#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Woźniak: Rośnie waga decyzji kobiet

Raport HSBC o trendach konsumenckich na świecie zwraca uwagę nie tylko na szanse związane ze starzeniem się społeczeństw i rosnącą roli klasy średniej, ale także na fakt, że kobiety decydują o zakupach dotychczas kojarzonych jako „męskie"- mówi Krzysztof Woźniak, dyrektor Departamentu Bankowości Międzynarodowej HSBC

Aktualizacja: 22.09.2016 16:42 Publikacja: 22.09.2016 15:37

#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Woźniak: Rośnie waga decyzji kobiet

Foto: Rzeczpospolita

Przygotowaliście raport o trendach konsumenckich na świecie, również w Polsce. Jakie wnioski z niego płyną?

- Raport został przeprowadzony wśród konsumentów z 20 krajów. Łączna próba 90 tysięcy osób. Może być pomocny dla firm działających w kraju, jak i dla firm chcących zainwestować w Polsce i chcących poznać preferencje lokalnych konsumentów.

Jak zmieniają się preferencje i konsumenci?

Jednym słowem dynamiczne. Mamy teraz globalnie kilka takich kluczowych trendów związanych z starzeniem się społeczeństw, migracjami, ale też z istotnym wzrostem ilości osób, które zaliczają się do klasy średniej. Są to osoby zarabiające dziennie od 10 do 20 dolarów. Polscy konsumenci są w tych trendach, ale mają też swoją specyfikę.

Też mamy proces starzenia się społeczeństwa. Jak to może zmienić rynek konsumencki?

W tej chwili mediana w Polsce to 38 lat, co wydaje się świadczyć o dosyć młodym społeczeństwie. Niemniej dynamika do poziomu 51 lat już w roku 2050. To oznacza, że będziemy mieli z konsumentami dosyć zaawansowanymi wiekowo. Co ciekawe, polscy konsumenci w wieku 55+ są bardzo otwarci, na przykład, na usługi internetowe.

No właśnie, ale to zmieni biznes bardzo mocno. Osoby starsze to konsumenci dysponujący poważnymi środkami, wbrew mitom. Jak to zmieni biznes?

Należy brać pod uwagę, że są to osoby coraz bardziej majętne, co przeczy utartym opiniom. Chciałbym też zwrócić uwagę na inny trend związany z emancypacją ekonomiczną kobiet. Coraz więcej kobiet wchodzi globalnie na rynek pracy, jednocześnie stają się one decydentami jeżeli chodzi o zakupy produktów zarezerwowanych dotychczas dla mężczyzn – na przykład 65 procent kobiet decyduje o zakupie samochodu. W Polsce wpisujemy się w ten trend.

A inne trendy? Mamy teraz do czynienia z millenialsami

To grupa najlepiej wykształcona, która sobie ceni produkty, które mają charakter etyczny i są zarazem produktami profesjonalnymi.

Jak nowe technologie zmieniają rynek?

Istotnie. Polscy konsumenci najchętniej korzystają z porównywarek cenowych, co świadczy o tym, że cenimy sobie jakość, ale również cenę i jesteśmy w stanie wykorzystać tę przewagę. Polska przoduje również w zakresie korzystania z usług bankowych przez internet. Znacznie mniej – w kupowaniu produktów spożywczych.

Co jeszcze wyróżnia polskich konsumentów?

Spróbujmy ich porównać do innych nacji. W Polsce wciąż mamy do czynienia z młodym społeczeństwem. W Niemczech 21 procent społeczeństwa to osoby powyżej 65 lat. Dla nas równie istotna jest praca co czas wolny, podczas gdy na przykład w Niemczech czy Wielkiej Brytanii czas wolny jest ważniejszy, a w Chinach jest dokładnie odwrotnie.

Jakie branże mogą zyskać na tych zmianach?

Przekrój branż jest szeroki. Oczywiście branża związana z internetem skorzysta, ale każda branża powinna dostosowywać swoją strategię do tych zmian. Odbiorcy są ci sami, ale ich preferencje się zmieniają odnośnie produktów i kanałów sprzedaży.

Przygotowaliście raport o trendach konsumenckich na świecie, również w Polsce. Jakie wnioski z niego płyną?

- Raport został przeprowadzony wśród konsumentów z 20 krajów. Łączna próba 90 tysięcy osób. Może być pomocny dla firm działających w kraju, jak i dla firm chcących zainwestować w Polsce i chcących poznać preferencje lokalnych konsumentów.

Pozostało 87% artykułu
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł