Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) sypnęła umowami na nowe inwestycje. Wygląda na to, że tak intensywnego finiszu jak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie miał przed zaplanowanymi zmianami w rządzie żaden inny resort.

W czwartek PLK podpisały wartą 1,3 mld złotych umowę na budowę tunelu średnicowego w Łodzi. To nowe połączenie miasta ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji. Tunel ma także otworzyć na większy ruch dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym.

W piątek podpisana zostanie umowa na przygotowanie dokumentacji dla modernizacji części trasy Rail Baltica – od Ełku do granicy w Trakiszkach. W czwartek podobną umowę podpisano na odcinek od Białegostoku do Ełku. Przedsięwzięcia zapewni m.in. lepsze podróże mieszkańcom województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego – zapowiedział wiceminister Andrzej Bittel. Także w czwartek zawarty został kontrakt na Budowę nowej łącznicy linii kolejowej Czarnca – Włoszczowa Północ. 3-kilometrowa trasa połączy linię nr 61 z Czarncy z Centralną Magistralą Kolejową. W rezultacie powstanie alternatywne połączenie ze stolicy województwa świętokrzyskiego do Warszawy i Łodzi.

Prowadzone są również prace mające poprawić bezpieczeństwo. Jeszcze przed świętami PLK zawarła umowy na wymianę części rozjazdów w województwach na południu kraju. Cały projekt obejmuje wymianę łącznie 245 rozjazdów w 12 województwach na 21 liniach kolejowych.

Jak informuje PLK, w 2017 roku podpisane zostały umowy o łącznej wartości ponad 18,5 mld zł. Natomiast w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizowane są projekty warte 25 mld zł.