Dyskonty jak delikatesy, zwłaszcza na święta

aktualizacja: 05.04.2017, 09:34
Foto: 123RF

Lidl czy Biedronka przeobraziły się z tanich sklepów w alternatywę dla pozostałych segmentów rynku. Dyskonty to już główny kanał sprzedaży żywności, także premium.

REDAKCJA POLECA

Gdy pod koniec marca do wybranych sklepów Biedronki trafiły homary, branżowi analitycy zastanawiali się, czy to nie za dużo dla klienta, który zwraca uwagę głównie na ceny. Z badania TNS wynika, że ogółem głównym kryterium wyboru jest szerokość oferty, ale w dyskontach jest to cena.

Biedronka nie podaje danych dotyczących sprzedaży konkretnych produktów, ale na rynek poszedł po raz kolejny jasny sygnał – nie jesteśmy już tanim sklepem z kiepską ofertą. Nie tylko mamy to samo co inne sieci, ale nawet potrafimy je przeskoczyć ofertą z najwyższej półki.

Sieci dyskontowe – zazwyczaj pod markami własnymi – oferują teraz produkty, jakie jeszcze kilka lat temu nie mogłyby trafić na ich półki z powodu zbyt wysokich cen. Widać to choćby po sieci Kaufland, która od sezonu świątecznego 2015 r. oferuje ekskluzywne produkty spożywcze pod marką Exquisit.

– To około 70 artykułów z kategorii premium, a wśród nich można znaleźć przystawki, wędliny i sery, specjały mięsne, desery i słodycze, przekąski. Produkty Exquisit spotykają się z zainteresowaniem klientów, dlatego dostępne są w stałej ofercie marketów Kaufland – podaje biuro prasowe sieci.

Dyskonty, ale też hiper- lub supermarkety, wprowadzając coraz więcej produktów z półki premium z powodzeniem wypełniły niszę na rynku powstałą po zniknięciu sieci Alma. Szczególnie widać to w sezonie przedświątecznym.

– Święta Bożego Narodzenia czy Wielkanoc to sezony, w których chętniej sięgamy po produkty cechujące się ponadprzeciętną jakością. Późną jesienią 2014 roku zaoferowaliśmy klientom Tesco Finest, wysokiej jakości produkty, powstałe z wyselekcjonowanych składników, o oryginalnym pochodzeniu. Kilka miesięcy później produkty te powróciły już jako stała oferta – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

Firma przygotowała oferty premium także na obecny sezon. To choćby rozbudowany bardziej niż zwykle asortyment ryb i serów z wyższej półki. – W ofercie znajdziemy tak mocno „dedykowane" świętom produkty, np. białe jaja na pisanki czy jaja przepiórcze Finest – dodaje Michał Sikora.

Wielkanoc pod względem skali wydatków jest z punktu widzenia branży handlowej znacznie mniej istotna niż Boże Narodzenie. Z badania Barometr Providenta wynika, że statystyczna rodzina wydaje w związku z wiosennymi świętami ok. 400 zł, podczas gdy na Boże Narodzenie niemal dwukrotność tej kwoty.

Mimo tej różnicy zawsze jest to okazja do zwiększonych wydatków konsumenckich, a sieci zazwyczaj starają się takie prezenty wykorzystywać. – Co ciekawe, nie widać w wynikach badań znaczących różnic między miastem i wsią. We wszystkich kategoriach wielkości miejscowości zamieszkania średnia deklarowana kwota na organizację świąt oscyluje wokół 400 zł – zauważa Mariusz Pawłowski, dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Provident Polska.

Konsumenci coraz bardziej wymagający

W większości typów sklepów spada znaczenie ceny jako głównego kryterium wyboru. Tylko w przypadku dyskontów jest ona wymieniana na pierwszym miejscu, ale tylko z niewielką przewagą nad innymi kryteriami. Dla klientów hipermarketów ważniejszy jest duży wybór, a dla kupujących w małych sklepach priorytetem jest z kolei atrakcyjna lokalizacja sklepu.

Komentarz dnia
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE