Efekt 500+ wyparował ze sklepów z elektroniką

Producenci i sprzedawcy nie cieszyli się długo z dodatkowych pieniędzy na rynku. W tym roku sprzedaż elektroniki ma nadal rosnąć, ale wolniej niż w 2016 r.

Aktualizacja: 23.03.2017 09:35 Publikacja: 22.03.2017 18:52

Efekt 500+ wyparował ze sklepów z elektroniką

Foto: 123RF

Efekt 500+ był widoczny, zwłaszcza w przypadku dużego sprzętu AGD, w niektórych miesiącach po uruchomieniu programu sprzedaż rosła nawet o ponad 20 proc. Nic dziwnego, skoro tylko w 2016 r. z tytułu wypłat z tego programu do Polaków trafiło ponad 17 mld zł. Jednak konsumpcyjne żniwa nie trwały długo, przynajmniej dla producentów sprzętu. Ostatecznie cały rok przyniósł branży AGD 6-proc. wzrost obrotów.

Ogółem sprzedaż elektroniki według Euromonitor International wzrosła o 2,5 proc., ten rok ma przynieść wynik jeszcze skromniejszy, oscylujący w okolicach 2,3 proc.

Świetnie już było

Producenci AGD mają na ten rok już znacznie skromniejsze oczekiwania, choć branża po cichu liczyła na dłuższą promocję w związku ze zwiększonymi wydatkami konsumentów, zasilonych dodatkowymi pieniędzmi. – Spodziewamy się pozytywnego wyniku dla sprzedaży sprzętu – mówi Andrzej Tuleja, dyrektor zarządzający w firmie Whirlpool na Polskę i kraje bałtyckie. – Liczymy również, że wzrost w ujęciu wartościowym będzie wyższy niż ilościowy.

Inni producenci również znacząco zrewidowali oczekiwania. W sumie w branży panuje opinia, że sukcesem będzie, jeśli sprzedaż AGD w tym roku wzrośnie o ok. 3 proc. – Szansą jest wzrost świadomości klientów, którzy wybiorą droższy sprzęt o lepszych parametrach zużycia energii czy wody – mówi jeden z nich.

Spadek optymizmu widać także po sprzedawcach detalicznych. Oni również spodziewają się wzrostu rynku, ale dzięki nowym kategoriom, które przejmują rolę lidera rozwoju rynku. – Skoro zaczęła spadać sprzedaż komputerów i to we wszystkich ich typach, to coś trzeba zrobić – mówi przedstawiciel branży IT.

Idzie nowe

Konsumenci przesuwają swoje zainteresowanie na zupełnie nowe kategorie, często z mocnym efektem. W 2016 r. najbardziej wzrosła sprzedaż nowej kategorii, czyli sprzętu dla osób aktywnie uprawiających sport jak specjalne kamery, zegarki, pulsometry.

– 2017 r. będzie też okresem wzmacniania bardzo dobrego trendu sprzedażowego telewizorów z systemem Android oraz urządzeń o przekątnych rzędu 55–60 cali i w technologii Ultra HD, które doskonale współpracują z konsolami do gier – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Cały segment gamingowy będzie miał dobry rok. Dostrzegają to też producenci, którzy wzmacniają ofertę laptopów dedykowanych entuzjastom wirtualnej rozrywki – dodaje. To wciąż dość droga kategoria, ale ceny spadną w miarę upowszechniania się nowości.

Pojawiają się także kategorie odpowiadające wprost na bieżące wydarzenia i oczekiwania konsumentów. W trakcie szerokiej dyskusji o problemie smogu w polskich miastach bardzo mocno rosła sprzedaż oczyszczaczy powietrza. – Zainteresowanie może się przełożyć w najbliższych miesiącach na klimatyzatory i urządzenia chłodzące, ale popyt na oczyszczacze powietrza powróci wraz z jesiennych sezonem grzewczym – wyjaśnia Michał Mystkowski.

Opinia

Marcin Rosati, prezes Media Saturn Holding

Ogromną możliwością dla rozwoju branży jest postęp technologiczny i przemiany społeczne, jakie dokonują się w cyfryzacji, nowy model komunikowania się i konsumowania mediów. Na rynek pracy wkroczyło pokolenie, dla którego technologia to codzienność. Obserwujemy zmianę stylu życia i wkraczanie technologii w coraz to nowe obszary. Wiele produktów, dotąd niszowych, staje się urządzeniami dla mas i służy głównie rozrywce. Doskonałym przykładem jest pojawienie się i rozwój nowej kategorii, jak elektronika sportowa (kamery akcji, pulsometry, zegarki GPS). Mocno rozwija się gaming – gry dawno przestały być rozrywką zarezerwowaną tylko dla młodzieży, a stały się pasją osób dorosłych. Równie duże emocje co premiery gier budzą premiery sprzętowe – nowe konsole oraz rozwiązania technologiczne dla graczy.

Efekt 500+ był widoczny, zwłaszcza w przypadku dużego sprzętu AGD, w niektórych miesiącach po uruchomieniu programu sprzedaż rosła nawet o ponad 20 proc. Nic dziwnego, skoro tylko w 2016 r. z tytułu wypłat z tego programu do Polaków trafiło ponad 17 mld zł. Jednak konsumpcyjne żniwa nie trwały długo, przynajmniej dla producentów sprzętu. Ostatecznie cały rok przyniósł branży AGD 6-proc. wzrost obrotów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie