PKP Energetyka zainwestuje 3,3 mld zł

Spółka wyda na inwestycje w ciągu najbliższych czterech lat 1,65 mld zł. Do roku 2025 wartość nakładów ma być ponaddwukrotnie wyższa.

Aktualizacja: 06.10.2017 06:55 Publikacja: 05.10.2017 21:03

PKP Energetyka zainwestuje 3,3 mld zł

Foto: Fotorzepa/Mateusz Dąbrowski

Najwięcej pieniędzy pochłonie modernizacja układów zasilania. W latach 2017–2020 w ramach projektu MUZ-a II PKP Energetyka wyda 766 mln zł, a do roku 2025 wydatki na ten cel wzrosną do 1,2 mld zł. Pozostałe inwestycje związane z dystrybucją energii do połowy przyszłej dekady będą kosztować 1,6 mld zł. W tym samym czasie nakłady w sektorze IT będą warte 288 mln zł, a w pozostałych segmentach, wliczając inwestycje w utrzymanie sieci trakcyjnej Polskich Linii Kolejowych – 240 mln zł.

– Będziemy konsekwentnie cyfryzować firmę – zapowiedział Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka, na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami. Spółka zaprezentowała zrealizowany projekt tzw. paszportyzacji sieci: jego celem było przekształcenie wszystkich informacji o sieci na wersję cyfrową na podstawie raportów inwentaryzacyjnych, dokładne położenie majątku sieci oraz dokumentację fotograficzną. Ma to pozwolić na bardziej efektywne eksploatowanie sieci oraz pomóc w planowaniu nowych inwestycji i modernizacji. Od ubiegłego roku w spółce działa biuro badań i rozwoju odpowiedzialne za wprowadzanie innowacji.

Po dwóch latach od prywatyzacji, PKP Energetyka – jak twierdzi kierownictwo spółki – ma być zupełnie inną firmą. Udało się ją zintegrować, a w ten sposób usunąć jedną z głównych przyczyn niskiej jakości działań. W tym roku w pełni wdrożony został zintegrowany system zapewnienia sprawności sieci trakcyjnej. Efektem jest znaczące zredukowanie liczby awarii związanych z jej utrzymaniem. Jeśli w pierwszych ośmiu miesiącach 2015 roku było ich 233, to pomiędzy styczniem a sierpniem tego roku ich liczba zmalała do 93. Ostatni niezależny audyt przeprowadzony w firmie pokazał poprawę we wszystkich obszarach zarządzania, w szczególności w efektywności operacyjnej i efektywności sprzedaży energii, finansach i księgowości, systemach IT, komunikacji wewnętrznej oraz zakupach i logistyce.

Problemem spółki jest tymczasem potężny spadek przychodów. W ubiegłym roku były one blisko dwukrotnie niższe niż w roku 2015. Spółka jednak nie ujawniła w czwartek żadnych kwot. Według Orzecha, drastycznie zmniejszenie sprzedaży było rezultatem weryfikacji portfela klientów i wycofania się firmy z niekorzystnych kontraktów. Ten krok miał być konieczny dla zapewnienia szans na rentowność spółki. Na zmniejszenie obrotów wpłynęło także niedawne wyhamowanie inwestycji w modernizacje linii kolejowych realizowanych przez PKP PLK.

Zmiany w PKP Energetyka i realizacja nowych przedsięwzięć następują po przeprowadzonej prywatyzacji firmy, której właścicielem został w 2015 roku fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners. Zapłacił za Energetykę ponad 1,4 mld zł. W założeniu inwestor miał dać spółce stabilne źródło finansowania, szansę na rozwój i unowocześnienie, a także doświadczenie z innych rynków.

W ubiegłym roku władze PKP SA złożyły do sądu wniosek o unieważnienie prywatyzacji PKP Energetyka. Według zarządu PKP transakcja miała zostać dokonana z naruszeniem prawa.

Najwięcej pieniędzy pochłonie modernizacja układów zasilania. W latach 2017–2020 w ramach projektu MUZ-a II PKP Energetyka wyda 766 mln zł, a do roku 2025 wydatki na ten cel wzrosną do 1,2 mld zł. Pozostałe inwestycje związane z dystrybucją energii do połowy przyszłej dekady będą kosztować 1,6 mld zł. W tym samym czasie nakłady w sektorze IT będą warte 288 mln zł, a w pozostałych segmentach, wliczając inwestycje w utrzymanie sieci trakcyjnej Polskich Linii Kolejowych – 240 mln zł.

Pozostało 83% artykułu
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej