Zbliża się koniec wojen cenowych w sklepach

Polacy na zakupach przywiązują coraz większą wagę do jakości produktów, a nie tylko do tego, ile muszą za nie zapłacić przy kasie.

Aktualizacja: 11.10.2017 06:15 Publikacja: 10.10.2017 19:46

Zbliża się koniec wojen cenowych w sklepach

Foto: 123RF

Sklepy są terenem niekończącej się batalii producentów o uwagę klienta. O ile dotąd orężem w tej walce były głównie ceny, o tyle teraz zyskują kolejne narzędzia.

W badaniu ASM dla Fundacji Godła Promocyjnego Teraz Polska cenę jako kryterium wyboru dóbr codziennego użytku wskazało 65 proc. respondentów. Ale dla aż 73 proc. ankietowanych najważniejsza jest jakość. Niemal 90 proc. przyznaje, że może zapłacić wyższą cenę za produkt wysokiej jakości, a 40 proc. zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu.

Początek zmian

– Zachowania konsumentów zmieniają się wolno, jednak presja na ceny jest nieco mniejsza. Dla kupujących liczą się dobre ceny – niekoniecznie najniższe na rynku, ale odpowiadające ich ocenie produktu i jego jakości – mówi Andrzej Faliński, ekspert rynku handlowego. – Jest za wcześnie, aby z tego powodu zaczęły rosnąć ceny. To delikatna materia i firmy ostrożnie to robią, aby nie stracić na tle konkurencji.

– Cenę i jakość zazwyczaj konsumenci rozpatrują łącznie, jednak można zauważyć zmianę podejścia. Dominująca grupa, czyli ok. 70 proc., wciąż szuka zakupów z dobrą relacją ceny do jakości. Tych, dla których cena jest kluczowa i zawsze kupują najtaniej, jest ok. 20 proc., a co dziesiąty konsument nie zwraca uwagi, ile za co płaci – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w zespole handlu i produktów konsumenckich PwC. – W miarę jak społeczeństwo robi się zamożniejsze, najszybciej kurczy się grupa kupująca najtaniej. Ta ostatnia jest z kolei w miarę stała, a przybywa konsumentów w już dominującej grupie zwracającej uwagę na szereg parametrów produktu. Oni są w stanie zapłacić więcej za coś, co oferuje lepszą jakość – dodaje.

Większość Polaków nadal kupuje produkty na promocjach i zwraca uwagę na to, ile płaci za wkładane do koszyka produkty. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że wciąż najbardziej atrakcyjną promocją dla konsumentów są właśnie obniżki cenowe. Jak podkreśla firma, odsetek klientów uznających promocje cenowe za najbardziej atrakcyjne jest jednak zdecydowanie mniejszy niż w 2016 r. Do tego konsumenci wydają się coraz lepiej wyedukowani i mogą szybko zweryfikować faktyczną opłacalność obniżki.

Nowe zwyczaje

Rośnie też świadomość konsumencka. Już niemal połowa klientów hipermarketów i dyskontów przed wyjściem po zakupy przygotowuje listę produktów do kupienia, aby ograniczać nadmierne zakupy. Co trzeci zapoznaje się z aktualnymi promocjami w gazetkach. – Konsumenci dobrze orientują się w poszczególnych markach sieci handlowych i znają ich specjalizacje – wiedzą, gdzie należy się wybrać, kiedy zależy im na czymś niestandardowym, a gdzie, żeby uzyskać produkty dobrej jakości w niewygórowanej cenie – mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Sieci handlowe zauważyły zmianę w zachowaniach i choćby dyskonty wprowadzają do oferty produkty dla nich nietypowe: ekologiczne, wegańskie czy bez laktozy.

– Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie artykułów bio oraz fit do naszej stałej oferty. Od teraz te wysokiej jakości artykuły znajdują się na specjalnie oznaczonym regale – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. Biedronka miała niedawno specjalną ofertę takich produktów, a w sklepach Kaufland oferowano napoje sojowe, ryżowe czy dania wegetariańskie oraz wegańskie.

Sklepy są terenem niekończącej się batalii producentów o uwagę klienta. O ile dotąd orężem w tej walce były głównie ceny, o tyle teraz zyskują kolejne narzędzia.

W badaniu ASM dla Fundacji Godła Promocyjnego Teraz Polska cenę jako kryterium wyboru dóbr codziennego użytku wskazało 65 proc. respondentów. Ale dla aż 73 proc. ankietowanych najważniejsza jest jakość. Niemal 90 proc. przyznaje, że może zapłacić wyższą cenę za produkt wysokiej jakości, a 40 proc. zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu