Reklama
Rozwiń
Reklama

Rzeź małych sklepów

Tylko w pierwszym półroczu zamknięto ponad 4 tys. sklepów. Kolejne miesiące mogą pogłębić ten trend.

Aktualizacja: 18.08.2016 12:58 Publikacja: 17.08.2016 20:01

Rzeź małych sklepów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Liczba sklepów w Polsce kurczy się coraz szybciej. Pod koniec 2015 r. po raz pierwszy spadła poniżej 300 tys. W kolejnych sześciu miesiącach zniknęło już 4,2 tys. placówek detalicznych, podczas gdy w poprzednich latach zamykano ich maksymalnie 6–7 tys. rocznie – wynika z danych zebranych przez wywiadownię gospodarczą Bisnode Polska.

– W ostatnich dwóch kwartałach najszybciej ubywało sklepów ogólnospożywczych, odzieżowych, obuwniczych, mięsnych i, co ciekawe, z alkoholem – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska.

– Z rynku znikają najsłabsze firmy, które wykańcza ostra konkurencja oraz utrzymująca się od kilku lat deflacja – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Ten rok może przynieść rekordową liczbę likwidacji, bo nie dość, że wciąż trwają wojny cenowe, a konkurencja jest coraz ostrzejsza, to jeszcze pojawiły się nowe wyzwania z podatkiem obrotowym na czele. Zacznie on obowiązywać już 1 września. Po przekroczeniu 204 mln zł przychodu firmy zapłacą 0,8 proc., powyżej 2 mld zł stawka rośnie do 1,4 proc.

– To zagrożenie głównie dla firm średnich, które zbliżając się do granicy kwoty wolnej, będą wolały raczej sklep zamknąć i postawić na rozwój w internecie. Ten kanał sprzedaży będzie bowiem z podatku zwolniony – mówi proszący o anonimowość prezes sieci z elektroniką.

Reklama
Reklama

Wzmocni to trwający już boom w handlu internetowym. Z danych Bisnode wynika, że w pierwszym półroczu liczba e-sklepów wzrosła o 1,2 tys., do ponad 20 tys.

– Z całą pewnością część z nich zakładają ci, którzy zrezygnowali z handlu w placówkach tradycyjnych. Nie wytrzymując konkurencji z osiedlowym dyskontem, swojej drugiej szansy szukają w sprzedaży internetowej – uważa Tomasz Starzyk.

Na dyskonty przypada już ponad 25 proc. wartości wydatków Polaków w sklepach spożywczych. W 2020 r. ten udział zbliży się do 32 proc. – prognozuje Euromonitor International. Dyskonty rosną głównie kosztem małych sklepów, których udział spadnie w kilka lat z 20 do 15 proc.

Rynek tracić będą również największe sklepy, czyli hipermarkety. W ich przypadku to efekt głównie zmiany zachowań konsumentów. Polacy nie chcą już spędzać kilku godzin na dużych zakupach. Wolą je robić częściej i bliżej domu.

Sprzedaż żywności w internecie nie jest jeszcze bardzo popularna, jak w przypadku innych towarów, np. elektroniki czy ubrań. Tu e-handel odbiera rynek tradycyjnym sklepom, zwłaszcza nienależącym do sieci, które cenowo nie są tak konkurencyjne jak rywale.

Na dotarcie do klienta przez internet decydują się kolejne duże sieci. – Będziemy rozwijać IKEA w Polsce w kierunku sprzedaży wielokanałowej i już w najbliższych miesiącach wprowadzimy sprzedaż mebli przez internet – zapowiada Anna Pawlak-Kuliga, która 1 września obejmuje stanowisko prezesa polskiego oddziału tej firmy.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama