Polacy ruszyli na łowy w internecie

Już 56 proc. użytkowników sieci choć raz zrobiło tam zakupy. Mocno rośnie też poziom zaufania do e-commerce.

Aktualizacja: 02.07.2018 08:44 Publikacja: 01.07.2018 21:00

Polacy ruszyli na łowy w internecie

Z internetu korzysta już niemal 28 mln z nieco ponad 38 mln mieszkańców Polski. Do tego stale rośnie odsetek kupujących w sieci: w ciągu roku jest ich więcej o 2 pkt proc. – wynika z dorocznego raportu firmy Gemius dla branżowej organizacji eCommerce Polska.

Otwarci na nowinki

Niemal podwoiła się liczba osób uznających zakupy internetowe za bezpieczne, co szczególnie cieszy branżę. 26 proc. uznaje kanał za w pełni bezpieczny, rok temu było to 14 proc. W sumie 59 proc. pozytywnie wypowiada się o swoich doświadczeniach z e-handlem, rok temu było to tylko 33 proc.

Dotychczas główną barierą dla kupujących było powierzenie swoich pieniędzy sprzedawcy, z którym nie mają żadnego fizycznego kontaktu. Z tego też powodu wciąż tak ogromną popularnością cieszą się płatności gotówkowe u kurierów czy wysyłka za pobraniem. Takie formy jako motywujące do e-zakupów wskazuje ponad 40 proc. badanych, choć liderem są szybkie e-przelewy, wskazane przez 68 proc.

Ogółem trzy najpopularniejsze metody płatności przy zakupach w internecie to: szybki przelew (33 proc. wskazań), przelew tradycyjny (32 proc. wskazań) oraz płatność kartą (31 proc. wskazań).

22 proc. korzysta też z opcji płatności kartą przy odbiorze u kuriera, a innowacyjny BLIK zebrał 26 proc. wskazań.

– Polscy konsumenci są, jak widać, otwarci na nowinki technologiczne w obszarze e-commerce, więc wdrożenie możliwie najnowocześniejszych usług automatyzujących i usprawniających realizację transakcji to must-have każdego serwisu internetowego – mówi Jacek Kinecki, dyrektor sprzedaży i marketingu, Przelewy24. – Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie i wymagania klientów, także w zakresie szybkich i wygodnych płatności, stale rosną – dodaje.

Zakaz ma znaczenie

Rynek zmienia się w coraz szybszym tempie, sprzedawcy oczekują, że coraz większy wpływ na obroty będzie miało stopniowe wprowadzanie zakazu handlu w niedzielę. – W porównaniu do zwykłych niedziel te niehandlowe mają jeszcze niewielki wpływ na e-commerce. Jest on jednak widoczny. W e-sklepach liczba transakcji w te dni zwiększyła się o 12 proc., a przychody o 7 proc. – mówi Jacek Zientkiewicz, brand manager platformy Shoper. – Wraz z kolejnymi tygodniami widzimy, jak powiększa się rynek handlu internetowego, a coraz więcej klientów odwiedza wirtualne sklepy. I chociaż nie jest to jeszcze rewolucja, to z analizowanych danych widzimy stały, równy rozwój e-commerce – dodaje.

Z drugiej strony rośnie liczba osób robiących e-zakupy zagranicą. Z raportu Gemiusa wynika, że to już 23 proc. badanych, podczas gdy dwa lata temu było to zaledwie 10 proc. W raporcie czytamy, że Polacy najchętniej poza granicami kraju kupują odzież, dodatki i akcesoria – wskazuje je 52 proc., 32 proc. wymieniło kosmetyki i perfumy, a 28 proc. książki, płyty, filmy.

– Do tego wyniku na pewno przyczyniła się dynamicznie rosnąca popularność chińskiego giganta e-commerce – Aliexpress. Azjatycką platformę spontanicznie rozpoznaje 30 proc. e-konsumentów, którzy zrobili zakupy za granicą w ciągu ostatnich sześciu miesięcy – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce.

Opinia

Jolanta Tkaczyk, Akademia Leona Koźmińskiego

Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa zakupów z pewnością będzie wpływało na dalszy rozwój rynku. Na poczucie bezpieczeństwa wpływa natomiast ochrona danych osobowych, pewność otrzymania zamówionego towaru oraz bezpieczeństwo płatności, które jest szczególnie istotne dla starszych e-konsumentów. Mimo że coraz więcej internautów płaci za zakupy szybkim przelewem, wciąż bardzo popularne są płatności gotówkowe przy odbiorze przesyłki. Zwiększanie poziomu zaufania do zakupów online będzie na pewno zmieniać formy płatności w internecie, co zresztą już ma miejsce.

Z internetu korzysta już niemal 28 mln z nieco ponad 38 mln mieszkańców Polski. Do tego stale rośnie odsetek kupujących w sieci: w ciągu roku jest ich więcej o 2 pkt proc. – wynika z dorocznego raportu firmy Gemius dla branżowej organizacji eCommerce Polska.

Otwarci na nowinki

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu