– Kwota 900 mld dolarów obejmuje całość inwestycji. I nie tylko dotyczy kolei, ale także portów i lotnisk – kontynuował Schuhholz podczas panelu „Inwestycje i polityka – magia słów czy język faktów?".
Polska przed szansą
Nowy Jedwabny Szlak to wielki projekt Chin budowy nowych połączeń z Europą. Dzięki temu radykalnie mają zwiększyć się obroty handlowe. Wiąże się także z chińskimi inwestycjami w Europie. Planowany korytarz biegnie m.in. przez Polskę.
– Co będzie przewożone na tym szlaku? Nasze mięso, mleko do Chin? A może raczej odwrotnie, głównie towary będą szły z Chin? – pytał Andrzej Godlewski z Geopolitical Intelligence Services, prowadzący debatę.
– Chińczycy się zastanawiają, jak powiększyć import do Chin i patrzą na jedzenie z nadzieją. Mogę powiedzieć, że w ubiegłym tygodniu pierwszy pociąg z kontenerami pełnymi volvo S 90 wyjechał z Chin i trafił do Belgii. Teraz volvo produkują w Chinach i trzy razy w tygodniu będą je wozić do Europy, przez Polskę – wyjaśniał założyciel FMS Advisers B.V., jaki obecnie kierunek mają transporty na linii Europa–Chiny.
Zdaniem Krzysztofa Sengera, wiceprezesa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu – jako kraj stoimy przed dużą szansą, bo polska aktywność na rzecz wymiany z Chinami mocno wzrosła. Także w zakresie pozyskiwania kapitału.