Komercyjne

Wykonawcy: niezwykłe inwestycje komercyjne

Zielone Arkady w Bydgoszczy
Strabag
Foyer wyłożone tufem wulkanicznym, wejście przypominające kryształ, 14 żurawi na budowie. Obiekty komercyjne są coraz trudniejsze.

Jarosław Brzozowski, członek zarządu spółki Budner

Powstające obiekty komercyjne są coraz kosztowniejsze i trudniejsze w budowie. Budynki o ciekawej formie architektonicznej, wkomponowane w gęstą zabudowę miejską, wymagają skomplikowanych technologii, ogromu pracy inżynierskiej i eksperckiej.

W centrach miast deweloperzy kupują małe działki, na których powstają trudne do realizacji plomby. Trzeba m.in. zabezpieczyć sąsiednie nieruchomości. Ciekawym projektem jest biurowiec Villa Metro budowany dla Reform Company 3. Powstaje przy stacji metra Wilanowska. Inwestycja wymaga przebudowy wejścia do stacji, wybudowania wielopoziomowego podziemnego parkingu dla najemców na niedużej działce.

Stale trzeba też monitorować sąsiedni budynek z XIX w. Interesującą inwestycją był też biurowiec Chmielna 25 w Warszawie. Dojazd do budowy odbywał się deptakiem po ulicy Chmielnej. Działka została zabudowana w ponad 95 proc., brakowało miejsca na plac budowy. Przy popełnieniu błędu przez konstruktora budynku lub wykonawcę sąsiedzi mogliby wpaść do wykopu.

Andrzej Goławski, prezes spółki Mostostal Warszawa

Wśród wielu zrealizowanych przez nas projektów na uwagę zasługuje toruńskie Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki.

Na potrzeby tej budowy postawiliśmy własny zakład produkcji betonu, w którym przygotowywana była specjalna mieszanka. Fasada obiektu została wyłożona z wykorzystaniem innowacyjnej technologii pikado. To konglomerat cegły i kruszywa melafiru.

Na jednej stronie szalunku przyklejana jest połamana i chaotycznie ułożona cegła. Między jego drugą stroną a cegłą wlewany jest beton, który wypełnia szczeliny. Po utwardzeniu materiału betonowa powierzchnia jest skuwana tak, aby jak najmocniej ją odsłonić. Pikado pełni również istotną rolę w akustyce budynku.

Główny architekt odwiedzał kopalnie melafiru, szukając odpowiedniego odcienia betonu. Spośród próbek zostały wybrane dwie najbardziej zbliżone do barwy cegły. Foyer budynku wyłożone zostało tufem wulkanicznym z Teneryfy. Sala jest częściowo zanurzona w ziemi. Realizacja takich projektów to prawdziwe wyzwanie dla wykonawcy.

Jacek Kowalski, dyr. zarządzający, dyrekcja budownictwa ogólnego Strabag

Największym wyzwaniem ostatnich lat wśród projektów komercyjnych realizowanych przez naszą firmę była budowa Galerii Katowickiej. Spełnieniem jednej z najciekawszych wizji architektonicznych była jednak galeria Zielone Arkady w Bydgoszczy.

Oryginalne, nieregularne kształty bryły głównej dopełniło niecodzienne wejście przypominające kryształ. W najwyższym punkcie osiągnął wysokość 10-piętrowego wieżowca. Romboidalne szklane elementy, wbudowane w ramiona metalowej konstrukcji, wymagały niezwykłej precyzji wykonania i perfekcyjnej koordynacji pozwalającej na stworzenie ażurowego nadwieszonego nad bryłą obiektu elementu o ogromnych rozmiarach, zachowującego jednak wrażenie lekkości kryształu.

To skomplikowane połączenie płyt kompozytowych, szkła z żelbetem konstrukcjami stalową i aluminiową. Geometria konstrukcji wymagała skomplikowanej metodologii przemieszczania elementów i innej metodologii prac na wysokości.

Rafał Glaza, członek zarządu spółki Dekpol

Dekpol był generalnym wykonawcą zakładu produkcyjnego Creaton oraz uczestniczył w montażu i budowie technologii. W fabryce produkowana jest dachówka ceramiczna wielkoformatowa Titania. Linia produkcyjna jest w pełni zautomatyzowana, znajduje się tu także najdłuższy piec do wypału dachówki, który zasilany jest gazem ziemnym.

Na powierzchni hali fabryki, która wynosi około 30 tys. mkw. 90 proc. zajmują urządzenia i maszyny. Budowa całej fabryki pochłonęła ponad 40 tysięcy metrów sześciennych zbrojonego betonu. Sam fundament pod piec pochłonął ponad 4 tysiące metrów sześciennych betonu w ciągłym betonowaniu.

Wyzwaniem była instalacja ogromnego pieca, którego długość wynosi ponad 220 metrów, a szerokość ok. 12 metrów. W efekcie proces produkcji jest w pełni zautomatyzowany, rola pracowników ogranicza się do kontroli robotów i taśmociągów.

Janusz Buława, członek zarządu Eiffage Polska Budownictwo

Eiffage i Eiffel łączy wspólna historia. Stawiamy na innowacyjne budowle oraz wielkie skale jak Piramida Luwru, Wielki Łuk La Défense, Opera w Sydney, uskrzydlony gmach Fundacji Louis Vuitton wtopiony w postindustrialną przestrzeń wizjonerski gmach Luma Arles, ale też największa śluza na świecie w Antwerpii i najwyższy na świecie wiadukt w Millau.

W Polsce zbudowaliśmy OVO Wrocław. To bardzo trudny do wykonania projekt architektoniczny. Futurystyczny charakter obiektu, na bazie bieli i miękkich kształtów, podkreśla corian, materiał hi-tech, po raz pierwszy w Polsce w tej skali – ponad 5 tys. mkw. samej elewacji. Zastosowaliśmy specjalną frezarkę do trójwymiarowego kształtowania corianu oraz niewidoczny montaż, dla uzyskania efektu idealnej gładzi i miękko płynącej linii. W Zakopanem na Antałówce powstaje w góralskim stylu 4-gwiazdkowy Radisson Blu, którego sercem jest zabytkowa aleja buków posadzona ponoć przez Helenę Modrzejewską.

Zespół Eiffage, zajęty takimi wyzwaniami, jak lita skała w podłożu, od miesięcy intensywnie współdziała z ekipą dendrologów, by utrzymać zabytkowe drzewa na kilkunastometrowej skarpie przy odsłoniętych korzeniach. Szczególnie ważne dla tkanki miejskiej są rewitalizacje zabytków. Angel Wawel, dawnej zespół klasztorny, obecnie prestiżowy apartamentowiec oraz Angel Care, dawniej XIX-wieczny szpital, obecnie Centrum Seniora.

Budujemy również Centrum Posnania, które po otwarciu przewidzianym na jesień tego roku stanie się największą przestrzenią zakupowo-lifestylową w Polsce i jedną z największych w Europie. Od początku budowy zarządzaliśmy tu pracą 14 żurawi równocześnie.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL