Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Handel

Eksportowy sukces polskich obuwników

W naszym kraju produkuje się rocznie ponad 40 mln par butów.
shutterstock
Projekty i jakoœć nie odbiegajš od oferty najlepszych zagranicznych producentów. Za to ceny tak.
W Polsce produkuje się rocznie ponad 40 mln par butów. Należymy do największych producentów w Europie, po Włoszech, Hiszpanii i Portugalii. Buty to także jeden z eksportowych przebojów polskich producentów: w sporzšdzonym przez ekspertów Banku Zachodniego WBK rankingu TOP50 najbardziej proeksportowych sektorów polskiej gospodarki branża obuwnicza znalazła się w pierwszej dziesištce. I nic dziwnego: w 2016 roku wartoœć polskiego eksportu obuwia wyniosła 1,13 mld euro, podczas gdy rok wczeœniej było to 972 mln euro, dwa lata wczeœniej niespełna 968 mln euro, a w roku 2014 – niecałe 786 mln euro. Tendencja wzrostowa widoczna jest także w bieżšcym roku: według danych Ministerstwa Rozwoju w pierwszych pięciu miesišcach wartoœć sprzedanego za granicš obuwia wyniosła 583 mln euro, rosnšc o ponad 100 mln euro ponad ubiegłoroczny poziom w okresie od stycznia do maja wynoszšcy 467 mln euro.
– Obuwie, podobnie jak galanteria skórzana, to klasyczny przykład eksportu po polsku: projekt i jakoœć wykonania sš pierwszorzędne, nie odbiegajš w najmniejszym stopniu od oferty œwiatowych producentów czy domów mody. Jednoczeœnie ceny dzięki niższym kosztom produkcji sš bardzo konkurencyjne – mówi Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowoœci korporacyjnej Banku Zachodniego WBK. Jednym z najważniejszych rynków dla polskich producentów sš Niemcy. Już wkrótce, bo 25–27 lipca 2017 roku obędš się w Düsseldorfie międzynarodowe targi obuwia GDS Sommer 2017. Dla polskich firm będzie to kolejna okazja do zaprezentowania swojej oferty – w ubiegłym roku wzięło w nich udział oœmiu producentów, a targi odwiedziło łšcznie 12,5 tys. osób. Inne ważne kierunki eksportowe polskiego obuwia to m.in. Rosja, Wielka Brytania, Turcja i Holandia. A także Czechy, w których na Polskę przypada 7 proc. tamtejszego importu butów. Czyni to z nas czwartego dostawcę obuwia na ten rynek. W dodatku od 2012 roku polski eksport roœnie nieprzerwanie w dwucyfrowym tempie. W 2016 roku jego wartoœć zwiększyła się niemal o połowę i zbliżyła się do 70 mln euro. Równie korzystnie przedstawia się polski eksport obuwia do Czech w ujęciu iloœciowym. Według danych rzšdowego Portalu Promocji Eksportu w liczbie par butów dostarczonych czeskim odbiorcom Polska w 2015 roku znalazła się na trzecim miejscu (4,6 mln wyeksportowanych par), natomiast w pierwszych czterech miesišcach ubiegłego roku znalazła się nawet na miejscu drugim. Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK, największš konkurencjš polskich firm sprzedajšcych buty ze skóry czy galanterię skórzanš jest masowa produkcja z Chin. – Wydaje się, że w naturalny sposób strategia naszych marek zmierza lub będzie zmierzać w stronę pozycjonowania na wyższych półkach – twierdzi Dylak. Przykładem jest firma Kazar, która po uruchomieniu salonów w Budapeszcie i Bukareszcie ulokowała się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W segment wymagajšcego klienta celuje także firma Gino Rossi, której sieć obejmuje salony m.in. w Czechach, na Słowacji, Litwie, Łotwie i w Niemczech. Z kolei Wittchen, dopasowujšc eksportowane produkty do potrzeb klientów na poszczególnych rynkach, realizuje także projekty powstajšce w oparciu o sugestie zagranicznych odbiorców. Spektakularny sukces odniosło CCC. – Zanim zaczęliœmy myœleć o ekspansji, byliœmy przez wiele lat do tego namawiani – przyznawał w ubiegłym roku Piotr Nowjalis, obecnie członek rady nadzorczej CCC. Teraz wywodzšca się z Polkowic firma należy do największych producentów obuwia w Europie. Sieć sprzedaży stanowiš salony własne w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, na Słowacji, w Austrii, Chorwacji, Słowenii, Turcji i Bułgarii. Rocznie CCC sprzedaje ponad 28 mln par obuwia, a do końca 2017 roku chce rozszerzyć sieć detalicznš do 1100 sklepów o łšcznej powierzchni ponad 560 tys. metrów kwadratowych. Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Korporacjš Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL