Firmy od dawna próbują dowiedzieć się jak najwięcej o tym, co wpływa na decyzje konsumentów. Ilość gromadzonych przez nie danych rośnie w szybkim tempie, a co jakiś czas pojawiają się nowe sposoby na badanie tego, jak konsument zachowuje się w trakcie zakupów. Także eBay postanowił dowiedzieć się czegoś więcej o tym, jak konsumenci podejmują decyzje – uruchomił eksperyment, w którym za pomocą urządzeń badających fale mózgowe (EEG) będą rejestrowane czynności mózgu w trakcie zakupów. W pewnym sensie eBay zajrzy więc konsumentom w ich myśli, choć do dosłownego czytania tego, co myślimy z pewnością jest jeszcze daleko.

Uruchomiony w Galerii Saatchi eksperyment ma być, według eBay, „pierwszym na świecie podświadomym doświadczeniem zakupowym". Wykorzystanie neuronauki do badania tego, jak podejmują decyzje konsumenci, ma pomóc w stworzeniu spersonalizowanej możliwości robienia zakupów. W tym celu do analizy i badań zebranych danych będą zaprzęgnięte systemy sztucznej inteligencji. Eksperyment „Sztuka zakupów" towarzyszy kampanii reklamowej z okazji nowej odsłony serwisu eBay i podkreślać możliwości jego personalizacji przez konsumenta.

Potężny na świecie eBay, w Polsce cieszy się znikomym zainteresowaniem. Dominującą rolę w aukcyjnej części e-handlu ma w naszym kraju Allegro.