Prace modernizacyjne wraz z elektryfikacją na liniach kolejowych nr 68 i 565 na odcinku Lublin–Stalowa Wola Rozwadów obejmą odcinek o długości ponad 102 km. Będą kosztować 367 mln zł. Umowa na przygotowanie projektu i prace budowlane podpisana została w marcu. Efektem przedsięwzięcia ma być skrócenie czasu podróży z ok. 1 godziny i 50 min do ok. 1 godziny i 25 min dla pociągów regionalnych i z 1 godz. 20 min do 1 godz. 5 min dla pociągów międzyregionalnych.
Natomiast elektryfikacja wraz z modernizacją linii na 94-km trasie Ełk–Korsze skróci czas podróży z prawie 2,5 godz. do 1 godz. i 47 min. Prace zaplanowane na lata 2020–2023 będą kosztować 578,5 mln zł (z projektem).
Więcej pociągów
Z unijnego instrumentu CEF (łącząc Europę) sfinansowana zostanie warta 70 mln zł elektryfikacja linii nr 274 i 278 na odcinku Węgliniec–Zgorzelec. Podpisanie umowy zaplanowano na przyszły miesiąc. Finalizacja inwestycji nastąpi w 2019 r.
Dzięki niej możliwy będzie przejazd z wykorzystaniem trakcji elektrycznej na całej linii kolejowej E 30 – od wschodniej do zachodniej granicy państwa. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu dzięki rezygnacji ze zmiany lokomotywy w Węglińcu. Kolejną korzyścią będzie większa przepustowość linii, co stworzy dodatkowe możliwości dla przewozów regionalnych oraz dalekobieżnych.
Elektryfikowane będą też odcinki na liniach 408 i 409 Szczecin Główny–granica państwa, nr 71 Ocice–Rzeszów, nr 582 Czarnca–Włoszczowa Płn., a także na łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie–Kraków Krzemionki.
Duże znaczenie ma elektryfikacja bardzo krótkich, lecz strategicznych gospodarczo odcinków na trasach prowadzących do portów morskich Gdyni, Szczecina i Świnoujścia. – To inwestycje niezbędne dla sprawnego, rozwijającego się transportu morskiego – mówi Merchel.