Handel transgraniczny okiem konsumentów

Lepsze ceny to główny powód zakupów transgranicznych. 76 proc. osób robiących tego typu zakupy na świecie wskazało go w najnowszym badaniu PayPal i Ipsos.

Aktualizacja: 12.01.2017 16:05 Publikacja: 12.01.2017 15:24

Foto: 123RF

Równie ważnym czynnikiem jest niedostępność danego produktu w kraju konsumenta (65 proc.). 55 proc. stwierdziło, że dzięki transgranicznym zakupom mogą odkrywać nowe i interesujące produkty. Podobne powody wskazywali Polscy konsumenci.

Ipsos szacuje, że wartość handlu transgranicznego w Polsce wzrośnie w tym roku o niemal 24 proc.

Polscy e-konsumenci poszukujących dobrych okazji najczęściej robią zakupy w chińskich sklepach internetowych. Dla 88 proc. klientów to właśnie cena zdecydowała o zakupach w azjatyckim kraju.

Jednak nawet w Niemczech i Wielkiej Brytanii można znaleźć atrakcyjne ceny. Odpowiednio 51 i 58 proc. konsumentów zostało przekonanych do wydania pieniędzy w tych krajach.

Silnym bodźcem do zagranicznych zakupów dla Polaków jest również możliwość obsługi klienta w ojczystym języku.

Do częstszych niż zwykle zakupów za granicą zachęcają Polaków głównie święta (w szczególności Boże Narodzenie) i wyprzedaże sezonowe.

Dla 40 proc. Polaków nie jest ważne, gdzie zlokalizowany jest sprzedawca. Zaś 32 proc. respondentów ufa zagranicznym sklepom internetowym tak samo jak rodzimym.

Co ciekawe, wśród osób kupujących online, aż 38 proc. obawia się otrzymania towaru niezgodnego z opisem. Dotyczy to zakupów we własnym kraju. Klienci globalni podzielają takie obawy tylko w 22 proc.

- Wszystko sprowadza się do transparentności i zaufania do sprzedawcy. Elementy, takie jak opis produktów lub koszty dostawy powinny być łatwe do znalezienia na stronie sklepu i opłacalne dla klienta – twierdzi Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

Badania pokazuje też jak wygląda rynek od strony sklepów.

USA, Wielka Brytania i Niemcy to największe rynki, które kupują towary z Polski za pomocą płatności PayPal. Najczęściej sprzedaje się elektronika, produkty z branży modowej, części samochodowe i akcesoria podróżnicze.

Najczęściej wymienianym bodźcem, który mógłby skłonić konsumentów do częstszych zakupów w zagranicznym sklepie jest darmowa dostawa. Wygodna metoda płatności również by nie zaszkodziła.

Równie ważnym czynnikiem jest niedostępność danego produktu w kraju konsumenta (65 proc.). 55 proc. stwierdziło, że dzięki transgranicznym zakupom mogą odkrywać nowe i interesujące produkty. Podobne powody wskazywali Polscy konsumenci.

Ipsos szacuje, że wartość handlu transgranicznego w Polsce wzrośnie w tym roku o niemal 24 proc.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu