku i prestiżu, wybiorą nowoczesny przeszklony biurowiec.

Biuro w rzeszowskim bloku jest jednak zdecydowanie tańsze niż powierzchnie w biurowcu. – Stawki najmu mieszkania i lokalu-biura są podobne. Wahają się od 1,3 do 1,8 tys. zł miesięcznie za dwu-, trzypokojowe mieszkanie. Czynsze za lokale użytkowe w nowych obiektach zaczynają się zaś od 2 tys. zł – podaje przedstawicielka Północy. – Na biuro w mieszkaniu, ze względu na niższe koszty, mogą się decydować początkujące firmy. To na przykład biura rachunkowe, usługi architektoniczne, radcy prawni – wskazuje.

Marcin Pajączek pytany o zyski z wynajmu mieszkania i biura mówi, że składa się na to wiele czynników. – Wynajmując mieszkanie na biuro, oferujemy najczęściej pustą powierzchnię. Urządzamy tylko kuchnię i łazienkę – mówi. – Już na tym etapie możemy policzyć, ile zaoszczędzimy na wykończeniu i umeblowaniu. Często to kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. To, czy i o ile więcej będziemy mogli zarobić, zależy też od sąsiedztwa. Jeżeli w okolicy jest wiele podobnych ofert, to nie podyktujemy wyższej ceny. Jeśli mamy nieruchomość w atrakcyjnej lokalizacji, a w sąsiedztwie oferuje się wyłącznie mieszkania, to zysk będzie dużo wyższy.

Zdaniem eksperta NowodworskiEstates biura w apartamentowcach i kamienicach są bardzo pożądane głównie dzięki położeniu oraz metrażowi. – Największym powodzeniem cieszą się 60–100- metrowe lokale. Wiele zależy od układu pomieszczeń. Wbrew pozorom małe i średnie firmy nie lokują się w nowoczesnych biurowcach – opowiada Marcin Pajączek. – Operatorzy biurowców niechętnie wydzielają małe powierzchnie, bo jest to dla nich nieopłacalne. Część biurowców, ze względu na rosnącą konkurencję, przeznacza czasem jedno lub dwa piętra na małe lokale.

Jeśli nieruchomość nadaje się i na mieszkanie, i na biuro, korzystniej będzie wynająć ją firmie – mówi Marcin Pajączek z agencji NowodworskiEstates. – Możemy liczyć na wyższy czynsz, odpada nam umeblowanie. W razie problemów z płatnościami należność będzie łatwiej ściągnąć od firmy niż osób fizycznych. Łatwiej też będzie pozbyć się kłopotliwego najemcy – wylicza.

Światło i podatki

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu