Do zakończenia inwestycji pozostało niewiele. Jak informują Polskie Linie Kolejowe, prace przy torach zostały już zakończone, a w końcowym etapie jest montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Od nowego rozkładu jazdy wchodzącego w życie 13 grudnia na odcinku Rybnik – Chałupki będzie kursować w dni robocze 6 par pociągów oraz 4 pary w dni wolne.

Priorytetem przy konstruowaniu rozkładu było jak najlepsze połączenie z Katowicami. Wydłużona została relacja linii S71, dzięki czemu pociągi będą kursować do Chałupek, a wybrane do czeskiego Bohumina. Na odcinku Chałupki – Bohumin kursować będą codziennie 4 pary pociągów, a pomiędzy Katowicami a Rybnikiem wprowadzony zostanie specjalny pociąg przyspieszony, który zatrzymywać się będzie tylko na bardziej uczęszczanych stacjach.

Kluczowym elementem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa. Na trasie wymieniono 43 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dobiega końca montaż urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 24 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dodatkowo zrewitalizowano 30 km linii kolejowych oraz wyremontowano budynki nastawni, z których dyżurni kierują ruchem pociągów.

Przedsięwzięcie poprawi nie tylko ruch pasażerski, ale także towarowy. Dzięki modernizacji sieci trakcyjnej na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki ciężkie składy przyspieszą do 80 kilometrów na godzinę. Przyniesie to korzyści gospodarcze dla regionu, pozwalając przewieźć więcej ładunków i lepiej wykorzystać możliwości trasy. Dzięki wygodnemu połączeniu z Czechami zyska również branża turystyczna.

Rewitalizacja jest przywróceniem parametrów technicznych linii kolejowej po długim okresie eksploatacji. To najszybsza i najtańsza metoda usprawnienia ruchu kolejowego, pozwalająca na likwidację ograniczeń prędkości oraz zwiększenie bezpieczeństwa.