Rail Baltica popędzi do Helsinek

Tunel pod Zatoką Fińską połączy Finlandię z trasą kolejową Rail Baltica. Będzie to najdłuższy na świecie tunel podmorski. Przejechanie 50 km zajmie pół godziny. Powstanie aglomeracja Talsinki.

Aktualizacja: 26.02.2017 15:23 Publikacja: 26.02.2017 14:49

Rail Baltica popędzi do Helsinek

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński

W tym tygodniu kilka skupionych wokół projektu firm konsultingowych rozpoczęło pracę nad studium wykonalności planowanego tunelu podmorskiego pomiędzy stolicami Finlandii i Estonii - Helsinkami  i Tallinem. Studium pokaże wpływ inwestycji na otoczenie, rentowność i techniczną wykonalność tunelu. Ustalenia ekspertów  będą znane jeszcze w tym roku.

Przypomnijmy –  projektowany szlak kolejowy połączy Finlandię z odcinkiem Rail Baltica transeuropejskiego korytarza transportowego. Rail Baltica jest jednym z priorytetowych projektów Trans-European Transport Networks (Sieci Transeuropejskie TEN-T) - strategii Unii Europejskiej, która ma na celu połączenie sieci transportowych państw członkowskich.

Linia Rail Baltica biegnie od Tallina przez Rygę, Kowno (z boczną nitką do Wilna) i przez północno-wschodnią Polskę do Warszawy i dalej do Berlina. Dzięki niej republik bałtyckie zostaną połączone z kolejowymi szlakami Europy Zachodniej. Linia będzie miała europejski rozstaw torów. Przez lata sowieckiej okupacji na Litwie, Łotwie i Estonii budowano jedynie tory tzw. szerokie - obowiązujące w Rosji.

Prognozowana długość połączenia kolejowego ze stacji Pasila w Helsinkach do stacji Ulemiste w Tallinie to około 80 km, z czego 50 km będzie przebiegało pod wodą. Podróż z Helsinek do Tallina ma zająć nie więcej niż 30 minut.

Helsinki i Tallin wspólnie stanowią obszar gospodarczy zamieszkany przez 1,5 mln ludzi. Pomiędzy miastami odbywa się aktywny ruch mieszkańców związany z pracą, wypoczynkiem, jak również ruch towarowy.

Prace nad tunelem umożliwiło podpisana w styczniu przez ministrów transportu Finlandii i Estonii umowa o budowie tunelu między Helsinkami i Tallinem. Zawarta umowa jest konsekwencją listu intencyjnego w tej sprawie, podpisanego przez burmistrzów obu miast w marcu 2008 roku.

Obecnie Helsinki i Tallin połączone są przeprawą promową przez Zatokę Fińską. W ubiegłym roku port w Tallinie odprawił 10 milionów pasażerów.  Z kolei port w  Helsinkach odnotował 11,5 mln pasażerów podróżujących transportem morskim.

Planowany tunel podmorski ma zmniejszyć aktualny czas podróży pomiędzy stolicami z dwóch do pół godziny i w naturalny sposób utworzyć transgraniczną metropolię, która już określana jest nazwą  „Talsinki". Budowa będzie mieć ogromny wpływ na życie 1,5 mln osób, które zamieszkują obie stolice oraz obszary aglomeracji.

Koszt budowy tunelu szacowany jest na od 9 do 13 mld euro. Spodziewana cena biletu w jedną stronę to 36 euro. Rozpoczęcie funkcjonowania tunelu planowane jest najwcześniej na 2030 rok.

W tym tygodniu kilka skupionych wokół projektu firm konsultingowych rozpoczęło pracę nad studium wykonalności planowanego tunelu podmorskiego pomiędzy stolicami Finlandii i Estonii - Helsinkami  i Tallinem. Studium pokaże wpływ inwestycji na otoczenie, rentowność i techniczną wykonalność tunelu. Ustalenia ekspertów  będą znane jeszcze w tym roku.

Przypomnijmy –  projektowany szlak kolejowy połączy Finlandię z odcinkiem Rail Baltica transeuropejskiego korytarza transportowego. Rail Baltica jest jednym z priorytetowych projektów Trans-European Transport Networks (Sieci Transeuropejskie TEN-T) - strategii Unii Europejskiej, która ma na celu połączenie sieci transportowych państw członkowskich.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej