Pociągiem szybciej przez Świętokrzyskie

Kolej przygotowuje się do wartej pół miliarda złotych inwestycji w województwie świętokrzyskim.

Aktualizacja: 08.10.2017 13:13 Publikacja: 08.10.2017 11:00

Pociągiem szybciej przez Świętokrzyskie

Foto: 123RF

Będzie to modernizacja 118 kilometrów linii pomiędzy Skarżyskiem Kamienna a Kozłowem. Przedsięwzięcie ma zwiększyć na tej ważnej dla regionu trasie możliwości przewozowych. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów skróci się czas podróży, poprawi się także standard obsługi pasażerów na stacjach i przystankach.

Pierwszym etapem inwestycji będzie przygotowanie dokumentacji projektowej. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała w tej sprawie umowę warta 14 mln zł z konsorcjum firm: Idom Inżynieria Architektura i Doradztwo (jako liderem), Idom Consulting, Engineering, Architecture oraz BBF. Po wykonaniu projektu rozpoczną się roboty budowlane. Mają być realizowane w latach 2020-2022.

- Modernizacja trasy ze Skarżyska – Kamiennej do Kielc i Kozłowa to jedna z inwestycji, które pozwalają mieszkańcom mniejszych miejscowości sprawniej dojechać do miast wojewódzkich – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PLK.

Modernizacja obejmie 118 km linii kolejowej oraz sieć trakcyjną. Po zakończeniu inwestycji prac pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągów ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa, krótsze będą także podróże w relacjach dalekobieżnych do Krakowa i Warszawy. Poprawi się również bezpieczeństwo. Będzie to rezultatem zaplanowanej wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych. Na 23 stacjach i przystankach (m.in. Suchedniów, Kielce, Wolica, Kozłów) zostaną przebudowane perony. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, otrzymają antypoślizgową nawierzchnię, zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, oraz funkcjonalne oświetlenie. Na stacji w Kielcach przebudowane zostaną trzy perony i przejście podziemne. Natomiast w Suchedniowie, Jędrzejowie i Kozłowie powstaną nowe przejścia tunelowe. Wyremontowane zostaną kładki w Łącznej i Sędziszowie oraz przejścia pod torami w Kielcach i Sitkówce Nowiny.

- Komfortowe perony będą zachęcały do korzystania z kolei, a zmodernizowane trasy to większe możliwości i ekonomiczna konkurencyjność regionu. To wymierna korzyść dla naszych mieszkańców oraz turystów - zapowiada Agata Wojtyszek, wojewoda świętokrzyski. Inwestycja będzie finansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W ramach Krajowego programu Kolejowego na terenie województwa świętokrzyskiego zaplanowano w sumie 11 inwestycji, z czego 9 umieszczonych jest na liście podstawowej. łączne nakłady sięgają 1,7 mld zł. Będą finansowane z programów operacyjnych: Polska Wschodnia, Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa świętokrzyskiego. Dla części przedsięwzięć przewidziano uruchomienie środków krajowych.

PLK zakłada, że inwestycje poprawią atrakcyjność transportu kolejowego, a w rezultacie przyczynią się do zwiększenia liczby pasażerów. Przykładowo modernizacja linii pomiędzy Skarżyskiem Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim skróci czas przejazdu o prawie pół godziny, z obecnych 54 minut do ok. 26 minut. W relacji Skarżysko Kamienna – Kozłów pociągi pojadą szybciej o 37 minut (zamiast 1 godzinę i 49 minut podróż potrwa tylko godzinę i 12 minut), natomiast na trasie pomiędzy Radomiem a Kielcami czas podróży skróci się do godziny.

Będzie to modernizacja 118 kilometrów linii pomiędzy Skarżyskiem Kamienna a Kozłowem. Przedsięwzięcie ma zwiększyć na tej ważnej dla regionu trasie możliwości przewozowych. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów skróci się czas podróży, poprawi się także standard obsługi pasażerów na stacjach i przystankach.

Pierwszym etapem inwestycji będzie przygotowanie dokumentacji projektowej. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała w tej sprawie umowę warta 14 mln zł z konsorcjum firm: Idom Inżynieria Architektura i Doradztwo (jako liderem), Idom Consulting, Engineering, Architecture oraz BBF. Po wykonaniu projektu rozpoczną się roboty budowlane. Mają być realizowane w latach 2020-2022.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski