Ponieważ klienci regularnie zmieniają zwyczaje zakupowe, sklepy są zmuszone do ciągłego poszukiwania nowych sposobów na zwrócenie ich uwagi. Są też atrakcyjnym miejscem na sprzedaż różnych ofert – sklepy największych sieci dziennie odwiedza po kilka milionów Polaków.
Wypłata w sklepie
Dlatego przy okazji zakupów można skorzystać z coraz szerszej oferty usług – od gastronomii, przez np. sprzedaż ofert turystycznych czy opcję odbioru zakupów internetowych. Najdynamiczniej rośnie jednak segment usług finansowych – to już nie tylko kredyty ratalne, pożyczki gotówkowe czy karty kredytowe, ale też ubezpieczenia. Najszybciej zwiększa się popularność cashback – czyli możliwości wypłaty gotówki z kasy sklepu.
Z danych NBP wynika, że na koniec 2016 r. można było z niej skorzystać już w 109 tys. punktów handlowo-usługowych, a przez rok ich liczba wzrosła o 17 proc.
– Konsumenci przekonują się do usługi, ponieważ pozwala podjąć gotówkę nawet wtedy, gdy w pobliżu nie ma bankomatu czy oddziału banku. Jest też wygodna i można z niej skorzystać przy okazji codziennych zakupów – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
– Po cashback sięgają już nie tylko osoby młode, naturalnie bardziej otwarte na nowe rozwiązania, ale również bardziej konserwatywni konsumenci – dodaje Kaliszyk.