W niedzielę został oficjalnie uruchomiony nowy dworzec Łódź Fabryczna. Ten jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie stanie się kluczowym elementem nowego centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znalazła się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Będzie w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie, 20-krotnie więcej niż obecnie. Z dworca ma odjeżdżać przeszło setka pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity i Przewozów Regionalnych. Inwestycja w tunelu i na dworcu objęła montaż 12,5 km torów. Budowa dworca pochłonęła 1,75 mld złotych.
Teraz kolej szykuje się do następnej inwestycji na terenie miasta: wybuduje tunel łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Przetarg na wybór wykonawcy projektu ogłosiła w końcu listopada zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne mają kursować przez centrum, a podróżujący będą mogli korzystać z dwóch nowych przystanków.
Tunel średnicowy będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem ma się rozdzielić na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi ruch dalekobieżny północ–południe i wschód–zachód. PLK zakłada, że dzięki inwestycji zwiększy się atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji. Ogłoszony przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Tunel średnicowy będzie drugim etapem projektu udrożnienia łódzkiego węzła kolejowego, którego pierwszą częścią była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew–Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem. W sumie inwestycje kolejowe na terenie Łodzi warte są ok. 4 mld złotych.
Budowa Łodzi Fabrycznej oraz tuneli pod miastem to elementy dużych programów inwestycyjnych w Polsce. Wcześniej zbudowano nowe dworce w Katowicach i Poznaniu, przy których pojawiły się galerie handlowe. Zmodernizowano zabytkowy dworzec we Wrocławiu, podobne prace przeprowadzono także w mniejszych miastach. W sumie na 600 czynnych dworców, jakimi obecnie dysponuje PKP, blisko jedna czwarta radykalnie poprawiła w ostatnich latach wygląd i sposób obsługi podróżnych. Ocenia się, że na pozostałych 460 dworców do remontu trzeba będzie wydać równowartość 600 mln euro.