Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Komercyjne

Gastronomia podbija rynek galerii handlowych

Strefa food court w Galerii Katowickiej
materiały
Coraz częœciej jemy na mieœcie, coraz chętniej próbujemy nowych kuchni. Lokale gastronomiczne podbijajš centra handlowe.

Lokale gastronomiczne w nowo otwieranych i planowanych centrach handlowych zajmujš 10–15 proc. powierzchni – podaje Colliers International. Według Marty Machus-Burek, eksperta tej firmy doradczej, wkrótce będzie to już 20–25 proc.

Zmiany nawyków

Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL, przypomina, że jeszcze dziesięć lat temu oferta gastronomiczna w galeriach handlowych stanowiła 5–7 proc. – Dziœ w dużych stołecznych obiektach dochodzi do 20 proc. – wskazuje. To przede wszystkim efekt zmiany nawyków konsumentów. – Coraz częœciej jemy na mieœcie, coraz chętniej próbujemy nowych kuchni – wyjaœnia. – Zmienia się też funkcja centrów handlowych. Stajš się miejscem spędzania wolnego czasu, spotkań ze znajomymi i partnerami biznesowymi. Rozwój handlu internetowego sprawia, że klient już nie szuka w galerii tylko ulubionych marek. Oczekuje rozwiniętej oferty usługowej, rozrywkowej, kulturalnej, sportowej i gastronomicznej – podkreœla.

Na zmiany nawyków Polaków zwracała też uwagę Zuzanna Skalska, analityk trendów z 360inspiration.nl, podczas kongresu „Rzeczpospolitej" Real Estate Impactor. – W przyszłoœci przedefiniujemy dom. Już dziœ zmieniajš się pomieszczenia, choćby kuchnia, w której gotujemy coraz rzadziej – mówiła.

Właœciciele galerii zwiększajš więc liczbę lokali gastronomicznych. – Dbajš też o ich różnorodnoœć. Sš więc tradycyjne kawiarnie, fast foody, restauracje z organicznš żywnoœciš – wskazuje Anna Wysocka. – W centrach dobrze się odnajdujš takie sieci, jak McDonald's, Burger King, Subway, North Fish, Pizza Hut, Wiking, Thai Wook. Do galerii chętnie wchodzš także kawiarnie typu Costa Coffee - opowiada.

Otwiera się także coraz więcej oddzielonych od częœci handlowej restauracji z własnymi stolikami. – Przykładem sš Bierhalle i Viapiano. W obiektach w centrach miast czy w hubach biznesowych nierzadko powstajš restauracje z bardzo wysokiej półki – podkreœla Anna Wysocka. Jej zdaniem nie każdy rodzaj gastronomii pasuje do każdej galerii. – Typ i format restauracji trzeba dobrać do potrzeb i możliwoœci grupy docelowej, uwzględniajšc charakterystykę centrum i otoczenie konkurencyjne – tłumaczy. – Innš ofertę będzie mieć centrum na obrzeżach, innš wielka galeria w centrum miasta czy w dzielnicy biznesowej – dodaje.

Marta Machus-Burek wspomina, że pierwsze kilkusetmetrowe restauracje z obsługš kelnerskš pojawiły się w centrach handlowych już na poczštku 2000 roku. – Obok nich działajš express bary, punkty z kawš, sokami, lodami oraz stoiska z regionalnš lub międzynarodowš ofertš – wylicza.

Biznesmeni i weganie

O rosnšcej roli gastronomii w centrach handlowych mówiš też przedstawiciele galerii. Anna Malcharek, dyrektor zarzšdzajšcy Gemini Holding, potwierdza, że popularnoœć restauracji, kawiarni i food courtsów w centrach handlowych wynika w znacznym stopniu ze zmian społecznych i demograficznych. Szybkie tempo życia, nieplanowane posiłki, spędzanie w galeriach wolnego czasu – wszystko to sprzyja otwieraniu w galeriach lokali gastronomicznych. – Obserwujemy również większš niż kiedyœ zależnoœć między zakupami a konsumpcjš. Przy okazji robienia zakupów z gastronomii korzysta aż 78 proc. klientów, częœć w trakcie wyprawy do kina, a częœć łšczy to ze spotkaniami z przyjaciółmi – opowiada Anna Malcharek. – Food courts nie wyglšdajš już tak jak dawniej. Teraz to zróżnicowane architektonicznie przestrzenie. Tworzy się m.in. miejsca dla rodzin z dziećmi czy strefy konsumpcji przy blatach barowych.

W budowanym centrum Gemini Park Tychy miejsce znajdš m.in. KFC, Olimp, Companeros, Cafe de Grano, Grycan, Lodomania, Kebab by Olimp. – Rozmowy z kolejnymi popularnymi markami gastronomicznymi trwajš – mówi dyrektor Malcharek. – Dobrze skomponowana oferta gastronomiczna, podobnie jak rozrywkowo-rekreacyjna, wpływa na zwiększenie poziomu odwiedzalnoœci obiektu. Dzięki niej klienci spędzajš w centrum handlowym więcej czasu, co przekłada się na wzrost obrotów najemców – wyjaœnia.

Rolę gastronomii w centrach handlowych docenia także Joanna Bagińska, dyrektor Galerii Katowickiej. – Wiele osób po zrobieniu zakupów w centrum idzie na obiad ze znajomymi albo rodzinš. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas – podkreœla. – Nasz food court w czasie lunchu wypełnia się nie tylko klientami galerii. Przychodzš także pracownicy pobliskich firm, studenci, rodziny.

W Galerii Katowickiej jest prawie 30 punktów gastronomicznych. – Mamy m.in.: kuchnię włoskš (Gusto Dominium, Pasta Masta), fast foody (Burger King, McDonald's, KFC, Subway), kuchnię orientalnš (Sevi Oriental, Wasabi Sushi To Go, Sushi Do) – wskazuje dyrektor Galerii Katowickiej. – Można też posmakować kuchni polskiej (Bon Apetito, Express Kuchnia Marche).

Galeria Katowicka ostatnio poszerzyła swojš ofertę o lokal Mihiderka, serwujšcy dania wegańskie. – Na pewno pojawi się jeszcze kilka nowych punktów gastronomicznych – zapowiada dyrektor.

masz pytanie, wyœlij e-mail do autorki: a.gawronska@rp.pl

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL