Innowacje na zakupach to nie tylko handel internetowy

Zarówno segment online, jak i stacjonarne sklepy szukają sposobów na ułatwienia dla klientów.

Publikacja: 16.10.2017 20:22

Innowacje na zakupach to nie tylko handel internetowy

Foto: Fotolia

Innowacje w handlu w ostatnich latach coraz częściej przechodzą z fazy testów do szerokiego zastosowania. Zazwyczaj tego typu nowości początkowo pojawiają się na rynku amerykańskim, a zwłaszcza sieć Walmart intensywnie ich poszukuje. Ten największy detalista na świecie poczuł na karku oddech nowej konkurencji w postaci Amazona, który po zakupie sieci sklepów Whole Foods chce mocniej zaistnieć na rynku spożywczym.

Walmart sprawdza teraz współpracę z firmą August Home, dzięki której kupujący w sklepie internetowym tej sieci będą mogli zamówić nie tylko dostawę zakupów do domu, ale również ich rozłożenie w kuchni czy zapakowanie do lodówki. Nawet podczas nieobecności klienta w domu, ponieważ firma zarejestrowanym użytkownikom oferuje takie formy usług.

– To, co mogło wydawać się fantazją dzisiaj, może być standardem jutro. To nie może być dla wszystkich – i na pewno nie od razu – ale chcemy zaoferować klientom możliwość uczestniczenia w testach dzisiaj i pomóc nam określić, jak wyglądać będzie handel w przyszłości – zapowiada na firmowym blogu Sloan Eddleston, wiceprezes ds. strategii i e-handlu Walmart.

Cena z radia

Sieć jako pierwsza zaczęła już wiele lat temu testować etykiety RFID, dzięki którym zakupy byłyby skanowane przy kasie bez potrzeby ich wyjmowania z koszyka. Ta opcja na rynku się niespecjalnie przyjęła z racji kosztów etykiet, jakie w części musieliby ponieść sprzedawcy, producenci, ale także klienci.

Co nie znaczy, że firmy rezygnują z tego typu ułatwień. Dzisiaj naprzeciw wychodzą im technologie mobilne: klienci mogliby sami skanować produkty smartfonem podczas zdejmowania ich z półek, by w kasie podać tylko zestawienie zawartości koszyka.

– Od lutego testowo wdrażamy rozwiązanie Scan & Shop – usługę, dzięki której klienci mogą przyspieszyć zakupy i jednocześnie zaoszczędzić pieniądze – dzięki ciągłej kontroli wydatków na ekranie ręcznego skanera czy telefonu – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska. – Dzięki usłudze klienci mogą skanować produkty w trakcie zakupów i wkładać je do siatek w wózku, bez konieczności wypakowywania ich przy kasach.

Tesco wyjaśnia, że wystarczy, aby klient przed rozpoczęciem zakupów wziął jeden ze skanerów znajdujących się przed wejściem na salę sprzedaży. Wybrane i zeskanowane produkty wkłada się do siatek w wózkach. W przypadku owoców i warzyw oraz pieczywa wystarczy zeskanować kody Scan & Shop umieszczone przy półkach bądź zważyć na odpowiednich wagach. Pod koniec zakupów klienci udają się do kas samoobsługowych.

– Klienci mogą również wybrać opcję Scan & Shop na telefon komórkowy, który po zainstalowaniu aplikacji zastąpi skaner. Po zakończeniu zakupów na smartfonie zostanie wygenerowany kod, który wystarczy zeskanować w kasie samoobsługowej i przejść do płatności – mówi Michał Sikora. Usługa działa już w dziewięciu hipermarketach tej sieci w Polsce.

– Podział między sektorem e-commerce a tradycyjnym handlem się zaciera. Doświadczenie zakupowe jest rozciągnięte w czasie i na decyzje konsumenta wpływ mają czynności przedzakupowe, których dokonujemy zarówno online, jak i offline – mówi Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor pionu nieruchomości handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami i aktywami Savills.

Z raportu Savills na temat nowych technologii w handlu wynika, że sieć Media Markt testuje w Belgii i Holandii robota Pepper, który odpowiada za dostarczanie wybranych przez klientów produktów do kas.

Z kolei hipermarket Carrefour w centrum handlowym Posnania udostępnił m.in. wirtualne przebieralnie czy elektronicznego doradcę ds. wina. – Te koncepty są wdrażane w wybranych sklepach, m.in. w Arkadii i Galerii Północnej. W grudniu otworzymy sklep w galerii Promenada, w którym klienci będą mogli skorzystać z kolejnych rozwiązań technologicznych – wyjaśnia firma.

Coraz więcej sklepów korzysta też z beacoinów, czyli niewielkich urządzeń działających na falach radiowych. Umieszczane są one w kluczowych punktach pod względem natężenia ruchu i dzięki nim goście sklepu mogą oglądać na swoich telefonach zaproszenia do konkretnego sklepu czy informacje o promocjach, jakie czekają na nich tuż za rogiem. Urządzenia działają na baterie, a ich żywnotnosć to nawet kilka lat. Ze smartfonami komunikują się przez Bluetooth.

Mobilny boom

Firma e-point zbadała oczekiwania konsumentów związane z zakupem mebli. Okazuje się, że zachodnie sklepy wnętrzarskie korzystają już średnio z czterech–siedmiu kanałów społecznościowych; najczęściej to Instagram, Facebook, Pinterest i YouTube. 85 proc. sklepów prowadzi bloga z poradami wnętrzarskim, trendami i inspiracjami, a wyodrębnioną sekcję inspiracji posiada 80 proc. przebadanych sklepów. Firma e-point podaje, że klienci proces zakupowy zaczynają online oraz korzystają z urządzeń mobilnych.

– Konsumenci nie rozróżniają kanałów zakupowych. Dla nich marka to całościowe doświadczenie zakupowe – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Mobile Institute.

Zmiany widać również w e-handlu. – Od kilku lat obserwujemy stały wzrost popularności modelu subskrypcyjnego sprzedaży. W ten ogólnoświatowy trend wpisuje się też nasze urządzenie Thermomix – mówi Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor sprzedaży Vorwerk Polska.

Podstawą modelu subskrypcyjnego tej firmy jest rozbudowywana platforma Cookidoo z przepisami kulinarnymi na Thermomix. – Klienci w ramach abonamentu mogą korzystać z bazy przepisów, tworzyć menu tygodniowe i listy zakupów. Użytkownicy posiadający dodatek Cook-Key mogą przenieść przepisy na ekran dotykowy Thermomix – dodaje.

W USA furorę robi One Dollar Club. Początkowo w stałym abonamencie sprzedawano w nim maszynki do golenia. Stopniowo wchodzi on w nowe kategorie produktów.

Z kolei Amazon na swoich kluczowych rynkach dla abonentów systemu Prime wprowadził Dash Button. To specjalne guziki, które mogą być przymocowane np. do lodówki. Dzięki wi-fi po naciśnięciu automatycznie zamawiają produkty, jakie w gospodarstwie domowym trzeba regularnie uzupełniać. Klient może wybrać, jaki produkt chce w ten sposób zamawiać, a lista partnerów usługi rośnie.

Opinia

Justyna Skorupska | head of business consulting e-point

E-sklepy już dziś wdrażają technologie, które kojarzą się z filmami science fiction. Machine learning wykorzystuje się nie tylko do personalizacji, ale i w samodoskonalących się mechanizmach wyszukiwarek. Firmy testują również wyszukiwanie obrazem. Z kolei aplikacja IKEA VR Experience przenosi użytkowników do pełnowymiarowej kuchni istniejącej wyłącznie w wirtualnej rzeczywistości. Technologie nie mogą być jednak celem samym w sobie: muszą odpowiadać na potrzeby odbiorcy – klienta. Paradoksalnie, stosujemy technologie po to, by zaoferować jak najbardziej ludzki, osobisty kontakt z marką, gdzie klient będzie czuł się traktowany indywidualnie i wyjątkowo.

Innowacje w handlu w ostatnich latach coraz częściej przechodzą z fazy testów do szerokiego zastosowania. Zazwyczaj tego typu nowości początkowo pojawiają się na rynku amerykańskim, a zwłaszcza sieć Walmart intensywnie ich poszukuje. Ten największy detalista na świecie poczuł na karku oddech nowej konkurencji w postaci Amazona, który po zakupie sieci sklepów Whole Foods chce mocniej zaistnieć na rynku spożywczym.

Walmart sprawdza teraz współpracę z firmą August Home, dzięki której kupujący w sklepie internetowym tej sieci będą mogli zamówić nie tylko dostawę zakupów do domu, ale również ich rozłożenie w kuchni czy zapakowanie do lodówki. Nawet podczas nieobecności klienta w domu, ponieważ firma zarejestrowanym użytkownikom oferuje takie formy usług.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł