Źle zaprojektowane biuro wpływa na efektywność pracowników

Praca w źle zaplanowanym biurze kosztuje 1,5 godziny dziennie. Tyle czasu traci pracownik.

Aktualizacja: 12.01.2017 11:37 Publikacja: 12.01.2017 11:29

Badania potwierdzają, że pracownicy mają duże problemy z koncentracją w warunkach ciągłego hałasu i

Badania potwierdzają, że pracownicy mają duże problemy z koncentracją w warunkach ciągłego hałasu i wielu z nich nie potrafi ukończyć pracy w firmie

Foto: JLL

W polskich firmach dominuje open space. Zaledwie 13 proc. organizacji stosuje gabinetowy model biura - wynika z badania Skanska, JLL i ABSL.

Tymczasem badacze brytyjskiego Exeter University wykazali, że komfort pracy w open sapce spada nawet o 32 proc., a o 15 proc. obniża się efektywność pracowników - w porównaniu z systemem gabinetowym. Z kolei z danych Ipsos wynika, że nawet co trzeci specjalista kończy swoje projekty w domu z uwagi na brak możliwości skoncentrowania się w miejscu pracy.

Co z tymi wnioskami zrobią pracodawcy? - Otwarte przestrzenie zostaną raczej na polskim rynku biurowym na stałe, jednak jednym z najważniejszych trendów w nadchodzącym roku będzie oswajanie ich za pomocą mobilnych rozwiązań modułowych, gwarantujących prywatność i izolację akustyczną - twierdzą eksperci aranżujący nowoczesne biura.

Co rozprasza? Hałas!

Badania potwierdzają, że pracownicy mają duże problemy z koncentracją w warunkach ciągłego hałasu i wielu z nich nie potrafi ukończyć pracy w firmie. Grupa badawcza Ipsos zebrała na ten temat dane od 10 tys. osób z 14 krajów świata. Dla 95 proc. z nich ważna jest możliwość wykonywania zadań w prywatności, a 31 proc. przyznało, że swoją pracę kończy w domu, bo nie może skupić się w pracy. W ten sposób pracownicy tracą średnio 86 minut w ciągu dnia. Te spadki efektywności realnie przekładają się na wyniki finansowe przedsiębiorstw, które nie wykorzystują w pełni potencjału zespołu - wynika z badania.

- Obecnie nie wystarczy już wydzielenie boksów czy oddzielenie od siebie stanowisk roślinami. Biuro ma być wielofunkcyjne i dopasowane do wymagań zespołów. Żeby zapewnić pracownikom prywatność i możliwość pracy w ciszy, nie trzeba inwestować wyłącznie w sale konferencyjne - uważa mówi Zuzanna Mikołajczyk, członek zarządu Mikomax Smart Office. - To rozwiązania mniej korzystne, ponieważ są permanentne i nie pozwalają na reorganizację przestrzeni zgodnie z bieżącymi potrzebami. Dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się systemy modułowe. Tworzą one jakby pomieszczenie w pomieszczeniu, z tą różnicą, że można je przenieść do innej części biura bez konieczności burzenia ścian. Np. wyizolowane akustycznie kabiny z powodzeniem można zamontować w istniejącym biurze - opowiada.

Np. w firmach, w których pracownicy często rozmawiają przez telefon, rozwiązaniem są budki telefoniczne. Dzięki dodatkowym funkcjom - takim jak oświetlenie, rozkładany stolik na laptopa czy możliwość ładowania urządzeń elektrycznych - nie ustępują tradycyjnym pomieszczeniom pod kątem komfortu pracy.

Zapytaj pracowników

Projektanci wnętrz podkreślają, że dzisiaj nowoczesne organizacje wprowadzają zmiany stopniowo, po uprzedniej konsultacji z zespołem, ponieważ stawiają na komfort pracy oraz dopasowanie przestrzeni do potrzeb. Tak np. było w przypadku nowego biura AstraZeneca, farmaceutycznego potentata, który do otwartej przestrzeni przeniósł blisko 500 pracowników.

- Wyzwaniem w tym wypadku było takie zaprojektowanie przestrzeni, żeby osoby przyzwyczajone do systemu gabinetowego, nie odczuwały spadku komfortu pracy. Pierwszym etapem było badanie efektywności miejsca pracy oraz analiza opinii i potrzeb zespołu. Na tej podstawie, wraz z biurem architektonicznym Massive Design, stworzyliśmy przestrzeń testową, a następnie docelową, w której wyznaczyliśmy wygodne strefy do pracy wspólnej utrzymane w bieli i szarościach, na których tle wyróżniają się kolorowe, tapicerowane fotele i kanapy z podwyższonymi ściankami. Aranżację dopełniają kabiny do spontanicznych spotkań grup projektowych - opowiada Zuzanna Mikołajczyk.

Szczegółową ankietę wśród swoich pracowników przeprowadziła także Aviva, która nie tylko przeniosła siedzibę do nowej lokalizacji, ale dostosowała ją także do zmieniającego się modelu pracy.

- Na długo przed upływem terminu umowy najmu w poprzednim biurze postanowiliśmy, że przeprowadzimy profesjonalną analizę potrzeb pracowników. Decyzję o lokalizacji na kolejne lata podejmowaliśmy na podstawie wyników tych badań i analiz. Naszą ambicją było nie tylko unowocześnienie przestrzeni biurowej, ale wprowadzenie nowego, elastycznego modelu pracy - mówi Monika Kulińska, People Director, Aviva. - W naszej nowej siedzibie zapewniliśmy przestrzenie do relaksu i pokój gier. Piętra mają swój indywidualny charakter według propozycji wybranych przez pracowników (np. las, miasto, niebo, morze, góry). Wyróżniającym się elementem projektu jest taras o powierzchni 800 mkw., na którym można nie tylko zjeść posiłek czy pracować, ale też oderwać się na chwilę od zadań i poćwiczyć w siłowni na świeżym powietrzu. Bezpośrednio z tarasem połączony jest Beach Bar - duża kuchnia z kawiarnianymi stolikami, urządzona w nadmorskim stylu.

Zuzanna Mikołajczyk zwraca uwagę, że w biurach typu open space stanowiska pracy nie muszą być ustandaryzowane. Możliwe jest dopasowanie ich do indywidualnych potrzeb zarówno pod względem designu, jak i ergonomii - np. biurka z regulowaną wysokością blatu łatwo dostosować do wzrostu pracownika.

Coraz więcej firm decyduję się na przearanżowanie biura zwracając uwagę na komfort pracowników. Badania dowiodły bowiem, że każde podniesienie efektywności pracy o 1 proc. w organizacjach liczących 100 osób, przynosi oszczędności opowiadające 600 tys. zł rocznie (raport brytyjskiej firmy doradczo-budowlanej Terrapin).

W polskich firmach dominuje open space. Zaledwie 13 proc. organizacji stosuje gabinetowy model biura - wynika z badania Skanska, JLL i ABSL.

Tymczasem badacze brytyjskiego Exeter University wykazali, że komfort pracy w open sapce spada nawet o 32 proc., a o 15 proc. obniża się efektywność pracowników - w porównaniu z systemem gabinetowym. Z kolei z danych Ipsos wynika, że nawet co trzeci specjalista kończy swoje projekty w domu z uwagi na brak możliwości skoncentrowania się w miejscu pracy.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu