Polska to wciąż atrakcyjny rynek przyciągający zagranicznych inwestorów zainteresowanych ulokowaniem tu – a w pewnych przypadkach nawet przeniesieniem – centrów logistycznych. Najbardziej obleganym regionem jest Polska Centralna, czyli okolice Łodzi.
Co przyciąga
Maciej Szczepański, menedżer w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych Cushman & Wakefield, wskazuje, że jesienią ub.r. na targach Real Expo w Monachium Polska Centralna znalazła się w pierwszej trójce w rankingu „100 najbardziej pożądanych lokalizacji logistycznych w Europie". Zestawienie zostało przygotowane przez dział badań deweloperskiej grupy Prologis we współpracy z Eyefortransport na podstawie ankiet dostarczonych przez czołowych operatorów logistycznych.
– Ten wynik doskonale oddaje stan rzeczywisty, zdecydowana większość inwestycji magazynowych pod względem powierzchni lokalizowana jest w rejonie Łodzi. Powodów jest kilka. Po pierwsze, łatwy dostęp do największych centrów konsumpcji – w promieniu dwóch godzin jazdy od Łodzi znajdują się Warszawa, Górny Śląsk, Wrocław oraz Poznań. Do tego dochodzą wciąż niskie koszty najmu powierzchni oraz dostępność pracowników i niskie koszty pracy – wylicza Szczepański.
– Dwoma kluczowymi czynnikami decydującymi o wyborze lokalizacji dużych parków magazynowych są bezpośredni dostęp do infrastruktury drogowej – autostrady lub drogi ekspresowej – oraz bliskość dużego, minimum kilkusettysięcznego miasta. Co ważne, te kryteria muszą być spełnione jednocześnie – podkreśla Jan Barbasiewicz, dyrektor w dziale powierzchni logistycznych i przemysłowych Colliers International. – Oczywiście magazyny są i wciąż będę lokalizowane również w okolicy mniejszych miast, lecz rozwój na lokalnych rynkach będzie naturalnie ograniczony populacją – mówi.
Kamil Szymański, dyrektor w dziale powierzchni magazynowych i przemysłowych Savills, dodaje, że poza Polską Centralną na celowniku inwestorów są Warszawa i okolice, Górny Śląsk, a także region Wrocławia i Poznania, co wynika m.in. z dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej i logistycznej w tych regionach.