Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Komercyjne

Sztuka oryginalności, czyli pływajšcy hotel kontra gargamel

rp.pl
Bo co jak co, ale po jedzenie klienci się wdrapiš.

W jednym z parków rozrywki w Polsce stoi pochylony dom – obserwujšc go z zewnštrz, odnosi się wrażenie, że masywna konstrukcja za moment oderwie się od ziemi, cišgnięta w górę przez baloniki. Wewnštrz wrażenia sš jeszcze ciekawsze, bo błędnik kompletnie się gubi.

To przykład niestandardowej architektury służšcej czystej rozrywce. Nie brakuje jednak nieszablonowych pomysłów polskich projektantów na budynki, które jak najbardziej można użytkować. Aparthotel czy laboratorium na wodzie, dom na kurzej łapce – do wyboru, do koloru.

Na pierwszym miejscu mojej prywatnej listy niestandardowych budynków sš domki na drzewie coraz częœciej oferowane w ramach agroturystyki. Granie na sentymencie czy niezrealizowanych marzeniach z dzieciństwa można, jak widać, przekuć w biznes.

Na drugim biegunie znajdujš się twory, które wcišż można znaleŸć w polskich miejscowoœciach, czyli gargamele z wieżyczkami zakończonymi spiczastym dachem. Oryginalnoœci, jak sšdzę, przydać majš też zielona blachodachówka i jaskrawo pomalowana elewacja. Tu motywem przewodnim jest najwyraŸniej chęć zwrócenia na siebie uwagi.

O uwagę muszš też zabiegać centra handlowe. Od dawna nie sš to skupiska sklepów – œrodek ciężkoœci przesuwa się w stronę umożliwienia klientom miłego spędzenia czasu. Poza rozrywkš to oczywiœcie gastronomia, specjalnie wydzielone obszary – z angielska zwane food courtami – to już nie tylko skupisko barów, ale poważne restauracje.

Obecnie w Polsce stare centra handlowe przechodzš remonty i metamorfozy. W jednym z obiektów zarzšdzono przeprowadzkę całego piętra gastronomicznego na wyższy poziom. – Żałuję, że nie miałem odwagi zadecydować o przeprowadzce na najwyższe piętro, ale za kilka lat to zrobimy – powiedział mi menedżer. Po co tyle zachodu? Im niższe piętro, tym wyższe stawki najmu - dlatego na dolnych piętrach lepiej mieć dużo sklepów niż kilka jadłodajni.

Jednoczeœnie gastronomia zapłaci za najem górnego piętra więcej niż sklepy – bo co jak co, ale po jedzenie klienci się wdrapiš. Można więc mówić o gastronomicznej modzie w centrach handlowych, ale – jak widać – wszystko ma także twarde podstawy biznesowe.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL