W całym kraju jest już ponad 13 mln mkw. powierzchni handlowej, w ramach różnych formatów. Na przykład same centra handlowe mają 9,3 mln mkw., parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,57 mln mkw., a centra wyprzedażowe – 210 tys. mkw. – wynika z ostatnich danych firmy JLL.
Nowych obiektów nadal przybywa. – W pierwszym półroczu polski rynek wzbogacił się o 115,8 tys. mkw. powierzchni handlowej. Największe centra handlowe oddane do użytku od początku roku to Galeria Glogovia w Głogowie i Galeria Karuzela we Wrześni – wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.
Otwarcia is zamknięcie
Tylko w drugim kwartale roku przybyło ponad 91,3 tys. handlowych mkw. Do użytku została oddana Galeria Karuzela we Wrześni, Galeria Awangarda w Bartoszycach, Galeria Zaspa w Gdańsku, a także rozbudowana Morena i Auchan – również w Gdańsku.
Poza tym otwarto trzy sklepy budowlane: Leroy Merlin we Wrocławiu, Jeleniej Górze i Koninie, sklep Agata Meble w Częstochowie oraz park handlowy przy Galerii Leszno w Lesznie. W tym samym czasie, po raz pierwszy w Polsce, zamknięto centrum handlowe – CH Sosnowiec.
– CH Sosnowiec było obiektem pierwszej generacji, w zasadzie hipermarketem z galerią kilkunastu punktów handlowo-usługowych – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers International. – Zamknięcie tego centrum ma związek przede wszystkim ze zmianą operatora spożywczego, która nastąpiła w wyniku zakupu sieci Real przez Auchan. Ponieważ własne centrum handlowe Auchan znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie CH Sosnowiec, nieracjonalne byłoby utrzymywanie tych dwóch sklepów – dodaje.