Handel

Coraz mocniejszy polski ślad na Nowym Jedwabnym Szlaku

materiały prasowe
Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna chce mocniej zaangażować się w rozwijanie potencjału połączenia kolejowego z Chinami.

Porozumienie, które 21 września władze Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podpiszą z przedstawicielami chińskiego terminalu kolejowego w Syczuanie – Chengdu International Railway Port, pozwoli lepiej wykorzystać potencjał połączenia kolejowego łączącego Europę z Chinami – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Na jego podstawie Chińczycy będą mieli możliwość zbudować w Łodzi, w przyszłości, park logistyczno-dystrybucyjny na potrzeby Nowego Jedwabnego Szlaku. To nazwa jednego z najdłuższych na świecie połączeń kolejowych, które od 2013 r. działa na trasie Łódź – Chengdu/Xiamen.

Porozumienie nie zawiera jednak wiążących konkretów, jak termin budowy, budżet czy warunki tej inwestycji. Umieszczenie zapisu o budowie centrum miało jednak wyjść od strony chińskiej.

Porozumienie ma też zachęcić Chińczyków do zwiększenia inwestycji bezpośrednich w łódzkim regionie, który ma stać się superhubem dla handlu z Państwem Środka, ale także dla europejskiego biznesu, którzy chciałby wysyłać towary do Chin koleją.

Połączenie kolejowe jest tańsze niż drogą lotniczą i szybsze niż drogą morską – trwa 14 dni zamiast 40. Polska leży w kluczowym miejscu tego szlaku. Odpowiednie ułożenie relacji gospodarczych z Chinami przy tej okazji ma taką wagę, że przedostało się do dyskusji na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Polska jest najważniejszym partnerem Chin w tej części Europy – mówił tam Xu Jian, ambasador ChRL w Polsce.

Wciąż otwarte jest pytanie, kto na tym projekcie zyska, oprócz samych inwestorów. Transport żywności z Polski utrudnia rosyjskie embargo, które obejmuje także tranzyt.

Opinia

Marek Michalik, prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Od początku swojej kadencji w ŁSSE zabiegam o wzmocnienie roli regionu we współpracy z Chinami, w tym na Nowym Jedwabnym Szlaku. Organizujemy misje gospodarcze do Chin, wydarzenia z chińskimi partnerami, nasz przedstawiciel w Chinach zachęca do inwestowania w ŁSSE. Celem porozumienia z Międzynarodowym Węzłem Kolejowym, które podpiszemy 21 września, jest rozwój połączenia kolejowego Polski z Chinami oraz poprawa jego infrastruktury. Strefie zależy też na pozyskiwaniu chińskich inwestycji i wspieraniu ekspansji polskich firm na azjatyckim rynku.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL