Komercyjne

Franz Jurkowitsch: Międzynarodowi gracze chcą być w Polsce

Franz Jurkowitsch, prezes spółki Warimpex.
materiały prasowe
- Polska oferuje wiele możliwości inwestorom, którzy chcą dokonać alokacji swojego kapitału i zainwestować w rynki wschodzące - mówi Franz Jurkowitsch, prezes spółki Warimpex.

Rzeczpospolita: Warimpex sprzedał ostatnio osiem hoteli – w Czechach, Polsce i Rumunii – tajskiemu inwestorowi. Jaka jest wartość transakcji? Na co zostaną przeznaczone pieniądze ze sprzedaży?

Franz Jurkowitsch, prezes spółki Warimpex: Transakcja objęła pakiet hoteli, których byliśmy większościowym właścicielem.

Wartość naszych udziałów w tym pakiecie to ok. 180 mln euro. Sprzedaż znacznie poszerza nasze możliwości działania i daje pole do zwiększenia aktywności. Wpływy z transakcji przeznaczymy na poprawę naszej struktury kapitałowej i na nowe projekty deweloperskie.

Jakie? Hotelowe? Biurowe?

Strategia Warimpexu jako dewelopera i inwestora polega na budowaniu hoteli i biurowców, a następnie ich sprzedaży. Dzięki ostatniej transakcji jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji kolejnych inwestycji. Nadal chcemy działać w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, a także w Rosji i we Francji.

Ile obiektów hotelowych ma jeszcze Warimpex?

W naszym portfelu jest sześć hoteli. Oprócz hotelu InterContinental w Warszawie są to Crowne Plaza w Petersburgu, Hotel Dvorak w Karlowych Warach, Palais Hansen Kempinski w Wiedniu oraz Vienna House Magic Circus Paris i Vienna House Dream Castle Paris.

W Polsce w najbliższych latach czekają nas głośne otwarcia długo oczekiwanych hoteli. Branża ma przed sobą kolejne tłuste lata?

Analizy pokazują dynamiczny wzrost sektora hotelowego. Na rynek wchodzi wiele nowych międzynarodowych marek. Rok 2016 był jednym z najlepszych dla branży. Sektor hotelowy nieustannie notuje dobre wyniki i pod względem obłożenia, i stawek za wynajem pokoi. Według statystyk przychód za jeden dostępny pokój w Polsce wzrósł w zeszłym roku o 11 proc. Popyt na wysokiej jakości trzy- i czterogwiazdkowe hotele będzie systematycznie rósł także na rynkach regionalnych.

Takich właśnie hoteli najbardziej brakuje?

Popyt na usługi hotelowe rośnie w miarę zwiększania się zamożności Polaków, a infrastruktura transportowa sprawia, że poszczególne regiony kraju stają się coraz lepiej dostępne, również dla odwiedzających z zagranicy. W efekcie coraz więcej gości korzysta z hoteli zarówno w celach biznesowych, kiedy to wymaga się lepszego standardu, jak i w celach turystycznych.

Które segmenty nieruchomości, poza hotelami, są dla państwa atrakcyjne?

W Polsce, ze względu na duży popyt, szczególnie w miastach regionalnych, koncentrujemy się na inwestycjach w biurowce. W Łodzi, w sąsiedztwie Manufaktury i ul. Piotrkowskiej, budujemy obiekt Ogrodowa Office. Budynek zaoferuje 28 tys. mkw. powierzchni, w tym 3,9 tys. mkw. handlowo-usługowej na parterze. Budowa ma się zakończyć w 2018 r. W Krakowie podpisaliśmy list intencyjny na wynajem ok. 60 proc. z 12 tys. mkw. powierzchni w budynku Mogilska Office. Pracujemy też nad kolejnym projektem w Krakowie – Chopin Office. Biurowiec o powierzchni ok. 21 tys. mkw. planujemy wybudować niedaleko hotelu Chopin. Oba budynki powstaną się w doskonale skomunikowanej okolicy, w pobliżu ronda Mogilskiego w Krakowie.

Wejdą państwo na kolejne rynki?

Naszym celem jest otwarcie kolejnych obiektów hotelowych i biurowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, bo jest popyt na wysokiej jakości obiekty w segmencie midscale i upscale. Planujemy inwestycję na naszej działce w Budapeszcie. Wybudujemy tam 170 pokoi hotelowych i 60 apartamentów. Koncentrujemy się na realizowaniu inwestycji w miastach, gdzie już wcześniej byliśmy obecni.

Za przykłady mogą posłużyć wspomniane już biurowce, które powstaną nieopodal hoteli, które zbudowaliśmy lub odnowiliśmy, czyli niedaleko hotelu andel's by Vienna House w Łodzi i hotelu Chopin w Krakowie.

Tego typu połączenie położonych w pobliżu hoteli i biurowców pozwala osiągnąć efekt synergii. Oprócz Polski zamierzamy się skupić na projektach w Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, Rosji, Niemczech i we Francji.

Jak wygląda polski rynek nieruchomości na tle Europy?

Polska oferuje wiele możliwości inwestorom, którzy chcą dokonać alokacji swojego kapitału i zainwestować w rynki wschodzące. Takie inwestycje gwarantują wyższą stopę zwrotu niż w rozwiniętych krajach Europy Zachodniej.

W polskich hotelach goście krajowi stanowią ponad 70 proc., co jest ogromnym sukcesem. Biorąc pod uwagę dalszy wzrost liczby turystów z zagranicy, perspektywa na przyszłość dla polskiego rynku hotelowego jest bardzo obiecująca.

Inwestorzy wciąż chcą inwestować w Polsce?

Zagraniczni inwestorzy są coraz bardziej świadomi potencjału polskiego rynku. Sytuacja ekonomiczna kraju jest stabilna, rynek hotelowy w pełni dojrzał, a infrastruktura jest stale rozwijana i usprawniana. Rośnie liczba osób odwiedzających Polskę w celach biznesowych.

Polskie hotele – i w Warszawie, i w miastach regionalnych – każdego roku przyjmują coraz więcej gości. Korzystna sytuacja w kraju zachęca inwestorów do dywersyfikowania międzynarodowych portfeli i silniejszej obecności nad Wisłą.

CV

Franz Jurkowitsch w branży nieruchomości działa od 1985 roku. Pełni funkcję prezesa firmy Warimpex, jednego z największych inwestorów na rynku hotelarskim w Europie Środkowej i Wschodniej. Jest też wiceprezesem Rady Fundacji Zygmunta Freuda w Wiedniu. Absolwent Wiedeńskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. Na tej uczelni zdobył tytuł doktora.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL