Sezon świąteczny zapowiada się rekordowo

Rodzinne budżety świąteczne są średnio 8 proc. większe niż rok temu. Jednym z powodów boomu jest program 500+.

Aktualizacja: 18.11.2016 06:24 Publikacja: 17.11.2016 19:40

Foto: Bloomberg

Sezon zakupów bożonarodzeniowych to najważniejszy okres dla branży handlowej w roku. Dla niektórych segmentów rynku, jak choćby jubilerów, grudzień daje obroty nawet na poziomie kwartału.

Po tegorocznym sezonie firmy dużo sobie obiecują, głównie z powodu wpompowanych w gospodarkę 17 mld zł, jakie rząd wyda w 2016 r. z tytułu programu 500+. Pierwsze badania potwierdzają to, co napisaliśmy w „Rz" już pod koniec października: tegoroczny sezon zapowiada się rekordowo.

Statystyczna polska rodzina planuje wydatki na poziomie 1,5 tys. zł, czyli o 8 proc. większe niż rok temu. Jak wynika z sondażu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS), to o 100 zł więcej, niż wynikało z ubiegłorocznych deklaracji. W sumie świąteczne wydatki wyniosą 20,1 mld zł wobec 18,6 mld zł w 2015 r.

Jeszcze lepiej wypadają deklaracje rodzin korzystających z programu 500+, które na święta chcą wydać średnio ponad 1,7 tys. zł.

– Musimy jednak brać pod uwagę, że są to rodziny liczniejsze niż ogólnopolska średnia wynosząca 2,82 osoby dla gospodarstwa domowego – mówi Marcin Duma, prezes IBRIS. – Ponieważ program wystartował w tym roku, nie ma danych porównawczych dla tej grupy z 2015 r. – dodaje. Z badania firmy wynika, że Polacy świąteczne zakupy chcą robić głównie w mniejszych sklepach, choć niemal 40 proc. wybierze się do hiper- czy supermarketu, a co czwarty do sieci dyskontowej.

Jednak na żywności wydatki się nie kończą, ponieważ od kilku lat największy udział w świątecznych budżetach mają prezenty i właśnie z nimi związana jest głównie walka firm handlowych. Co roku czołówkę list najchętniej kupowanych kategorii tworzą książki, zabawki, słodycze czy biżuteria.

– Okres przedświąteczny obfituje w mocne tytuły i premiery. W przypadku książek stawiamy na nowego Harry'ego Pottera, Bridget Jones i „Szpiega" Paulo Coelho – mówi Monika Marianowicz, rzeczniczka Empiku.

– Mamy duże oczekiwania odnośnie do sezonu świątecznego. IV kwartał zaczął się dla nas bardzo dobrze, w październiku wyniki były wręcz rewelacyjne – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group. – Największe nadzieje wiążemy z segmentem jubilerskim. Dla W.Kruk grudzień to ok. 30 proc. udziału w rocznym wyniku oraz przychody na poziomie standardowych trzech miesięcy – dodaje.

Sezon rozkręca się od kilku tygodni. – Już w pierwszym tygodniu listopada obserwujemy zwiększone zainteresowanie naszą ofertą prezentów i w związku z tym możemy powiedzieć, że wtedy właśnie rozpoczyna się sezon – zarówno dla nas, jak i dla gości naszych sklepów – mówi Marek Łebek, rzecznik sieci Smyk. – Kulminacja przypada na dni bezpośrednio poprzedzające mikołajki oraz Gwiazdkę, choć klienci coraz częściej kupują świąteczne prezenty z większym wyprzedzeniem – dodaje.

Udział prezentów jest jeszcze wyższy w rodzinach z dziećmi, ponieważ to głównie z myślą o najmłodszych kupowane są upominki. To również najlepszy okres dla elektroniki, np. telewizorów.

Sezon zakupów bożonarodzeniowych to najważniejszy okres dla branży handlowej w roku. Dla niektórych segmentów rynku, jak choćby jubilerów, grudzień daje obroty nawet na poziomie kwartału.

Po tegorocznym sezonie firmy dużo sobie obiecują, głównie z powodu wpompowanych w gospodarkę 17 mld zł, jakie rząd wyda w 2016 r. z tytułu programu 500+. Pierwsze badania potwierdzają to, co napisaliśmy w „Rz" już pod koniec października: tegoroczny sezon zapowiada się rekordowo.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł