Komercyjne

Mocna polska oferta na prestiżowych targach

W zeszłym roku stoisko Warszawy przyciągnęło dużych inwestorów. W Cannes swoje studio telewizyjne miała też „Rz”.
materiały prasowe
Rusza największa impreza nieruchomościowa na świecie.

Największe miasta oraz inwestorzy od 13 do 16 marca będą prezentować się na międzynarodowych targach nieruchomości MIPIM w Cannes. Organizatorzy szacują, że impreza zgromadzi ponad 24 tys. uczestników z ponad stu krajów. Jak co roku na targi wybiera się silna reprezentacja z Polski.

Poza ofertą handlową MIPIM to także setka konferencji i paneli dyskusyjnych. Tematem wiodącym tegorocznej edycji jest zrównoważony rozwój. Zgodnie z zapowiedziami „Rzeczpospolita" podczas imprezy zaprezentuje projekty nominowane w ramach konkursu „Twórcy przestrzeni".

Siła miast...

Warszawa będzie uczestniczyć w targach już po raz 20. Miasto chce zaprezentować się jako najlepsze miejsce do inwestowania w Europie. Ma w tym pomóc najświeższy ranking: „Europejskie miasta i regiony przyszłości 2018/2019", opracowany przez ekspertów „Financial Timesa". W tym zestawieniu Warszawa została sklasyfikowana na trzecim miejscu wśród miast najbardziej przyjaznych biznesowi, prześcigając Berlin i Paryż, konkurując ze zwycięskim Londynem i Dublinem.

– Ranking odzwierciedla dynamiczny rozwój Warszawy. Zagraniczni inwestorzy, wybierając nasze miasto, liczą na wykształcone kadry pracowników – mówi „Rzeczpospolitej" Katarzyna Włodek-Makos, dyrektor stołecznego Biura Rozwoju Gospodarczego. – Na targach w Cannes będziemy chwalić się naszym potencjałem. Warszawa ma ćwierć miliona studentów, ponad 60 tys. absolwentów i 10 tysięcy doktorantów. Dodatkowo miasto przyciąga talenty z całej Polski. Obserwujemy również napływ profesjonalistów z Zachodu, w tym szczególnie z Włoch, Hiszpanii, Portugalii i Grecji.

Warszawa w swojej ofercie będzie miała siedem atrakcyjnych działek inwestycyjnych po obu stronach Wisły.

Ważnym czynnikiem wpływającym korzystnie na konkurencyjność stolicy na rynku inwestycyjnym jest szeroka oferta nieruchomości biurowych. Obecnie warszawskie zasoby przekraczają 5 mln mkw., a do końca 2019 r. ma przybyć 382 tys. mkw. Jak podkreślano na konferencji prasowej Urzędu Miasta, nowa architektura biurowa spełnia wysokie standardy ekologiczne oraz charakteryzuje się wielofunkcyjnością. Nowe biurowce są użyteczne nie tylko dla pracowników, ale też służą mieszkańcom miasta.

Wraz ze wzrostem inwestycji komercyjnych poprawia się estetyka przestrzeni oraz poziom jakości życia w metropolii. Obok budynków biurowych wyrastają zielone skwery, przyjazne place, wygodne pasaże i ścieżki rowerowe. Miasto dysponuje obecnie piątym co do wielkości na świecie systemem rowerów miejskich Veturillo. Aż 28 proc. powierzchni Warszawy pokrywają tereny zielone.

Po raz pierwszy Warszawa na targach MIPIM organizuje autorską sesję panelową, we współpracy z magazynem „Poland Today" – gościom przekazane będą kluczowe z punktu widzenia inwestorów fakty i dane na temat miasta i regionu. Paneliści z Polski opowiedzą o kierunkach rozwoju Warszawy.

– Stolica rozwija się w kierunku smart city. Chcemy budować inteligentne miasto przyjazne mieszkańcom. Pod względem rozwiązań smart jesteśmy liderem w skali Polski. Wprowadzamy wiele pomysłowych rozwiązań – podkreśla Włodek-Makos. Wkrótce zaprezentowana będzie oficjalna publikacja Urzędu Miasta na temat Warszawy – miasta smart.

Mocną ofertę na MIPIM przygotowała również Gdynia.

– W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, organizatorem stoiska jest Invest In Pomerania, a Gdynia będzie dzieliła stoisko m.in. z Gdańskiem, Sopotem, Rumią i Pruszczem Gdańskim – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. – To bardzo dobre rozwiązanie, dzięki któremu mamy okazję zaprezentować naszą ofertę w szerszym kontekście. Chcemy pokazać, że Gdynia nie jest samotną wyspą, a elementem dużej aglomeracji, której każda część ma swoją specyfikę i charakter – dodaje.

Zaznacza, że Gdynia jedzie do Cannes ze swoim najcenniejszym aktywem – waterfrontem (w urbanistyce określający obszary nad naturalnym zbiornikiem wodnym).

– Będziemy szukać kolejnych inwestorów dla tego unikalnego terenu na styku lądu i morza, który ma się stać nową dzielnicą i nową wizytówką miasta. To ponad 30 ha gruntów w środku żyjącego miasta, z miejscem na budownictwo mieszkaniowe, hotele, biznes – także ten związany z morzem. Będziemy promować tereny pod inwestycje biurowe i hotele w całej Gdyni, bo atrakcyjne nieruchomości mamy nie tylko na waterfroncie – mówi Gruszecka-Spychała.

Jej zdaniem polska oferta cieszy się każdego roku dużym zainteresowaniem uczestników MIPIM.

– Polska ma centralne miejsce w Europie i dla wielu jest łącznikiem między Wschodem a Zachodem, a sama Gdynia – z racji położenia i skomunikowania oraz istniejącej infrastruktury i działających tu firm – jest idealnym miejscem dla rozwoju praktycznie każdego rodzaju biznesu – mówi Gruszecka-Spychała. – Najczęstszym tematem pytań jest oczywiście nasz waterfront. Pokłosiem rozmów odbywających się m.in. w Cannes było tegoroczne seminarium i warsztaty Urban Land Institiute, które zorganizowano właśnie w Gdyni. Niewątpliwym magnesem było także najważniejsze wyróżnienie przyznawane przez „Financial Times" – podczas targów odbieraliśmy tytuł „Miasta przyszłości" od FDi. Braliśmy też udział w debacie „Poland and CEE Today". Targi MIPIM są nie tylko okazja do pozyskania inwestorów, ale też do wymiany doświadczeń – mówi wiceprezydent Gdyni.

...regionów...

Wspomniana Invest in Pomerania to regionalna inicjatywa non profit, która pomaga zagranicznym inwestorom realizować projekty inwestycyjne na Pomorzu.

– W tym roku do Cannes jedziemy z pięcioma partnerami – Gdańskiem, Gdynią, Sopotem, Pruszczem Gdańskim i debiutantem – Rumią. Na naszym stoisku będzie można również spotkać deweloperów i fundusze inwestycyjne realizujące swoje projekty w regionie – mówi Mikołaj Trunin, wicedyrektor Invest in Pomerania. – Oferta jest bardzo zróżnicowana – w naszym portfolio są zarówno tereny przemysłowe i logistyczne, jak i cały wachlarz ofert o charakterze usługowym, by wymienić Airport City w Gdańsku, projekty waterfrontowe w Gdyni, kompleksy biurowe. Szukamy przede wszystkim dużych międzynarodowych funduszy inwestycyjnych o szerokim kręgu zainteresowań pod kątem inwestycji w nieruchomości – dodaje.

Menedżer podkreśla, że oferta Invest in Pomerania zawsze spotyka się na targach z bardzo pozytywnym odbiorem. – Aglomeracja trójmiejska to jeden z najciekawszych rynków w Polsce, bardzo zróżnicowany, o wciąż rosnącym potencjale. To infrastruktura portowa, biura (wielkie kompleksy, jak i projekty butikowe), młody rynek magazynowy, rozgrzana mieszkaniówka, waterfronty – a wszystko to w dynamicznie rozwijającym się gospodarczo regionie, który uznawany jest jednocześnie za najlepsze miejsce do życia w Polsce. Zawsze robi to pozytywne wrażenie na nowych inwestorach – przekonuje Trunin.

Jedno stoisko z silną obsadą pomorskich miast i organizacji to nie przypadek.

– Pomysł na wspólną promocję regionu sprawdza się w rozmowach biznesowych. To także najprostsze rozwiązanie: proszę sobie wyobrazić, w jakiej sytuacji jeszcze dziesięć lat temu byli zagraniczni inwestorzy zainteresowani aglomeracją trójmiejską. Czy kierować się do Urzędu Marszałkowskiego, czy do urzędów poszczególnych miast, czy może do specjalnej strefy ekonomicznej? Od 2011 r. działa Invest in Pomerania, czyli to „jedno okienko". Razem ze wszystkimi partnerami koordynujemy działania, składamy w jedno naszą ofertę wsparcia, ujednolicamy język komunikacji na zewnątrz. Korzystamy na tym zarówno my, jako region, jak i inwestorzy zewnętrzni – tłumaczy Trunin.

...i biur

Grupa Skanska na MIPIM zaprezentuje projekty z kluczowych rynków, na których działa: USA, Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej. Polskę będą reprezentować kompleksy biurowe Spark na warszawskiej Woli (pierwszy w kraju z certyfikatem systemu WELL) oraz Silesia Business Park w Katowicach.

– Szukamy dla tych biurowców inwestorów instytucjonalnych, przekonanych do Warszawy i Katowic jako stabilnych rynków biurowych, zapewniających odpowiednie zwroty. A zwroty na tle stolic Europy Zachodniej są atrakcyjne – tam inwestorzy uzyskują 2–3 proc. w skali roku, a w Warszawie 5–6 proc. W innych polskich miastach to 6–7 proc. – mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor zarządzający Skanska Property Poland. —współpraca Jerzy Ziemacki

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.roguski@rp.pl

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL