PKP Cargo chce mniej wydać na nowe hamulce

Kolejowy przewoźnik prawdopodobnie aż do końca 2036 r. będzie mógł korzystać z obecnych rozwiązań.

Aktualizacja: 11.06.2018 22:00 Publikacja: 11.06.2018 21:00

PKP Cargo chce mniej wydać na nowe hamulce

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Nowe regulacje unijne, dotyczące wymagań, jakim powinny odpowiadać wagony towarowe, w pierwotnie proponowanym kształcie stwarzały duże zagrożenie dla kondycji finansowej polskich przewoźników, w tym zwłaszcza PKP Cargo.

W regulacji TSI Hałas określono, że po niektórych liniach kolejowych (cichsze linie) będą mogły poruszać się jedynie wagony wyposażone w kompozytowe klocki hamulcowe (cichsze hamulce). Aby spełnić te wymogi, spółka w stosunkowo krótkim czasie musiałaby dokonać ogromnych inwestycji (posiada ponad 60 tys. wagonów). Dziś wydaje się jednak, że ryzyko to zostało oddalone.

– Urząd Transportu Kolejowego, w porozumieniu z ekspertami technicznymi z PKP Cargo, zgłosił do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej wniosek o zastosowanie do Polski szczególnego przypadku dotyczącego kół obręczowanych w polskim ruchu krajowym. Propozycja prezesa UTK spotkała się ze zrozumieniem agencji i została ujęta w projekcie TSI Hałas – twierdzi Krzysztof Losz, rzecznik PKP Cargo.

Dodaje, że zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem znaczna część wagonów firmy będzie mogła jeździć po cichszych trasach w Polsce z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi. Korzystanie z tego rozwiązania będzie możliwe do końca 2036 r.

– Dodatkowo, jeżeli w sąsiadującym z Polską państwie członkowskim obowiązywać będzie analogiczny szczególny przypadek, takie wagony będą mogły być eksploatowane w ruchu między tymi państwami. Wiele wskazuje na to, że będzie to możliwe w ruchu między Polską i Czechami – podaje Losz. Jego zdaniem spowoduje to korzystne dla grupy wydłużenie się czasu wymiany taboru oraz rozłoży koszty przystosowania wagonów na kilkanaście lat. Data wejścia w życie TSI Hałas i ostateczny kształt projektu powinny być znane jeszcze w tym roku.

Nowe regulacje unijne, dotyczące wymagań, jakim powinny odpowiadać wagony towarowe, w pierwotnie proponowanym kształcie stwarzały duże zagrożenie dla kondycji finansowej polskich przewoźników, w tym zwłaszcza PKP Cargo.

W regulacji TSI Hałas określono, że po niektórych liniach kolejowych (cichsze linie) będą mogły poruszać się jedynie wagony wyposażone w kompozytowe klocki hamulcowe (cichsze hamulce). Aby spełnić te wymogi, spółka w stosunkowo krótkim czasie musiałaby dokonać ogromnych inwestycji (posiada ponad 60 tys. wagonów). Dziś wydaje się jednak, że ryzyko to zostało oddalone.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze