Mały najemca niemile widziany?

Mniejsze powierzchnie biurowe w budynku to więcej pracy dla zarządcy i wynajmującego - mówi Jerzy Węglarz, prezes firmy Biuro Na Miarę.

Publikacja: 03.03.2017 09:03

Jerzy Węglarz, prezes firmy Biuro Na Miarę

Jerzy Węglarz, prezes firmy Biuro Na Miarę

Foto: materiały prasowe

„Rz": Podobno po małe, niezbyt drogie biura do wynajęcia w Warszawie ustawiają się kolejki, podczas gdy duże, starsze powierzchnie pustoszeją?

Jerzy Węglarz, prezes firmy Biuro Na Miarę:

W ostatnich tygodniach zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania firm wynajmem niedużych pomieszczeń biurowych, dla kilkuosobowych podmiotów.

W centrum Warszawy wiele budynków oferujących takie powierzchnie jest w pełni wynajętych lub prawie pełnych. W niektórych są wolne tylko pojedyncze pokoje, co w dużej mierze jest wynikiem rotacji najemców.

Zdarza się, że gdy w atrakcyjnym budynku – na przykład blisko metra w centrum – zwalnia się małe biuro, na prezentację lokalu przychodzi jedna firma po drugiej i lokal szybko znika.

W jakich budynkach najczęściej szukają miejsca dla siebie mali najemcy?

Budynki, które oferują powierzchnie biurowe dla MŚP, to przede wszystkim wiekowe już kamienice biurowe, niejednokrotnie wymagające remontu, których właścicielami z reguły są instytucje państwowe, ale też prywatne firmy.

Kuszą one lokalizacją i dostępnością niedużych powierzchni w racjonalnej cenie za 1 mkw. Niektóre z nich wkrótce jednak znikną z powierzchni, bo na ich miejsce planowane są nowe wieże, co jeszcze zmniejszy podaż małych biur.

W nowych budynkach nie będzie miejsca dla małych najemców?

Niestety, w nowo powstających wieżach nie ma miejsca dla małych firm. Zwykle na próżno tam szukać konwencjonalnej powierzchni biurowej o metrażu 100–150 mkw.

A biura serwisowane, w których operator wynajmuje dużą powierzchnię w nowoczesnym budynku, dzieli ją na małe części i udostępnia MŚP – to złe rozwiązanie?

Obecnie w Warszawie biura serwisowane są w niemal 50 lokalizacjach. W ostatnim roku mieliśmy do czynienia z dużą liczbą nowo otwartych centrów biznesowych w postaci biur serwisowanych, ale nie każda firma oczekuje takiego rozwiązania i nie każdą na taką opcję stać.

Na powierzchni konwencjonalnej można zwyczajnie zmieścić więcej osób za mniejsze pieniądze. Cena biura serwisowanego dla czterech osób to koszt 3,5–6 tys. zł miesięcznie, a pokój biurowy o powierzchni 20 mkw. dla czterech osób można wynająć za 1,5–2 tys. zł.

Dlaczego właściciele nowoczesnych biurowców nie chcą wynajmować lokali małym firmom? Nie opłaca się im taki biznes?

– Deficyt nowych budynków biurowych przeznaczonych głównie dla MŚP wynika przede wszystkim ze struktur właścicielskich. Fundusze inwestycyjne i banki finansujące projekty narzucają warunki najmu – np. minimalną długość trwania umów lub ograniczają zgody na podział powierzchni.

Dodatkowo warszawscy deweloperzy nie nastawiają się na mniejsze podmioty już na etapie projektowania, przez co choćby kształt pięter i części wspólnych nie pozwala na podział na mniejsze biura.

Tymczasem w Polsce zarejestrowane są dwa miliony działalności gospodarczych i 300 tys. spółek prawa handlowego, z czego tylko ok. 20 tys. zatrudnia więcej niż 50 osób. Dodatkowym motorem napędowym dla rynku są firmy, które chcą przenosić swoje centralne do Warszawy z innych krajów lub otwierać tu swoje oddziały. Widać więc, jaki jest potencjał, aby firmy nie musiały wynajmować mieszkań i domów w celu prowadzenia działalności.

Czego potrzebuje mały najemca?

Poza coworkingiem i biurami serwisowanymi mała firma potrzebuje również powierzchni konwencjonalnej, skrojonej na potrzeby mniejszych podmiotów, zarówno pod względem samego biura, jak i warunków współpracy. Zauważamy już pierwsze przymiarki deweloperów do tworzenia ofert dla małych najemców. Wkrótce takie projekty powinny się pojawić.

A wirtualne adresy przestały już wystarczać małym firmom?

Część podmiotów zostanie zmuszona do znalezienia małego biura, zamiast posiadania wirtualnego adresu w związku z niejasnymi kwestiami związanymi z rejestracją nowych spółek, które weszły w życie od 1 stycznia 2017 r. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów co prawda nie zawiera zapowiedzianych zapisów na temat kaucji gwarancyjnej przy rejestracji firmy w tzw. biurze wirtualnym, ale daje naczelnikowi urzędu możliwość odmowy rejestracji płatnika VAT w przypadku braku kontaktu ze spółką lub braku istnienia pod wskazanym adresem.

Nie wiemy jeszcze, co oznacza ów „brak kontaktu", ale ostatnio na własnej skórze doświadczyliśmy kontroli przy zmianie siedziby oraz przy zarejestrowaniu nowej formy prawnej jako płatnik VAT.

Urząd Skarbowy sprawdził nasze miejsce wykonywania działalności. Urzędnicy poprosili osoby reprezentujące spółkę, aby potwierdziły, czy faktycznie ta firma znajduje się pod wskazanym adresem, oraz zażądały tytułu prawnego do lokalu.

Co spowoduje, że chętnych na małe biura będzie przybywać?

Zapotrzebowanie na małe powierzchnie biurowe powoduje także profesjonalizacja usług, co jest przyczyną zmiany działalności gospodarczych na bardziej usystematyzowaną formę prawną, najczęściej w postaci spółki z o.o. Do tego dochodzi obniżka podatku CIT do 15 proc., która sprzyja zakładaniu nowych spółek i szukaniu przez nie biur na swoje potrzeby.

Ale z drugiej strony mniejsze powierzchnie biurowe w budynku to więcej pracy dla zarządcy i wynajmującego. Ostatecznie jednak jest mniejsze ryzyko utraty wynajęcia znacznej części budynku oraz większa elastyczność na zmiany. Znamy coraz więcej przykładów zarządców budynków, którzy zdecydowali się na podział nawet niedużych części budynku na pokoje i w efekcie zapełniają je z powodzeniem w niedługim czasie. Stąd apel do deweloperów, którzy budują biura, aby pamiętali o małych firmach, bo wiele z nich czeka na porządne nowe biura w centrum Warszawy. —

„Rz": Podobno po małe, niezbyt drogie biura do wynajęcia w Warszawie ustawiają się kolejki, podczas gdy duże, starsze powierzchnie pustoszeją?

Jerzy Węglarz, prezes firmy Biuro Na Miarę:

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu