Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Handel

Walentynki - kolejne święto handlu

Adobe Stock
Wyrosło nam trzecie po Wigilii i Wielkanocy œwięto handlu. Zakochanych wodzš na pokuszenie producenci słodyczy, alkoholi i restauratorzy.

Czy się to komuœ podoba czy nie, walentynki sš kolejnym po Halloween amerykańskim œwiętem, które zyskuje także u nas na popularnoœci. Z badania TNS Kantar przeprowadzonego na zlecenie Allegro wynika, że prezent z tej okazji chce kupić już 83 proc. badanych. Nielsen z kolei obliczył, że na walentynki przypada 8 proc. rocznej sprzedaży czekolady, to trzeci wynik w roku.

Pomysł na martwy sezon

– Jeszcze 20 lat temu tylko 42 proc. z nas obchodziło walentynki. Najchętniej œwiętujš ten dzień osoby młodsze, w wieku 18–39 lat, oraz te z miast do 100 tys. mieszkańców – mówi Agata Stachowiak z biura prasowego Allegro.

To kolejne œwięto wypromowane przez branżę handlowš. Wypada w martwym okresie, gdy już kończš się zimowe wyprzedaże, a z uwagi na pogodę jeszcze za wczeœnie na rozwijanie oferty wiosennej. Dlatego jest wręcz prezentem dla sklepów.

Choć większoœć Polaków planujšcych zakup prezentu z tej okazji przeznacza na ten cel do 100 zł, to sklepy bardzo cieszš się na takš okazję. – Sezon walentynkowy to jeden z ważniejszych momentów, jeœli chodzi o zakup produktów takich jak bombonierki czy kwiaty. W tygodniu, w którym wypadajš walentynki, sprzedajemy œrednio dwukrotnie więcej kwiatów w porównaniu ze „statystycznym" tygodniem w cišgu roku – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco. Okolicznoœciowe oferty, zwłaszcza słodyczy czy kwiatów, przygotowały dla swoich klientów także sieci Lidl czy Biedronka.

Prezent z sieci

Z badania TNS wynika, że najpopularniejsze prezenty to słodycze, kwiaty czy bilety na koncert lub do kina. W czołówce sš też erotyczne gadżety, bielizna czy biżuteria. – Najmłodsi częœciej planujš wręczyć najbliższej osobie czekoladki oraz kwiaty. Ta grupa wiekowa chętniej decyduje się również na prezenty z kategorii erotyka – mówi Agata Stachowiak. – Trzydziestolatkowie częœciej zamierzajš dać na walentynki biżuterię. Mieszkańcy wsi oraz najmniejszych miast częœciej uznajš, że dobrym podarunkiem będzie bielizna – dodaje.

Już 37 proc. upominków kupowane jest w sieci, co potwierdza Allegro, największy gracz na rynku e-commerce. Przed walentynkami każdego dnia sprzedaje się œrednio 3 tys. zapachów. Sprzedaż biżuterii roœnie o 20 proc., do 4,8 tys. sztuk dziennie. Polacy kupujš zarówno złotš, jak i srebrnš biżuterię, stšd œrednia cena pierœcionka to 117 zł, a kolczyków – 30 zł.

Serce do pieniędzy

– Od lat już przygotowujemy z tej okazji specjalnš ofertę – najpopularniejszy jest motyw serca, choć młodzież lubi też np. znaki nieskończonoœci, kluczyki, kłódki itp. – mówi Helena Palej, rzecznik jubilerskiej spóki Apart. – Największym zainteresowaniem cieszš się zawieszki i bransoletki, w tym roku pojawiła się nowoœć – zegarki marki AM:PM z kolekcji Club z miłosnymi motywami – dodaje. Jak wyjaœnia, nastolatki lubiš kupić sobie nawzajem drobiazg ze srebra czy złota, ale roœnie sprzedaż tego typu walentynkowej biżuterii z diamentami. – Coraz częœciej dojrzalsi klienci sš zainspirowani tš okazjš i chętnie kupujš w tym okresie biżuterię. Po prostu walentynki to okazja, by obdarować bliskich – mówi.

– Biżuteria to zawsze trafiony walentynkowy prezent, co roku obserwujemy zwiększone zainteresowanie jej zakupem – mówi Anna Wilk, założycielka marki jubilerskiej Dall'Acqua. – Na liœcie bestsellerów znajdujš się złote i srebrne naszyjniki czy bransolety z motywem serca. Popularnoœciš cieszy się też biżuteria personalizowana, która pozwala na wygrawerowanie krótkiej dedykacji – dodaje.

Badanie Mastercard Love Index pokazuje, że od 2015 r. wartoœć wydatków Europejczyków na wspólnie spędzone chwile z okazji Walentynek wzrosła o 19 proc. Najpopularniejsza jest kolacja w restauracji, tam dokonywane jest tego dnia 65 proc. transakcji. Ich łšczna wartoœć sięga 29 proc. walentynkowych wydatków.

Następny szczyt na Dzień Matki

Jeœli czekolady, to koniecznie z motywem serca. Fakt, że opłaca się wypuszczać specjalne produkty, podkreœla znaczenie walentynek dla producentów słodyczy. Ale nie tylko – o specjalnš walentynkowš edycję... dżemów pokusił się nawet Łowicz. Jeœli ktoœ nie znajdzie dżemu w sklepie, specjalnš etykietę może pobrać ze strony producenta.

Nielsen obliczył, że wartoœć sprzedaży pralinek sięga w lutym 127,5 mln zł, a czekolad – 135,8 mln. To odpowiednio 7 oraz 8 proc. rocznej sprzedaży. Boże Narodzenie generuje jednš trzeciš rocznej sprzedaży tych słodyczy, a Wielkanoc – kolejne 18 proc. – Oferty specjalne to jednak nie tylko efekty sprzedażowe, ale także kwestie wizerunkowe – wzrost rozpoznawalnoœci czy modelowanie postrzegania marki – mówi Magdalena Kołodziejska, rzecznik Lotte Wedel. W lutym roœnie sprzedaż czekolad premium. Jeœli klienci decydujš się już na taki prezent, to sięgajš na wyższe półki cenowe.

Dla branży alkoholi wzrost sprzedaży jest oczywisty. – Tego dnia konsumenci nie sš skłonni do oszczędnoœci i wybierajš produkty, których cena zdecydowanie przekracza œredniš. Sš to głównie wina czerwone – w dalszym cišgu najpopularniejsze w naszym kraju, a ich kolor dodatkowo wpasowuje się w stylistykę œwięta. Spodziewamy się też wzrostu sprzedaży win musujšcych z wyższej półki – mówi Magdalena Zielińska, prezes Polskiej Rady Winiarstwa. – Producenci win przekonali się, że romantyczne gesty sš po prostu bezcenne – dodaje Maciej Malewicz z zarzšdu Jantoń, którego firma przygotowała specjalnš promocję win słodkich i półsłodkich, przewidujšc coroczny trend.

Jakie jeszcze œwięto oprócz Bożego Narodzenia i Wielkanocy winduje handel w Polsce?

Podyskutuj z nami na: facebook.com/ dziennikrzeczpospolita

Opinie

Dorota Cacek, wiceprezes Sfinks Polska

W Polsce walentynki to okazja, która co roku przycišga zwiększonš liczbę klientów do restauracji. Branża gastronomiczna niewštpliwie korzysta na tym œwięcie. W wielu naszych restauracjach tego dnia, po południu i wieczorem, trudno o wolne miejsce, a częœć osób rezerwuje stolik z wyprzedzeniem. Dotyczy to zarówno lokalizacji przy ulicach handlowych, w centrach miast, jak i w centrach handlowych. Obserwujšc wyniki naszych restauracji, widzimy, że ten trend nasila się co roku, co jest dla nas bardzo dobrš wiadomoœciš. Wykorzystujemy też popularnoœć tego œwięta, by promować nasze sieci wœród klientów i zachęcać do odwiedzania naszych lokali także przy innych okazjach.

Mirosław Pawlina, prezes zarzšdu, M&P Alkohole i wina œwiata

Branża alkoholowa zdecydowanie zauważa walentynki. Jeżeli ktoœ œwiętuje albo w mieœcie, albo w domu, przy kolacji, to nieodłšcznym wsparciem dla gastronomii jest branża alkoholowa, zwłaszcza winiarska, ale także alkohole mocne lepiej się sprzedajš. Ten handel rozwija się w symbiozie. Alkohol jest też wręczany na prezent. Obsługujemy kwiaciarnie, które wysyłajš kwiaty do odbiorców, a przy okazji do bukietów dołšczajš butelki. Zauważamy wzrost sprzedaży w każdym segmencie, najbardziej roœnie sprzedaż wina, w restauracjach, zwłaszcza białego wytrawnego. Sprzedaż zaczyna rosnšć w weekend przed walentynkami i trwa do następnego weekendu.

Bartosz Sala, prezes Pizzaportal.pl

Walentynki już na dobre zagoœciły w naszych kalendarzach i z roku na rok œwiętowane sš coraz huczniej. Okolicznoœciowe dekoracje i upominki znaleŸć można już nie tylko w sklepach czy galeriach handlowych. Od kilku lat niektóre restauracje w swoich lokalach 14 lutego serwujš nawet specjalne walentynkowe menu. Tego dnia widzimy też wyraŸny wzrost zamówień jedzenia online. W ostatnich latach 14 lutego było nawet 40 proc. więcej zamówień niż w standardowy dzień. Polacy w walentynki najczęœciej zamawiajš swoje ulubione danie w dowozie – pizzę. Jednak w ubiegłym roku zauważyliœmy też zwiększone zainteresowanie kuchniš, która uchodzi za bardziej wyszukanš – sushi i potrawami tajskimi.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL