W tym tygodniu kilka skupionych wokół projektu firm konsultingowych rozpoczęło pracę nad studium wykonalności planowanego tunelu podmorskiego pomiędzy stolicami Finlandii i Estonii - Helsinkami i Tallinem. Studium pokaże wpływ inwestycji na otoczenie, rentowność i techniczną wykonalność tunelu. Ustalenia ekspertów będą znane jeszcze w tym roku.
Przypomnijmy – projektowany szlak kolejowy połączy Finlandię z odcinkiem Rail Baltica transeuropejskiego korytarza transportowego. Rail Baltica jest jednym z priorytetowych projektów Trans-European Transport Networks (Sieci Transeuropejskie TEN-T) - strategii Unii Europejskiej, która ma na celu połączenie sieci transportowych państw członkowskich.
Linia Rail Baltica biegnie od Tallina przez Rygę, Kowno (z boczną nitką do Wilna) i przez północno-wschodnią Polskę do Warszawy i dalej do Berlina. Dzięki niej republik bałtyckie zostaną połączone z kolejowymi szlakami Europy Zachodniej. Linia będzie miała europejski rozstaw torów. Przez lata sowieckiej okupacji na Litwie, Łotwie i Estonii budowano jedynie tory tzw. szerokie - obowiązujące w Rosji.
Prognozowana długość połączenia kolejowego ze stacji Pasila w Helsinkach do stacji Ulemiste w Tallinie to około 80 km, z czego 50 km będzie przebiegało pod wodą. Podróż z Helsinek do Tallina ma zająć nie więcej niż 30 minut.
Helsinki i Tallin wspólnie stanowią obszar gospodarczy zamieszkany przez 1,5 mln ludzi. Pomiędzy miastami odbywa się aktywny ruch mieszkańców związany z pracą, wypoczynkiem, jak również ruch towarowy.