Supermarkety przenoszą się do internetu? W sieci trwa walka

Sklepów internetowych w Polsce jest już 30 tys., ale sprzedażą online zajmuje się kilka razy więcej firm i to o nie toczy się batalia między platformami.

Aktualizacja: 06.06.2018 07:30 Publikacja: 05.06.2018 21:00

Supermarkety przenoszą się do internetu? W sieci trwa walka

Coraz więcej Polaków w sieci kupuje i online załatwia kolejne niezbędne sprawy. Wielu osobom w e-zakupach przeszkadza to, że nie mogą ich załatwić tak jak w hipermarkecie – wszystko naraz, w jednym miejscu.

Wiele sklepów naraz

Rynek nie znosi próżni, a sklepy wyspecjalizowane w pewnej kategorii coraz częściej przekształcają się w platformy marketplace – udostępniają miejsce na niej zewnętrznym firmom, które swoją ofertą uzupełniają dotychczasowy asortyment sklepu, nawet z bardzo odległych sektorów.

Rynek rozwija się, choć stacjonarnych sklepów systematycznie ubywa. – W pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. rynek e-sklepów zwiększył się o 700 podmiotów. Zakładając, że trend utrzyma się do końca roku, to na koniec 2018 r. liczba zarejestrowanych sklepów w Polsce może przekroczyć ponad 30 tys. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik wywiadowni Bisnode Polska, która udostępniła dane tylko „Rzeczpospolitej". – Od stycznia do początku czerwca br. Polacy zarejestrowali blisko 3,5 tys. sklepów internetowych, wykreślili 2,8 tys. Handel w sieci jest najszybciej rosnącą gałęzią handlu detalicznego w Polsce – dodaje.

E-sklepy to jednak tylko wycinek rynku e-handlu, wiele firm prowadzi bowiem taką działalność bez uruchamiania własnego serwisu sprzedażowego. Ich liczbę trudno oszacować, dla wielu to tylko dodatkowy sektor działalności, która koncentruje się na innym sektorze. Skalę pokazuje Allegro, czołowy marketplace w Polsce.

Jak podaje firma aukcyjna, obecnie za jej pośrednictwem sprzedaż prowadzi ponad 100 tys. przedsiębiorców. Allegro odpowiada za ponad 30 proc. rynku, ale oznacza to, iż faktyczna liczba sprzedawców online może być liczona w setkach tysięcy. – Same marketplace'y teraz mają mocną pozycję, ale dla sprzedaży w e-sklepie to wciąż tylko jedna z możliwości. Ruch musi być zdywersyfikowany, a jego solidną podstawą są wyszukiwarki – mówi Łukasz Kozłowski, specjalista ds. rozwoju klientów, platformy Shoper.

– 2017 r. zamknęliśmy z liczbą prawie 200 tys. nowych sprzedawców na naszych europejskich serwisach. W Polsce tylko w 2017 r. liczba profesjonalnych sprzedawców wzrosła o 20 proc., a dziesięciu największych tylko w pierwszym roku swojej działalności wygenerowało obroty w wysokości 1 mln euro – mówi Małgorzata Gliszczyńska, dyrektor zarządzająca eBay na Polskę i Europę Centralną.

Nowi rywale

– Marketplace, niezależnie od branży, daje swoim dostawcom korzyści w postaci szerokiego dostępu do klientów, początkowo niższych kosztów konwersji niż w alternatywnych źródłach reklamy w internecie, wspiera w promocji i sprzedaży – mówi Szymon Wierciński, ekspert w zakresie strategii e-biznesu, Akademii Leona Koźmińskiego. – Problemem, z jakim większość sklepów uzależnionych od pośrednika będzie musiała się zmierzyć w przyszłości, jest świadomość, że nie nauczyły się tego, jak pozyskiwać klientów, jak budować własną rozpoznawalność i utrzymywać relacje z klientami.

Rozwój platform postępuje coraz szybciej, oprócz Amazona, eBaya czy Allegro taką ofertę wprowadza też Empik, Carrefour czy Merlin. Platformy typu marketplace wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów – wiele produktów w jednym miejscu, konkurencyjne ceny, serwis obsługi klienta czy warunki dostawy. Z drugiej strony złożenie zamówienia w jednym miejscu, ale u różnych sprzedawców różnych produktów, oznacza otrzymanie szeregu przesyłek, co nie wszystkim odpowiada choćby przez dodatkowe koszty.

Empik podaje, że w ciągu roku funkcjonowania jego platforma przyciągnęła 250 partnerów, a do końca roku ich liczba ma sięgnąć 500. Do końca roku oferta zostanie rozbudowana do 750 tys. produktów, a do połowy 2019 roku urośnie do 1 mln produktów. Swoją platformę od jesieni 2017 r. rozwija też Carrefour, także o kategorie odległe od podstawowej działalności firmy. – Obejmuje już ponad 200 sprzedających, którzy oferują około 250 tys. produktów w ośmiu kategoriach. Najpopularniejsze to dom i ogród, dziecko, sport i zdrowie oraz elektronika – wyjaśnia biuro prasowe firmy. W ubiegłym miesiącu francuski podmiot uruchomił również nową kategorię kultura i rozrywka. Na koniec 2018 r. Carrefour planuje zaoferować swoim klientom ponad 500 tys. produktów pochodzących od ponad 500 sprzedających.

– Wśród naszych zewnętrznych partnerów działa obecnie kilka firm międzynarodowych, ale większość to polscy przedsiębiorcy. Dla wielu z nich nasza platforma jest atrakcyjnym miejscem sprzedaży, ponieważ pozwala dotrzeć nie tylko do szerokiej rzeszy konsumentów z polskiego rynku, ale także sprzedawać na zagranicznych serwisach Carrefour Marketplace, m.in. we Francji, Hiszpanii, a od maja br. także w Rumunii – wyjaśnia firma.

Na ten aspekt zwraca też uwagę eBay. – Towary polskich sprzedawców trafiają średnio do 28 krajów, a wynik ten jest dwa razy lepszy od sprzedawców np. z Niemiec – mówi Małgorzata Gliszczyńska.

Czy platformy marketplace faktycznie ułatwiają zakupy w internecie?

Podyskutuj z nami na: facebook.com/ dziennikrzeczpospolita

Opinie

Damian Zapłata, członek zarządu Allegro

Dostęp do wypracowanego latami know-how to jedna z zalet marketplace. Oferujemy także narzędzia ułatwiające prowadzenie e-sklepu, jak szybkie płatności, raty online, wprowadzony ostatnio leasing online czy ramowe umowy na dostawy zakupów. Udostępniamy wiele narzędzi reklamowych. Sami też staramy się aktywizować małe firmy: chcąc je zachęcić do sprawdzenia, jak działa marketplace, obniżyliśmy barierę wejścia na Allegro i w niemal wszystkich kategoriach zrezygnowaliśmy z opłat za wystawianie. Spotkało się to z dobrym przyjęciem, liczba ofert wystawionych przez nich na platformie wzrosła z 49 mln miesięcznie na początku 2017 r. do 92 mln obecnie.

Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group

Merlin.pl również oferuje klientom towary od wielu sprzedawców, ale każdy trafia najpierw do naszego magazynu, gdzie zamówienia są łączone, pakowane zgodnie z naszymi standardami i na towary wystawiana jest przez naszą spółkę jedna wspólna faktura. Ewentualny zwrot również trafia do nas. To odróżnia nas od wielu marketplace'ów, gdzie klient otrzymuje wiele przesyłek oraz faktur od wielu dostawców. Nasza obsługa klienta zawsze zna status każdego zamówienia niezależnie od dostawcy. Wykorzystujemy silne strony modelu: dostęp do szerokiej oferty produktów, ale bez ekspozycji na ryzyka, jak brak kontroli nad dostawą do klienta końcowego oraz wiele przesyłek.

Coraz więcej Polaków w sieci kupuje i online załatwia kolejne niezbędne sprawy. Wielu osobom w e-zakupach przeszkadza to, że nie mogą ich załatwić tak jak w hipermarkecie – wszystko naraz, w jednym miejscu.

Wiele sklepów naraz

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie