Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Handel

Dyskonty jak delikatesy, zwłaszcza na święta

123RF
Lidl czy Biedronka przeobraziły się z tanich sklepów w alternatywę dla pozostałych segmentów rynku. Dyskonty to już główny kanał sprzedaży żywnoœci, także premium.

Gdy pod koniec marca do wybranych sklepów Biedronki trafiły homary, branżowi analitycy zastanawiali się, czy to nie za dużo dla klienta, który zwraca uwagę głównie na ceny. Z badania TNS wynika, że ogółem głównym kryterium wyboru jest szerokoœć oferty, ale w dyskontach jest to cena.

Biedronka nie podaje danych dotyczšcych sprzedaży konkretnych produktów, ale na rynek poszedł po raz kolejny jasny sygnał – nie jesteœmy już tanim sklepem z kiepskš ofertš. Nie tylko mamy to samo co inne sieci, ale nawet potrafimy je przeskoczyć ofertš z najwyższej półki.

Sieci dyskontowe – zazwyczaj pod markami własnymi – oferujš teraz produkty, jakie jeszcze kilka lat temu nie mogłyby trafić na ich półki z powodu zbyt wysokich cen. Widać to choćby po sieci Kaufland, która od sezonu œwištecznego 2015 r. oferuje ekskluzywne produkty spożywcze pod markš Exquisit.

– To około 70 artykułów z kategorii premium, a wœród nich można znaleŸć przystawki, wędliny i sery, specjały mięsne, desery i słodycze, przekšski. Produkty Exquisit spotykajš się z zainteresowaniem klientów, dlatego dostępne sš w stałej ofercie marketów Kaufland – podaje biuro prasowe sieci.

Dyskonty, ale też hiper- lub supermarkety, wprowadzajšc coraz więcej produktów z półki premium z powodzeniem wypełniły niszę na rynku powstałš po zniknięciu sieci Alma. Szczególnie widać to w sezonie przedœwištecznym.

– Œwięta Bożego Narodzenia czy Wielkanoc to sezony, w których chętniej sięgamy po produkty cechujšce się ponadprzeciętnš jakoœciš. PóŸnš jesieniš 2014 roku zaoferowaliœmy klientom Tesco Finest, wysokiej jakoœci produkty, powstałe z wyselekcjonowanych składników, o oryginalnym pochodzeniu. Kilka miesięcy póŸniej produkty te powróciły już jako stała oferta – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

Firma przygotowała oferty premium także na obecny sezon. To choćby rozbudowany bardziej niż zwykle asortyment ryb i serów z wyższej półki. – W ofercie znajdziemy tak mocno „dedykowane" œwiętom produkty, np. białe jaja na pisanki czy jaja przepiórcze Finest – dodaje Michał Sikora.

Wielkanoc pod względem skali wydatków jest z punktu widzenia branży handlowej znacznie mniej istotna niż Boże Narodzenie. Z badania Barometr Providenta wynika, że statystyczna rodzina wydaje w zwišzku z wiosennymi œwiętami ok. 400 zł, podczas gdy na Boże Narodzenie niemal dwukrotnoœć tej kwoty.

Mimo tej różnicy zawsze jest to okazja do zwiększonych wydatków konsumenckich, a sieci zazwyczaj starajš się takie prezenty wykorzystywać. – Co ciekawe, nie widać w wynikach badań znaczšcych różnic między miastem i wsiš. We wszystkich kategoriach wielkoœci miejscowoœci zamieszkania œrednia deklarowana kwota na organizację œwišt oscyluje wokół 400 zł – zauważa Mariusz Pawłowski, dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Provident Polska.

Konsumenci coraz bardziej wymagajšcy

W większoœci typów sklepów spada znaczenie ceny jako głównego kryterium wyboru. Tylko w przypadku dyskontów jest ona wymieniana na pierwszym miejscu, ale tylko z niewielkš przewagš nad innymi kryteriami. Dla klientów hipermarketów ważniejszy jest duży wybór, a dla kupujšcych w małych sklepach priorytetem jest z kolei atrakcyjna lokalizacja sklepu.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL