Jedną piątą zakupów w tej kategorii robimy w Internecie

Odzież, książki i obuwie to kategorie najczęściej kupowane online przez Europejczyków - wynika z najnowszych badań preferencji konsumenckich Barometr E-shopper, przeprowadzonych przez DPDgroup.

Aktualizacja: 26.04.2017 15:01 Publikacja: 26.04.2017 14:38

Jedną piątą zakupów w tej kategorii robimy w Internecie

Foto: Bloomberg

48 proc. robiących zakupy w sieci kupuje odzież, 43 proc. - książki, a 40 proc. - obuwie. Raport pokazuje, że europejscy konsumenci realizują przez internet już 20 proc. zakupów ubrań, a deklarowana średnia kwota ostatniego zakupu na tę kategorię produktów wynosi 65 euro.

- Rynek zakupów odzieży w kanale internetowym rośnie w całej Europie od wielu lat. Wynika to ze zmian w modelach biznesowych tradycyjnych sieci sprzedaży w kierunku tzw. omnichannel oraz nowego prawa konsumenckiego zwiększającego uprawnienia nabywców w sieci. Segment sprzedaży odzieży online osiąga powoli dojrzałość i można spodziewać się, że wzrosty sprzedaży w tej kategorii będą mniej dynamiczne - wyjaśnia Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

Kolejne miejsca w rankingu e-zakupów zajmują takie kategorie, jak: RTV i kosmetyki (po 35 proc.), DVD, CD, gry wideo (28 proc.) oraz zabawki (23 proc.). W Polsce, która zajmuje wysokie miejsce w Europie pod względem deklarowanego udziału zakupów online w ogólnym handlu, internetowa sprzedaż książek, najpopularniejszej kategorii produktów oferowanych online, jest wyższa od średniej europejskiej o 6 punktów procentowych. Z badań wynika również, że 17 proc. konsumentów kupuje w sieci literaturę przynajmniej raz w miesiącu. Na kolejnych pozycjach znajduje się odzież (48 proc.), obuwie (47 proc.) i kosmetyki (45 proc.).

- Najpopularniejszą kategorią wśród młodszych nabywców online, tzw. millennialsów, jest odzież. Kupuje ją 59 proc. najmłodszych konsumentów. Co jeszcze ciekawsze, w tej samej grupie książki są drugim najchętniej kupowanym towarem. Pamiętajmy jednak, że ten wskaźnik zapewne obejmuje także popularne wśród młodszych e-booki, które nie wymagają fizycznego doręczenia - zaznacza Rafał Nawłoka.

DPD wskazuje, że kategorią o największym potencjale wzrostu są natomiast artykuły kategorii: dekoracja wnętrz.

Badania wyraźnie pokazują, że każdy kraj europejski ma swoją specyfikę, związaną m.in. z dojrzałością rynku e-commerce, poziomem dochodu PKB per capita, stopniem zaufania do dostawców oraz ograniczeniami tradycyjnej sprzedaży detalicznej. W Polsce bardzo popularna na tle Europy jest kategoria części samochodowych, w Wlk. Brytanii żywność, a w Austrii - artykuły sportowe.

48 proc. robiących zakupy w sieci kupuje odzież, 43 proc. - książki, a 40 proc. - obuwie. Raport pokazuje, że europejscy konsumenci realizują przez internet już 20 proc. zakupów ubrań, a deklarowana średnia kwota ostatniego zakupu na tę kategorię produktów wynosi 65 euro.

- Rynek zakupów odzieży w kanale internetowym rośnie w całej Europie od wielu lat. Wynika to ze zmian w modelach biznesowych tradycyjnych sieci sprzedaży w kierunku tzw. omnichannel oraz nowego prawa konsumenckiego zwiększającego uprawnienia nabywców w sieci. Segment sprzedaży odzieży online osiąga powoli dojrzałość i można spodziewać się, że wzrosty sprzedaży w tej kategorii będą mniej dynamiczne - wyjaśnia Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu