Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała umowę na realizację przedsięwzięcia z konsorcjum firm Thales Polska i DP System. Wartość prac sięga pół miliarda złotych. Będą częścią kompleksowej modernizacji trasy z Warszawy do Lublina, mającej usprawnić ruch, skrócić czas przejazdu pomiędzy miastami o blisko półtorej godziny oraz umożliwić wprowadzenie na trasę większej liczby pociągów. Cała inwestycja warta jest około 3,5 mld złotych, przy czym 85 proc. tej kwoty dofinansowywana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Roboty związane z remontem trasy rozpoczęły się już w czerwcu. W ramach prac przewidziano zmodernizowanie 355 km torów i sieci trakcyjnej, 17 wiaduktów i 31 mostów kolejowych. Przebudowanych zostanie 17 stacji, powstanie 77 nowych peronów. Poprawę bezpieczeństwa zapewnią trzy nowe centra sterowania ruchem, montaż dodatkowych urządzeń ostrzegawczych na przejazdach i wymiana 383 rozjazdów. Zmodernizowanych zostanie 68 przejazdów kolejowo-drogowych. Na trasie, która zostanie przystosowana do prędkości 160 km na godzinę, będzie można uruchomić więcej połączeń. Stworzy to nowe możliwości zarówno dla przewozów regionalnych jak i dalekobieżnych. Według lubelskiego urzędu wojewódzkiego, inwestycja poprawiając skomunikowanie Lublina z Warszawą przełoży się także na wzrost atrakcyjności regionu.

Przebudowa trasy wiąże się jednak z utrudnieniami w ruchu dla pasażerów. Od czerwca pociągi z Warszawy do Lublina jadą objazdami przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków i dalej przez Siedlce i Mińsk Mazowiecki. Wydłużyło to czas podróży z wcześniejszych (przed rozpoczęciem modernizacji) 2 godzin i 15 minut o dodatkowe pół godziny.