Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Komercyjne

Talenty chcš pracować w najlepszych biurach

Letnie lekcje jogi sš organizowane na placu między budynkami Empark Mokotów Business Park w Warszawie.
materiały prasowe
Przestrzeń biurowa buduje wizerunek pracodawcy i wspiera rekrutację.

Chcesz mnie zatrudnić? Pokaż mi swoje biuro. Mateusz Laskowski, członek zarzšdu firmy projektowo-wykonawczej Forbis Group, przyznaje, że przestrzeń biurowa buduje wizerunek pracodawcy i wspiera rekrutację. – Dobrze zaprojektowane biuro pozwala się wyróżnić, podkreœlić wyjštkowoœć firmy – mówi. – Zapotrzebowanie na wykwalifikowane kadry roœnie. Aby skusić najlepszych, nie wystarczy już wysoka pensja.

Mateusz Laskowski twierdzi, że o atrakcyjnoœci biura nie stanowi jedynie prestiżowa lokalizacja czy aranżacja. – Jeden pracownik będzie się czuł lepiej w kreatywnej, kolorowej przestrzeni, innym skupienie ułatwia prosty, oszczędny design – wyjaœnia. – Najważniejsze, by projekt był dopasowany do charakteru firmy – jej wartoœci, misji, stylu pracy. Wtedy przycišgnie pracowników, którzy stworzš skuteczny zespół. Równie ważna jest funkcjonalnoœć biura. Dotyczy to także częœci wspólnych, które sprzyjajš integracji.

Mecz w strefie relaksu

Maciej Markowski, dyrektor Workplace Strategy na Europę Œrodkowo-Wschodniš w dziale Globalnej Obsługi Najemców w Cushman & Wakefield, ocenia, że pracownicy coraz większš wagę przywišzujš do lokalizacji, jakoœci i funkcjonalnoœć biura. – 93 proc. przebadanych studentów szkoły biznesowej ESSEC w Paryżu nie chce pracować w tradycyjnym biurze, a 87 proc. poszukuje pracy w centrum miasta – wskazuje najnowsze trendy Markowski.

Lepiej zmodernizować biuro niż zaoferować wyższe pensje? – W firmach z niskim wynagrodzeniem lepiej będzie je podnieœć – zastrzega ekspert Cushman & Wakefield. – W przedsiębiorstwach, w których zarabia się bardzo dobrze, a o pracowników jest trudniej, warto zainwestować w polepszenie jakoœci przestrzeni. Aby pracownicy postrzegali biuro jako nowoczesne i atrakcyjne, nie wystarczš już strefy relaksu, w których można odpoczšć na kanapach, obejrzeć mecz, pograć na konsoli czy posłuchać muzyki. Nie wystarczš już także specjalne przestrzenie do pracy zespołowej – zastrzega. Pracownicy oczekujš wysokiej jakoœci wyposażenia dopasowanego do ich potrzeb. – To na przykład biurka o regulowanej wysokoœci umożliwiajšce pracę nie tylko na siedzšco, dostęp do najnowszych technologii i zaawansowanego sprzętu elektronicznego. To także aranżacja zgodna z najnowszymi trendami, np. biophilic design – wskazuje ekspert. Oznacza to, że budynki majš być „blisko natury", np. przez wykorzystanie ekotechnologii.

Budowanie marki

Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. handlu w Mikomax Smart Office, nie ma wštpliwoœci, że jesteœmy œwiadkami dużych zmian w podejœciu do przestrzeni biurowej. – Rosnšca konkurencja na rynku pracy i rywalizacja o najlepszych specjalistów sprawiajš, że przyjazne i atrakcyjne biuro jest jednym z ważniejszych kryteriów branych pod uwagę przy wyborze firmy – potwierdza. – Pracownicy często chcš zobaczyć przyszłe miejsce pracy. To element budowania marki pracodawcy już na etapie rekrutacji. W wybór siedziby firmy coraz częœciej angażujš się działy HR. Biuro przestaje być tylko miejscem, w którym wykonuje się zadania służbowe, a staje się narzędziem wspierajšcym cele biznesowe przedsiębiorstwa.

Joga, kino, nap room

Magdalena Kowalewska, ekspert firmy deweloperskiej Immofinanz, jest przekonana, że atrakcyjna powierzchnia biurowa pozwala przycišgnšć i zatrzymać dobrych pracowników. – Szczególnie dla młodych ludzi liczy się coœ więcej niż dobre wynagrodzenie. Chcš pracować w ciekawym otoczeniu. Kiedy potencjalnym najemcom pokazujemy powierzchnie, w ich zespole jest często także osoba z działu HR – opowiada. Immofinanz np. w Niemczech buduje nowš siedzibę głównš dla Trivago. – Firma już na wstępie zapowiedziała, że kompleks ma przycišgać największe talenty z całego œwiata. Ludzie reprezentujšcy kilkadziesišt narodowoœci w nowym miejscu pracy muszš się czuć komfortowo – podkreœla.

W Warszawie, na placu między budynkami Immofinanz – Empark Mokotów Business Park – sš organizowane lekcje jogi. Sš też letnie pokazy filmów i festiwale food trucków. W ubiegłym roku spółka Immofinanz wprowadziła na rynek biurowš markę myhive. Biur myhive jest w Warszawie szeœć. W budynkach sš kawiarnie, sklepy, siłownie. Lobby przypomina przestrzeń hotelowš. – W budynku myhive w Wiedniu jest jeszcze pokój relaksu, tzw. nap room – opowiada dyrektor Kowalewska.

Współczesne obiekty stajš się wielofunkcyjne. Na tę wielofunkcyjnoœć nowych inwestycji wskazywał Robert Moritz, prezes Alty, jeden z uczestników organizowanej przez „Rzeczpospolitš" konferencji Real Estate Impactor. Według niego pracownicy chcš mieć blisko m.in. punkty handlowe i tereny rekreacyjne.

Grupa Capital Park, jak mówi Kinga Nowakowska, członek zarzšdu, opracowała koncepcję „biuro plus". – Stawiamy na najlepszš architekturę, ekologię, zrównoważony rozwój – wylicza. – Ważne sš także promocja sportu i aktywnoœci fizycznej, sztuka i kultura oraz szeroki wachlarz usług.

Staramy się dostarczyć naszym najemcom jak najszerszš ofertę punktów usługowo-handlowych – podkreœla. W Eurocentrum Office Complex w Al. Jerozolimskich w Warszawie najemcy mogš np. skorzystać z obsługi konsjerża. – W Royal Wilanów uruchomiliœmy aplikację mobilnš, dzięki której można się zapoznać z ofertš obiektu oraz sprawdzić, jak spędzić czas po pracy – opowiada przedstawicielka Capital Park. – Nowoœciš jest usługa 4Mobility, dajšca możliwoœć wypożyczenia samochodu na minuty.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL