Eksportowy sukces polskich obuwników

aktualizacja: 17.07.2017, 21:04
W naszym kraju produkuje się rocznie ponad 40 mln par butów.
W naszym kraju produkuje się rocznie ponad 40 mln par butów.
Foto: shutterstock

Projekty i jakość nie odbiegają od oferty najlepszych zagranicznych producentów. Za to ceny tak.

W Polsce produkuje się rocznie ponad 40 mln par butów. Należymy do największych producentów w Europie, po Włoszech, Hiszpanii i Portugalii. Buty to także jeden z eksportowych przebojów polskich producentów: w sporządzonym przez ekspertów Banku Zachodniego WBK rankingu TOP50 najbardziej proeksportowych sektorów polskiej gospodarki branża obuwnicza znalazła się w pierwszej dziesiątce.
I nic dziwnego: w 2016 roku wartość polskiego eksportu obuwia wyniosła 1,13 mld euro, podczas gdy rok wcześniej było to 972 mln euro, dwa lata wcześniej niespełna 968 mln euro, a w roku 2014 – niecałe 786 mln euro.
Tendencja wzrostowa widoczna jest także w bieżącym roku: według danych Ministerstwa Rozwoju w pierwszych pięciu miesiącach wartość sprzedanego za granicą obuwia wyniosła 583 mln euro, rosnąc o ponad 100 mln euro ponad ubiegłoroczny poziom w okresie od stycznia do maja wynoszący 467 mln euro.
– Obuwie, podobnie jak galanteria skórzana, to klasyczny przykład eksportu po polsku: projekt i jakość wykonania są pierwszorzędne, nie odbiegają w najmniejszym stopniu od oferty światowych producentów czy domów mody. Jednocześnie ceny dzięki niższym kosztom produkcji są bardzo konkurencyjne – mówi Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.
Jednym z najważniejszych rynków dla polskich producentów są Niemcy. Już wkrótce, bo 25–27 lipca 2017 roku obędą się w Düsseldorfie międzynarodowe targi obuwia GDS Sommer 2017.
Dla polskich firm będzie to kolejna okazja do zaprezentowania swojej oferty – w ubiegłym roku wzięło w nich udział ośmiu producentów, a targi odwiedziło łącznie 12,5 tys. osób.
Inne ważne kierunki eksportowe polskiego obuwia to m.in. Rosja, Wielka Brytania, Turcja i Holandia. A także Czechy, w których na Polskę przypada 7 proc. tamtejszego importu butów. Czyni to z nas czwartego dostawcę obuwia na ten rynek.
W dodatku od 2012 roku polski eksport rośnie nieprzerwanie w dwucyfrowym tempie. W 2016 roku jego wartość zwiększyła się niemal o połowę i zbliżyła się do 70 mln euro.
Równie korzystnie przedstawia się polski eksport obuwia do Czech w ujęciu ilościowym. Według danych rządowego Portalu Promocji Eksportu w liczbie par butów dostarczonych czeskim odbiorcom Polska w 2015 roku znalazła się na trzecim miejscu (4,6 mln wyeksportowanych par), natomiast w pierwszych czterech miesiącach ubiegłego roku znalazła się nawet na miejscu drugim.
Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK, największą konkurencją polskich firm sprzedających buty ze skóry czy galanterię skórzaną jest masowa produkcja z Chin.
– Wydaje się, że w naturalny sposób strategia naszych marek zmierza lub będzie zmierzać w stronę pozycjonowania na wyższych półkach – twierdzi Dylak.
Przykładem jest firma Kazar, która po uruchomieniu salonów w Budapeszcie i Bukareszcie ulokowała się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
W segment wymagającego klienta celuje także firma Gino Rossi, której sieć obejmuje salony m.in. w Czechach, na Słowacji, Litwie, Łotwie i w Niemczech.
Z kolei Wittchen, dopasowując eksportowane produkty do potrzeb klientów na poszczególnych rynkach, realizuje także projekty powstające w oparciu o sugestie zagranicznych odbiorców.
Spektakularny sukces odniosło CCC.
– Zanim zaczęliśmy myśleć o ekspansji, byliśmy przez wiele lat do tego namawiani – przyznawał w ubiegłym roku Piotr Nowjalis, obecnie członek rady nadzorczej CCC.
Teraz wywodząca się z Polkowic firma należy do największych producentów obuwia w Europie. Sieć sprzedaży stanowią salony własne w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, na Słowacji, w Austrii, Chorwacji, Słowenii, Turcji i Bułgarii. Rocznie CCC sprzedaje ponad 28 mln par obuwia, a do końca 2017 roku chce rozszerzyć sieć detaliczną do 1100 sklepów o łącznej powierzchni ponad 560 tys. metrów kwadratowych.
Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.
Komentarz dnia
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE