#RZECZoBIZNESIE: Maciej Kamiński: Amica chce być w europejskiej czołówce sprzętu grzejnego

Portfolio firmy wpisuje się bardzo dobrze w oczekiwania klientów na Zachodzie – mówi Maciej Kamiński, wiceprezes ds. zarządzania produktami w Amice, gość programu Marcina Piaseckiego.

Publikacja: 19.04.2018 13:06

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Kamiński: Amica chce być w europejskiej czołówce sprzętu grzejnego

Foto: tv.rp.pl

Według strategii firmy w 2023 r. Amica ma mieć ponad 1 mld euro przychodu rocznie.

- Ten przychód jest realny. Bardzo się staramy, żeby się ziścił - mówił Kamiński.

Podkreślił, że Amica jest obecna w całej Europie. - Tu się koncentrujemy i budujemy kanały sprzedaży. Sprzedajemy też do partnerów na rynkach pozaeuropejskich, również egzotycznych. Mamy klienta nawet w Australii – tłumaczył gość.

Najważniejsze rynki europejskiego AGD to Wielka Brytania, Francja oraz Niemcy. - Generują ponad 50 proc. sprzedaży AGD w Europie. To nie przypadek, że zainwestowaliśmy w spółkę na rynku brytyjskim i kupiliśmy spółkę dystrybucyjną we Francji. W Niemczech od dawna posiadamy spółkę Amica International – przypomniał Kamiński.

Przyznał, że portfolio firmy wpisuje się bardzo dobrze w oczekiwania klientów na Zachodzie.

- Mamy tam zarówno bogatych klientów jak i normalnych, którzy potrzebują dobrego produktu. Chociażby z tego powodu widzimy tam dla siebie miejsce, zarówno pod naszą marką, jak i markami naszych partnerów biznesowych dla których produkujemy urządzenia, lub pod innymi markami – wyjaśnił gość.

Amica ma ambicję być w pierwszej trójce w Europie w kategorii sprzętu grzejnego. = Musimy takie urządzenia posiadać, rozwijać i pozyskiwać. Produkują je nasi partnerzy zlokalizowani w różnych krajach. Część z nich jest w Polsce, część partnerów produkuje w Chinach, mamy też producentów Tureckich -wyliczał Kamiński.

Zaznaczył, że fakt kupowania gdzieś urządzeń to jedno. Jednak kompetencje w obszarze badania i rozwoju produktów jest najważniejsze. - We Wronkach mamy 2 zespoły inżynierskie. Jeden dedykowany dla sprzętu grzejnego, drugi do towarów – przypomniał.

Kamiński podkreślił, że konsument się zmienia. - Klienci podlegają trendom i modom. Chociażby moda na zdrowe gotowanie, np. pieczenie na parze. Ten trend staramy się zagospodarować oferując piekarniki z funkcją pary, tudzież piekarniki parowe – zauważył.

- Dzisiaj mamy do czynienia ze świadomym konsumentem. On poszukuje produktów w niestandardowy sposób, w wielu kanałach naraz. Rozumienie jak on myśli jest bardzo ważne. W działaniach marketingowych skupiamy się na tym, aby być blisko i budować relacje z konsumentami – dodał.

Gość podkreślił, że Polacy są najtrudniejszymi konsumentami w Europie. - To są tzw. smart shopperzy, kierują się ceną, ale nie zawsze najniższą. Ona ma być dobra w danym momencie – tłumaczył. Od miesięcy trwają rozmowy o przejęciu hiszpańskiej marki Fagor.

- Te rozmowy są bardzo skomplikowane. Mówimy tutaj o prawie do użytkowania marki, która ma duże dziedzictwo na rynkach południowoeuropejskich. Jest tam akceptowana, pożądana i znana. Gdybyśmy posiadali Fagor w naszym portfolio, pomogłoby to być nam dużo bardziej wiarygodnym europejskim graczem i pokazać, że polska marka technologiczna świetnie sobie radzi w Europie - tłumaczył Kamiński.

Zauważył, że dobrze świadczy o firmie, jeśli jest inna duża firma, która chce ją kupić. - Plotki lub domniemania o przejęciu Amicy to dobra oznaka rynkowa – ocenił. - Ale to raczej my myślimy kogo przejmiemy lub co chcemy kupić i jak rozbudować sieć sprzedaży albo portfolio marek – dodał.

Polska stała się zagłębiem produkcji sprzętu AGD, bo mamy dobrą i stosunkowo niedrogą kadrę. Płace jednak rosną.

- Jeśli chodzi o atrakcyjność inwestorską, to Polska jest cały czas rynkiem docelowym dla dużych graczy. Praktycznie wszyscy istotni gracze są w Polsce. Stajemy się jednak krajem droższym. Są atrakcyjniejsze rynki do produkcji, ale Polska cały czas ma lata świetności przed sobą, bo mamy dużo do zaoferowania. Mamy bardzo dobrą i rozwijającą się infrastrukturę drogową i kolejową, port morski, doświadczone kadry produkcyjne oraz zagłębie inżynierów - wyliczył Kamiński.

Według strategii firmy w 2023 r. Amica ma mieć ponad 1 mld euro przychodu rocznie.

- Ten przychód jest realny. Bardzo się staramy, żeby się ziścił - mówił Kamiński.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu