W I półroczu grupa PKP Cargo poniosła 194,6 mln zł czystej straty, wobec 162,5 mln zł zysku netto zanotowanego w tym samym czasie 2015 r. Zarząd podaje, że to przede wszystkim następstwo odpisu aktualizującego wartość należności z tytułu dostaw i usług o wartości 63 mln zł. Drugie przeszacowanie dotyczyło trwałej utraty wartości aktywów w czeskiej firmie zależnej AWT. Wartość tego odpisu to 35 mln zł. Przeszacowania dokonano w następstwie wniosku o niewypłacalność OKD, na zlecenie którego AWT przewozi węgiel. Z kolei wyniki I półrocza 2015 r. były skorygowane o zysk z okazjonalnego nabycia AWT w kwocie 137,8 mln zł oraz o koszty wynikające z wdrożonego programu dobrowolnych odejść, które wyniosły 70,2 mln zł.

Słaby wynik netto PKP Cargo wykazało pomimo niewielkiego wzrostu przychodów. Wyniosły one 2,12 mld zł, co oznaczało zwyżkę o 2,6 proc. To przede wszystkim efekt konsolidacji wyników AWT, która nastąpiła 28 maja ubiegłego roku. Dzięki temu mocno rozwinęły się w grupie przewozy zagraniczne. Wyniosły one 1,2 mld tkm (tonokilometry), co oznaczało wzrost o 225 proc. licząc rok do roku. W Polsce za to zanotowano mocy spadek przewozów.

Łączna tzw. praca przewozowa w grupie PKP Cargo wyniosła w I półroczu 13,5 mld tkm, co było wynikiem o 2 proc. gorszym od zanotowanego rok wcześniej. PKP Cargo mocno odczuło zwłaszcza niekorzystne tendencje w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych. Praca przewozowa spadła tu aż o 24 proc. Po kilka procent zmalał z kolei transport metali i rud, drewna i płodów rolnych oraz węgla kamiennego.

PKP Cargo podaje, że osłabienie koniunktury w Polsce i Czechach może mieć negatywny wpływ na zapotrzebowanie rynku na świadczone przez grupę usługi, co z kolei może bezpośrednio przełożyć się na uzyskiwane przez nią wyniki finansowe. Zwłaszcza niepewna sytuacja w górnictwie ma wpływ na rynek przewozów węgla kamiennego. Według spółki jest ona spowodowana przede wszystkim przez niskie ceny węgla i rosnącą rolę odnawialnych źródeł energii.