Preferencje zakupowe Polaków. Książki przegrały z kosmetykami

Na prezenty wydajemy coraz więcej. Przy okazji zmieniają się też nasze preferencje zakupowe.

Aktualizacja: 24.11.2016 20:57 Publikacja: 24.11.2016 19:28

Foto: 123RF

Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina zamierza wydać średnio nieco ponad 1,1 tys. zł, czyli 5 proc. więcej niż w ubiegłym roku – szacują analitycy Deloitte. Z dorocznego badania firmy wynika, że zmienia się czołówka najchętniej wybieranych prezentów. O ile latami zawsze na pierwszym miejscu znajdowały się książki, o tyle w bieżącej edycji zostały zdetronizowane przez kosmetyki oraz perfumy.

Bez efektu 500+?

– Na czwartą pozycję awansowała gotówka, wskazywana w poprzednich latach jako bardzo pożądana – mówi Mariusz Chmurzyński, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

W tym roku Polacy na prezenty przeznaczą ok. 44 proc. swojego bożonarodzeniowego budżetu. Resztę pochłoną wydatki na jedzenie. Bożonarodzeniowy budżet we wszystkich przebadanych krajach będzie wynosił średnio 408 euro. Krajami o najwyższych planowanych wydatkach mają być w tym roku Dania, Hiszpania i Włochy.

Autorzy badania nie zauważyli, aby szczególny wpływ na budżety świąteczne miał program 500+. – Statystyczna rodzina liczy 2,8 osoby, zatem z programu nie korzysta – mówi Magdalena Jończak, partner w dziale konsultingu Deloitte. – Do końca września wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych wynosił 5,3 proc. wobec 3,5 proc. rok temu. Może to być efektem wspomnianego programu – dodaje.

Deloitte podaje, że głównym miejscem robienia świątecznych zakupów spożywczych będą dyskonty, które wybierze 67 proc. badanych. Z kolei jeśli chodzi o prezenty, to już 37 proc. wydatków na ten cel trafi do sklepów internetowych. – Jedna czwarta badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a prawie 40 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Jednak aż 33 proc. respondentów czeka z ich zakupem do ostatnich dni przed świętami – dodaje Mariusz Chmurzyński.

Sezon wystartował

Sklepy gorączkowo się na ten okres szykują. – Sezon świąteczny to jeden z najważniejszych okresów w roku dla branży jubilerskiej w roku, a biżuteria i zegarki to kategorie z czołówki najchętniej wybieranych prezentów – mówi Helena Palej, rzecznik Apartu. – Na pewno w tym czasie powodzeniem cieszą się diamenaty, w Apart stawiamy na urozmaicony asortyment, przygotowujemy specjalną ofertę świąteczną – dodaje.

Po raz pierwszy też na tak dużą skalę organizowane są w Polsce promocje związane z Czarnym Piątkiem. W USA to tradycyjny start sezonu zakupów prezentów, po czwartkowym Święcie Dziękczynienia. W Polsce okazji do polowania na rabaty nie brakuje.

– Staraliśmy się tak dobrać ofertę, aby zadowolić zarówno tych klientów, którzy chcą upolować piękne rzeczy do własnego domu, jak i tych, którzy Black Friday wykorzystują do zakupu świątecznych prezentów – mówi Marta Suchodolska, dyrektor kreatywna sklepu Westwing.– Promocja potrwa cały weekend. Przygotowaliśmy dużo propozycji, ale z doświadczenia wiemy, że szybko się wyprzedadzą – dodaje.

Zakupy od piątku do poniedziałku

Z szacunków platformy rabatowej RetailMeNot wynika, że od piątku do najbliższego poniedziałku Polacy w e-sklepach wydadzą ok. 470 mln zł, 34 proc. więcej niż rok temu. W Polsce wydatki rosną najszybciej w Europie. Rekordowy weekend rozpocznie się Czarnym Piątkiem, by przejść do polskiej odpowiedzi na Cyber Monday, czyli Dnia Darmowej Dostawy. Udział w akcji potwierdziło ok. 2,1 tys. e-sklepów. Z badania dla RetailMeNot wynika, że o Black Friday oraz Cyber Monday słyszało już 72,5 proc. Polaków, a ze specjalnych ofert w te dni skorzystało dotychczas 17,8 proc. badanych.

Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina zamierza wydać średnio nieco ponad 1,1 tys. zł, czyli 5 proc. więcej niż w ubiegłym roku – szacują analitycy Deloitte. Z dorocznego badania firmy wynika, że zmienia się czołówka najchętniej wybieranych prezentów. O ile latami zawsze na pierwszym miejscu znajdowały się książki, o tyle w bieżącej edycji zostały zdetronizowane przez kosmetyki oraz perfumy.

Bez efektu 500+?

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie