Łódź Fabryczna najnowocześniejsza w Europie

Nowe i zmodernizowane dworce oraz usprawnione połączenia w miejskich aglomeracjach mają zwiększyć atrakcyjność i konkurencyjność kolei.

Aktualizacja: 12.12.2016 09:36 Publikacja: 10.12.2016 23:01

Foto: mat. prasowe

W niedzielę został oficjalnie uruchomiony nowy dworzec Łódź Fabryczna. Ten jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie stanie się kluczowym elementem nowego centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znalazła się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Będzie w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie, 20-krotnie więcej niż obecnie. Z dworca ma odjeżdżać przeszło setka pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity i Przewozów Regionalnych. Inwestycja w tunelu i na dworcu objęła montaż 12,5 km torów. Budowa dworca pochłonęła 1,75 mld złotych.

Teraz kolej szykuje się do następnej inwestycji na terenie miasta: wybuduje tunel łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Przetarg na wybór wykonawcy projektu ogłosiła w końcu listopada zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne mają kursować przez centrum, a podróżujący będą mogli korzystać z dwóch nowych przystanków.

Tunel średnicowy będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem ma się rozdzielić na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi ruch dalekobieżny północ–południe i wschód–zachód. PLK zakłada, że dzięki inwestycji zwiększy się atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji. Ogłoszony przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Tunel średnicowy będzie drugim etapem projektu udrożnienia łódzkiego węzła kolejowego, którego pierwszą częścią była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew–Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem. W sumie inwestycje kolejowe na terenie Łodzi warte są ok. 4 mld złotych.

Budowa Łodzi Fabrycznej oraz tuneli pod miastem to elementy dużych programów inwestycyjnych w Polsce. Wcześniej zbudowano nowe dworce w Katowicach i Poznaniu, przy których pojawiły się galerie handlowe. Zmodernizowano zabytkowy dworzec we Wrocławiu, podobne prace przeprowadzono także w mniejszych miastach. W sumie na 600 czynnych dworców, jakimi obecnie dysponuje PKP, blisko jedna czwarta radykalnie poprawiła w ostatnich latach wygląd i sposób obsługi podróżnych. Ocenia się, że na pozostałych 460 dworców do remontu trzeba będzie wydać równowartość 600 mln euro.

Teraz strategicznym zadaniem staje się usprawnienie ruchu pociągów w aglomeracjach. Nie tylko w Łodzi prowadzone są tego rodzaju przedsięwzięcia. Do największych inwestycji należy planowana przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego. Inwestycja obejmie modernizację linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Modernizację przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna.

W Krakowie przygotowywana jest modernizacja 20 km linii na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice. PLK planują przebudować cztery stacje, powstaną dwa nowe przystanki i mosty na Wiśle. W Poznaniu połączenia aglomeracyjne usprawni budowa nowych torów oraz wymiana urządzeń sterowania ruchem. Takie inwestycje planowane są m.in. na odcinku Poznań Wschód–Poznań Główny. Pozwolą one na zwiększenie liczby pociągów oraz większą płynność przejazdu składów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Natomiast we Wrocławiu, gdzie w ostatnich latach powstały nowe przystanki Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka, przygotowywane są kolejne przystanki i linie w obrębie aglomeracji wrocławskiej. PLK planują także modernizację linii z Wrocławia do Głogowa.

W niedzielę został oficjalnie uruchomiony nowy dworzec Łódź Fabryczna. Ten jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie stanie się kluczowym elementem nowego centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znalazła się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Będzie w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie, 20-krotnie więcej niż obecnie. Z dworca ma odjeżdżać przeszło setka pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity i Przewozów Regionalnych. Inwestycja w tunelu i na dworcu objęła montaż 12,5 km torów. Budowa dworca pochłonęła 1,75 mld złotych.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec