Kolej jest kobietą? Rośnie liczba kobiet pracujących na kolei

Dzień Kobiet, to okazja do chwalenia się skalą równouprawnienia. Praca na kolei nie jest już typowo męska.

Publikacja: 08.03.2018 13:31

Kolej jest kobietą? Rośnie liczba kobiet pracujących na kolei

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Z okazji Dnia Kobiet Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane dotyczące zatrudnienia kobiet na kolei. Wynika z nich, że powoli torują sobie one drogę także w zawodach uznawanych dotychczas za typowo męskie.

Również PKP Intercity postanowiło się pochwalić, jak ważne w firmie są kobiety. Choć przy okazji wyszło na jaw, że ponad połowa z niemal 2200 kobiet to kasjerki i konduktorki, to jednak pracowniczki przewoźnika znajdują swoje miejsce w praktycznie wszystkich zawodach, jakie potrzebne są na kolei.

Wśród pracowniczek chwalących się swoją pasją do kolei znajdziemy choćby koordynatorkę taborowo-wagonową, zajmującą się planowaniem, zestawianiem i zarządzaniem planem pracy wagonów obsługujących kolejne pociągi. Grażyna Przydanek pracuje na kolei już 32 lata i przeszła długą drogę od informatorki poprzez dyspozytorkę aż do koordynatorki.

- Moja praca bogata jest w codzienne wyzwania czy trudności, które potrafią mnie zaskoczyć. To jest chyba jeden z głównych powodów, dla których pracuję na kolei już tyle lat – opowiada Grażyna Przydanek.

Karierę można zrobić zaczynając także od pracy w... kolejowej pralni. Tak zaczynała rewidentka taboru Katarzyna Rurka, która dziś decyduje czy dany skład może w ogóle wyjechać w trasę. Od jej decyzji zależy czy pociąg zostanie uznany za bezpieczny i sprawny czy nie. Rewidentka zdradza, że to bardzo trudna praca, ale satysfakcjonująca.

Większość kobiet w PKP Intercity jest jednak zatrudniona, jak wspomniano wyżej, na stanowiskach w kasach czy w drużynach konduktorskich, czyli na pierwszej linii kontaktu z pasażerem. To od nich zależy jak postrzegana jest firma przez pasażera. I chociaż nadal częściej spotykamy w pociągach konduktorów, a nie konduktorki, to udział pań rośnie. Silną reprezentację kobiet można znaleźć również na stanowiskach administracyjnych.

Podobnie jest u innych przewoźników. W Polregio pracuje ponad 1500 kobiet na różnych stanowiskach.

Kobiety zdominowały niezbyt wdzięczną i odpowiedzialną pracę dróżnika przejazdowego. Aż 70 procent osób odpowiedzialnych za to, by przejazdy kolejowe funkcjonowały należycie to kobiety. Ciekawe, czy niechęć panów do tej pracy bierze się z połączenia dużej odpowiedzialności i relatywnie niskich płac.

Rośnie liczba maszynistek kierujących pociągami

Nie tylko w PKP Intercity kobiety torują sobie drogę do coraz większej liczby kolejowych zawodów. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w Polsce jest już 17 maszynistek z pełnym prawem wykonywania zawodu. Aż 12 z nich zatrudnionych jest przez wielkopolski oddział Polregio, a po jednej można znaleźć w łódzkim i pomorskim oddziale spółki. Jedną kierującą pociągami zatrudniają także PKP IC, Koleje Wielkopolskie i PKP Cargo Service. Ilość pań w tym zawodzie nadal jest jednak śladowa – stanowią dokładnie jedną tysięczną wszystkich maszynistów. Dla porównania – w Norwegii to już 6,5 procent wszystkich maszynistów.

Niedługo jednak liczba ta wzrośnie – 13 kolejnych kobiet już pokonało pierwszy etap na drodze do samodzielnego kierowania pociągiem.

Polska nie jest jednak do tyłu, jeżeli chodzi o feminizację kolei. W spółkach kolejowych kobiety to 26 procent załóg. Gorszy wynik pod tym względem mają Niemcy, Francja czy Holandia. Rekordowo wysoki udział pań jest za to w Estonii, gdzie stanowią one 51 procent pracowników kolei.

Z okazji Dnia Kobiet Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane dotyczące zatrudnienia kobiet na kolei. Wynika z nich, że powoli torują sobie one drogę także w zawodach uznawanych dotychczas za typowo męskie.

Również PKP Intercity postanowiło się pochwalić, jak ważne w firmie są kobiety. Choć przy okazji wyszło na jaw, że ponad połowa z niemal 2200 kobiet to kasjerki i konduktorki, to jednak pracowniczki przewoźnika znajdują swoje miejsce w praktycznie wszystkich zawodach, jakie potrzebne są na kolei.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny