Krokiem do celu ma być podpisana w poniedziałek przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) umowa na zaprojektowanie przebiegu prac na trzech odcinków: Kościerzyna-Gdynia (linia nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz - Kartuzy (nr 229). Wszystkie są elementem większego przedsięwzięcia - „Prac na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto", mających znacznie zwiększyć możliwości wykorzystania sieci kolejowej w województwie pomorskim. - Zapewnione będą lepsze podróże na trasach regionalnych i międzyregionalnych. PLK poprawią także możliwości dla przewozu towarów ze Śląska do portu w Gdyni - powiedział Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Projekty zaplanowane dla trzech odcinków obejmą budowę 50 kilometrów nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz elektryfikację 88 kilometrów linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 kilometrów toru i 88 rozjazdów. Obsługa pasażerów poprawi się dzięki budowie i modernizacji 33 peronów, m.in. na stacjach Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy i Rębiechowo. Pociągi pasażerskie będą mogły zwiększyć prędkość, a czas podróży pomiędzy Kościerzyną a Gdynią skróci się o blisko kwadrans. W Glinczu i Kartuzach powstaną łącznice umożliwiające połączenia poszczególnych linii w kilku kierunkach.

Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni. - Realizujemy ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK. Od ubiegłego roku trwają roboty na linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. W 2019 roku pociągi będą mogły jechać tą trasą z prędkością do 100 kilometrów na godzinę, dwukrotnie szybciej niż teraz. Ponadto w ciągu dobry będzie mogło kursować tamtędy więcej składów. Będzie to mieć kluczowe znacznie dla zwiększenia możliwości rozwojowych Portu Gdynia i dalszego wzrostu w nim przeładunków.