Inwestycję dla koncernu Volkswagen pod Poznaniem ukończył niedawno Strabag. Jak podaje Ewa Bałdyga, rzecznik spółki, na 220 ha przeznaczonych na nową fabrykę w Białężycach w niespełna dwa lata Strabag postawił trzy z pięciu hal produkcyjnych.
– Na terenie zakładu nasza firma zbudowała także 9,5 km dróg wewnętrznych, 102 tys. mkw. parkingów i powierzchni logistycznych, specjalny tor testowy dla samochodów i bocznicę kolejową – mówi Ewa Bałdyga. – Do prac zaangażowaliśmy prawie 1 tys. specjalistów z zakresu budownictwa, logistyki, dostawców, operatorów sprzętu.
Przedstawicielka firmy Strabag podkreśla, że budowa fabryki VW pod Wrześnią swoją skalą porównywalna jest do budów największych centrów handlowych.
100 dni budowania
Do budowy hal wykorzystano ponad 11 tys. ton konstrukcji stalowych, 54 tys. mkw. płyt osłonowych elewacyjnych, 68 tys. metrów sześciennych betonu posadzkowego, ponad 500 słupów żelbetowych i ponad 1300 sztuk prefabrykatów żelbetowych. – Jednym z ciekawszych zadań było zbudowanie toru testowego dla samochodów schodzących z linii produkcyjnej – mówi Ewa Bałdyga. – Tego rodzaju tory przeszkód powstają w każdym z zakładów produkcyjnych VW. Różnią się parametrami dopasowanymi do potrzeb danego zakładu. Ten we Wrześni ma 2 x 250 m długości. Został podzielony na dziesięć pól o rożnej strukturze i nawierzchni. Jedno z nich imituje nawierzchnię ze zużytej kostki granitowej. Jest też odcinek pokryty gwoździami z aluminium lub gwoździami wpuszczonymi głęboko w nawierzchnię. Są również wystające pokrywy studzienne.
Obiekty przemysłowe, w tym hale produkcyjne, buduje także firma Eiffage Polska Budownictwo. – Jeszcze w tym roku planujemy zakończyć budowę hali wraz z montażem urządzeń technologicznych w Wytwórni Poliamidów II w Tarnowie, należącej do Grupy Azoty – mówi Zbigniew Zajączkowski, prezes Eiffage Polska Budownictwo. Wartość projektu wynosi ponad 35 mln zł netto.