Każda marka i każda forma działalności ma swoje uwarunkowania. Lokal przeznaczony na modę powinien się znajdować w otoczeniu innych najemców z tej branży, w pobliżu silnego operatora odzieżowego, który da gwarancję większego ruchu klientów. Nie bez znaczenia jest widoczność witryny, jej doświetlenie, odległość od ruchomych schodów i wind. Usługi lubią z kolei towarzystwo innych firm o podobnym profilu oraz najemcy spożywczego. Osoby przyjeżdżające na zakupy spożywcze chętnie widzą obok marketu punkt dorabiania kluczy, operatora sieci komórkowej, aptekę, cukiernię.
Co zapisać w umowie? Na jakie zapisy się nie godzić?
Wzór umowy narzuca wynajmujący. To normalna praktyka. Jako autor dokumentu zabezpiecza się przed wieloma zdarzeniami i ewentualnościami. Najemca powinien umowę uważnie przeczytać, a najlepiej oddać prawnikowi. Należy również uważnie zapoznać się z załącznikami do umowy, szczególnie technicznym, który definiuje, jak i co należy wykonać w lokalu i w jakim czasie. Trzeba też znać regulamin centrum. Są to integralne części umowy. Umowa musi przede wszystkim definiować przedmiot najmu i przedmiot działalności, obowiązki stron (szczególnie dotyczące płatności) oraz powody, dla których może być rozwiązana. Należy uważnie przyjrzeć się wysokości kar za potencjalne przewinienia, terminom reakcji na wezwania wynajmującego, żeby w razie problemów nie dziwić się, że właściciel lokalu korzysta z wszelkich możliwości egzekwowania zapisów umowy. Umowa to czarny scenariusz. Jeżeli współpraca się nie układa, to grozi poważnymi konsekwencjami, jeżeli wszystko działa sprawnie, to w zasadzie rzadko się do umowy zagląda.
Wynajmując wyspę, ma się inne prawa i obowiązki?
Umowy najmu wysp są z reguły krótsze i prostsze. Ale załączniki – regulamin czy zalecenia techniczne – są podobne lub takie same. Takie same są obowiązki – to m.in. terminowe płatności, nieprzerwana działalność.
Na jaki czas są zawierane umowy?