Już od przyszłego roku na odcinku pomiędzy Warszawą Zachodnią a Gdańską pociągi będą się zatrzymywać na dwóch nowych przystankach: Warszawa Koło (w okolicy ul. Obozowej) i Warszawa Powązki. Obecne przystanki – Warszawa Kasprzaka (nowa nazwa Warszawa Wola), Warszawa Koło (nowa nazwa Warszawa Młynów) oraz peron nr 8 na stacji Warszawa Zachodnia zostaną przebudowane. Na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanek Warszawa Młynów stanie się węzłem komunikacyjnym łączącym kolej z komunikacją miejską.

Inwestycja jest częścią wartej ok. 2 mld zł modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Przygotowuje infrastrukturę pod modernizację trasy średnicowej i zakończy się w 2019 roku. Obecnie prace na linii obwodowej prowadzone są w kilku miejscach. Na ulicami Kasprzaka, Wolskiej oraz Zawiszy budowane są fundamenty nowych wiaduktów. Nad ulicami Prądzyńskiego i Górczewską powstają kładki. Problemem jest jeszcze wiadukt nad ulicą Obozową, gdzie w czasie rozbiórki starego obiektu odkopano schron, który na polecenie konserwatora zabytków ma być przeniesiony w inne miejsce.

Efektem prac, obok nowych i zmodernizowanych przystanków, będzie 14 kilometrów przebudowanych torów i dodatkowy peron na dworcu Warszawa Zachodnia. Dworzec Gdański na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. Gdy ruszą prace na trasie średnicowej, większość pociągów dalekobieżnych będzie omijać Warszawę Centralną, zatrzymując się na Gdańskiej.

Modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego pozwoli uruchomić nowe trasy dla pociągów na osi północ-południe i wschód-zachód. W sumie powstanie 6 nowych przystanków, a 9 kolejnych zostanie zmodernizowanych. Pozwolą na lepsze połączenie z komunikacją miejską i sprawniejsze przesiadki do metra, tramwajów czy autobusów. Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna. Według PLK, wynika to z konieczności zaspokojenia rosnącego popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym.