Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Katastrofy

Kłótnia o zamach na Synaju

AFP
Czy katastrofę rosyjskiego samolotu spowodował zamach fundamentalistów?

„Nie ma pewnoœci, ale tak to wyglšda" – powiedział w czwartek brytyjski premier David Cameron. Jego wystšpienie – wraz z wczeœniejszš wypowiedziš ministra spraw zagranicznych Philipa Hammonda – wywołało międzynarodowš burzę.

Po wystšpieniu ministra spraw zagranicznych akcje międzynarodowej firmy turystycznej Thomas Cook Group straciły na londyńskiej giełdzie 7,85 proc. wartoœci.

Z pewnym opóŸnieniem zareagowały władze w Kairze, być może dlatego, że prezydent kraju Abd al-Fattah as-Sisi właœnie w czwartek leciał z wizytš do Londynu. W cišgu dnia jednak czterech różnych przedstawicieli Egiptu zaprzeczało brytyjskim twierdzeniom, by katastrofę spowodował terrorystyczny zamach.

Dzień wczeœniej podobne informacje podały amerykańskie stacje telewizyjne, powołujšc się jednak na anonimowych urzędników. W czwartek władze egipskie twierdziły, że Waszyngton zapewnił je, iż „przecieki o przyczynach katastrofy nie sš oficjalnš pozycjš władz amerykańskich". Jednoczeœnie Kair poskarżył się, że Wielka Brytania zawiesiła loty do Szarm el-Szejk „bez konsultacji" z Egiptem.

Zdrowy rozsšdek Kremla

Równie niechętnie na słowa z Londynu zareagowała Moskwa. Kreml nazwał je „spekulacjami". – Gdyby Kreml potwierdził, że to był zamach, w Rosji rozpoczęłaby się ogromna kampania propagandowa zachęcajšca do walki z terrorystami. Rosyjskie władze już zademonstrowały, że stać je na wszystko, dlatego teraz nie można nawet wykluczyć rozpoczęcia operacji naziemnej przez naszš armię. Liczę jednak na to, że Kremlowi pozostało trochę rozsšdku – powiedział „Rz" niezależny rosyjski ekspert wojskowy Aleksander Golc.

Odmiennego zdania jest dyrektor Rosyjskiego Centrum Badań Wojskowo-Politycznych, doradca przewodniczšcego Dumy, prof. Aleksiej Podbieriozkin. – Sytuacja przypomina zamach na samolot pasażerski nad Szkocjš w 1988 roku, który został zorganizowany przez Libię. Wtedy doszło do wybuchu niewielkiego ładunku, który doprowadził do rozhermetyzowania samolotu i jego rozpadu w powietrzu – powiedział o samej katastrofie.

– Jeżeli ta wersja się potwierdzi, to odpowiedzialnoœć muszš ponieœć ci, którzy zapewniajš bezpieczeństwo na egipskich lotniskach, oraz odpowiedzialni za bezpieczeństwo w danej linii lotniczej. Nie wpłynie to na stosunki rosyjsko-egipskie. To katastrofa polskiego samolotu w Smoleńsku wpłynęła na nasze stosunki, ponieważ pewna grupa w Warszawie bardzo chciała do tego doprowadzić, wykorzystujšc tę tragedię – dodał.

– Oficjalna wersja przyczyn katastrofy zostanie opublikowana za jakieœ trzy tygodnie, ale to nie wpłynie na przebieg operacji w Syrii – skomentował sugestię rozpoczęcia przez Kreml operacji lšdowej w Syrii.

Dookoła półwyspu

Najpierw na samš katastrofę, a potem na informacje o tym, że spowodował jš zamach, zareagował biznes. Większoœć europejskich linii lotniczych (oraz Emirat Airlines znad Zatoki Perskiej) zaczęło omijać Półwysep Synajski. Polscy przewoŸnicy nie sš wyjštkiem i unikajš tej częœci Egiptu – tyle że już od poczštku wojny w Syrii. Obecnie nie zawieszajš jednak czarterowych lotów do Szarm el-Szejk.

Kolejnš branżš jest turystyka. Według Andrzeja Betleja, prezesa Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, ostatnie wydarzenia na Synaju mogš uderzyć przede wszystkim w biura podróży w Rosji. – W przypadku polskich turystów nie spodziewałbym się jakiegoœ znaczšcego spadku frekwencji – twierdzi.

Jak mówi Jarosław Kałucki z Travelplanet, największego polskiego multiagenta, w 2013 roku częœć biur zawieszała wyjazdy do Egiptu z powodu niepokojów w Kairze. Jednak chętnych na wycieczki do Egiptu nie brakowało. – Blisko 10 proc. osób, którym biura anulowały wyjazdy i oferowały inne kierunki, prosiło, by jednak poszukać touroperatorów, którzy latajš do Egiptu – przypomina Kałucki.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL