Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Koleje

#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Merchel: Inwestycje na kolei dopiero się rozpędzajš

tv.rp.pl
Pocišgi międzyregionalne będš jeŸdziły z prędkoœciš co najmniej 160 km/h, na niektórych odcinkach nawet 200 km/h – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, goœć programu Marcina Piaseckiego.

PKP PLK zajmuje się infrastrukturš kolejowš w Polsce.

- Górka remontowa na kolei dopiero się zaczyna. Rozpędzamy się po okresie zastoju - mówił Merchel.

- Obecnie mamy podpisane umowy na ponad 18 mld zł, czyli jednš trzeciš perspektywy. Do końca roku podpiszemy umowy na następne kilka miliardów. W tym roku będziemy mieli zakontraktowane ok. 20 mld zł – dodał.

Goœć zaznaczył, że w tej chwili jest dwieœcie kilkadziesišt placów budów.

- W tym roku inwestycje będš wykonane na poziomie ok. 5,5 mld zł, a w przyszłym planujemy, że przekroczymy 10 mld zł. Na podobnym poziomie będzie rok 2018, 2019 i 2020 – prognozował.

Merchel podkreœlił, że remonty, to tak naprawdę modernizacje.

- Po realizacji obecnego planu pocišgi międzyregionalne będš jeŸdziły z prędkoœciš co najmniej 160 km/h, na niektórych odcinkach nawet 200 km/h. W ruchu regionalnym standardem jest prędkoœć pocišgów do 120 km/h – mówił.

- Przy większych inwestycjach praktycznie budujemy te linie od podstaw, od nowa – dodał.

Goœć zaznaczył, że po 3 latach główne cišgi komunikacyjne będš na etapie końcowym.

- Podróż pocišgiem będzie bardziej bezpieczna, bo przebudowujemy urzšdzenia sterowaniem ruchem kolejowym. Będzie tutaj mniejszy wpływ człowieka, który zawsze jest najsłabszym ogniwem - tłumaczył Merchel.

Przyznał, że ze œrodków unijnych zostanie wydanych prawie 67 mld zł.

- W poprzedniej perspektywie plan był na 35 mld zł, a wykorzystano ok. 19 mld zł – przypomniał.

Zdradził, że po 2020 r. celem PKP PLK jest podwyższanie prędkoœci na gotowych szlakach.

- Wstępnie wytypowaliœmy 1500-2000 km linii, gdzie można jechać szybciej niż 200 km/h – mówił.

- Potem przechodzimy na inne linie. Jeżeli zrobimy główne cišgi, krwiobieg, który jest istotny z punktu widzenia kraju, przejdziemy na linie mniej istotne, ale bardzo ważne – dodał.

Wykonawcy jakiœ czas temu narzekali, że nie majš pracy, a teraz twierdzš, że majš jej za dużo.

- W ubiegłym roku do każdego przetargu startowało 10-12 wykonawców. W tej chwili startuje ich 5-6. Tzn., że ten rynek jest już trochę nasycony, ale sš rezerwy – ocenił Merchel.

Œrednia prędkoœć pocišgu towarowego w Polsce to 25-27 km/h.

- Na koniec perspektywy chcemy przekroczyć 40 km/h. Jest to bardzo realne – stwierdził.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL