Przedsięwzięcie ma zwiększyć przepustowość tras na terenie Rybnickiego Okręgu Węglowego, który jest ważnym fragmentem Katowickiego Węzła Kolejowego. Obok modernizacji torów, wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 16 wiaduktów i jeden most. Prace obejmą stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory, Warszowice i przystanki: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Piaski. Perony zostaną odnowione, wyposażone w nowe oświetlenie i systemy informacji pasażerskiej, a także przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych. Zostanie wymieniona sieć trakcyjna, zmodernizowane będą urządzenia sterowania ruchem, a przebudowa przejazdów kolejowych poprawi poziom bezpieczeństwa. Z kolei nowe rozjazdy, które PLK wyposaży w urządzenia elektrycznego ogrzewania, mają zapewnić sprawny przejazd pociągów w zimie. Po zakończeniu prac prędkość pociągów zwiększy się do 100 kilometrów na godzinę. Poprawi to przepustowość linii oraz skróci czasy przejazdów.

Teraz jeden kilometr linii z Chybi do Nędzy pokonuje się pociągiem średnio w trzy i pół minuty. – Obecnie tylko jedno połączenie w ciągu doby na odcinku z Chybi do Nędzy trwa mniej niż 3 godziny. Najdłuższa podróż sięga nawet 10 godzin, czyli niewiele mniej, ile daje się pokonać tę odległość pieszo. Trzeba się też liczyć z przesiadką, a wieczorem, gdy ruch pociągów jest mniejszy, nawet z trzema – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński obecny przy podpisaniu umowy. To już 744. podpisana umowa w ramach unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 18. w sektorze kolejowym. Dofinansowanie z UE w projekcie wartym łącznie 467 mln zł wyniesie 262,5 mln zł. – Remont każdego kilometra linii kolejowej jest niezwykle cenny. Dzięki temu bowiem wrasta atrakcyjność gospodarcza naszego regionu. Im więcej tras do przewozu ładunków i towarów, tym większe są szanse na pojawienie się kolejnych inwestorów – podkreślił wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Kolej przeznaczyła już na usprawnienie połączeń towarowych na terenie Górnego Śląska ponad 2,5 mld zł. Natomiast w najbliższych latach zaplanowano w województwie śląskim inwestycje za nawet 9 mld zł. Planuje się, że w regionie modernizacją objętych zostanie ok. 600 km torów. Tylko w 2015 roku w regionie wydano na remont ponad 90 km torów ok. 100 mln zł. W roku 2016 na modernizację przeszło 80 km linii przeznaczono 104,5 mln zł. Obecna perspektywa szczególnie ukierunkowana jest na przewozy towarowe. Na Śląsku zaplanowane inwestycje maja usprawnić przewóz ładunków także na trasie od Gliwic przez Bytom i Mysłowice do Oświęcimia.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) deklaruje, że w tej perspektywie finansowej stan techniczny linii towarowych ma się znacznie poprawić m.in. dlatego, że program dla tras śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami. Według prezesa PLK Ireneusza Merchel, efektem będzie przywrócenie do ruchu wyłączonych torów, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów, lepsza obsługa oraz podwyższony poziom bezpieczeństwa.