Wadliwy towar zakupiony przez internet? Zobacz, co robić

Coraz częściej wybieramy internet jako źródło naszych zakupów. Można je zrobić z dowolnego miejsca, bez kolejek i czasem na korzystniejszych niż stacjonarnie warunkach. Taka forma nabywania różnych dóbr i usług może jednak nieść za sobą pewne niebezpieczeństwa, bo co zrobić gdy jakość towaru za który zapłaciliśmy nie odpowiada opisom podanym przez sprzedającego albo ma po prostu wady techniczne?

Aktualizacja: 09.12.2017 11:21 Publikacja: 09.12.2017 10:42

Wadliwy towar zakupiony przez internet? Zobacz, co robić

Foto: materiały prasowe

Odstąpienie od umowy

Zgodnie z art. 560. § 1. Kodeksu Cywilnego: „Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.” 

Kupujący może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na nową albo zamiast jej wymiany żądać usunięcia wady. Czasem jednak usunięcie wady może okazać się niemożliwe bo np. wymaga dużych nakładów pracy i kosztów w porównaniu do zastąpienia towaru zupełnie nowym.

Klient ma prawo również zażądać obniżki ceny. W takim przypadku, cena powinna zostać obniżona do takiego poziomu w jakim wartość towaru uszkodzonego odpowiada towarowi pełnowartościowemu.

Jeżeli klient korzysta z roszczeń wynikających z niezgodności towaru z umową, sprzedawca odpowiada za wadę towaru jedynie, gdy wadę stwierdzono przed upływem 2 lat od wydania rzeczy kupującemu.

Niestety kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna - czyli pozwala na normalne korzystanie z rzeczy zgodnie z celem umowy, nie odbiega w sposób zasadniczy od cech funkcjonalnych oraz estetycznych, nie obniża wartości produktu i nie odbiega od złożonego zamówienia.

Reklamacja

Jeśli produkt, który zakupiliśmy ma wady, możemy go reklamować. Do złożenia reklamacji potrzebny jest dowód zakupu. Może to być paragon, faktura lub jakikolwiek inny dokument potwierdzający uregulowanie płatności za wskazany produkt czy usługę, np. potwierdzenie płatności kartą albo wyciąg z konta. Reklamację kierowaną do producenta, importera, albo sprzedawcy można złożyć w okresie obowiązywania gwarancji. Termin obowiązywania gwarancji podany jest w treści dokumentu. Należy ją złożyć w ciągu 2 miesięcy od dnia wykrycia wady. Jest ona udzielana zazwyczaj dla przedmiotów trwałego użytku, tj.: sprzęt AGD i RTV, smartfon, laptop, samochód (jeżeli na dany towar udzielono gwarancji, sprzedawca zobowiązany jest wydać klientowi towar razem z dokumentem gwarancyjnym). W ramach składanej reklamacji klient zobowiązany jest dostarczyć przedsiębiorcy zepsuty towar.

Rękojmia

Rękojmia działa, jeżeli sprzedana rzecz ma wadę, która zmniejsza jej wartość lub użyteczność wynikającą z opisu w umowie lub z naturalnego jej przeznaczenia. Rękojmia, może zostać również zastosowana, kiedy dany towar nie ma właściwości o której istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego (lub został wydany w stanie niezupełnym).

Roszczenia z tytułu rękojmi powinny być zgłaszane sprzedawcy (na piśmie, za pokwitowaniem, lub wysyłając listem). Konsument ma obowiązek powiadomić sprzedawcę o wadzie i określić swoje żądanie w ciągu roku od jej zauważenia. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa 2 lata (w przypadku nieruchomości – 5 lat) od jej wydania, ale jeżeli wada towaru ujawni się np. dopiero w 23 miesiącu jego użytkowania, to konsument nadal ma prawo złożyć reklamację w ciągu kolejnych 12 miesięcy od stwierdzenia tego faktu (okres rękojmi przedłuża się).

Chargeback

Nie wszystkim znana jest procedura chargeback. Mogą ją uruchomić osoby dokonujące transakcji kartami płatniczymi Visa i MasterCard. Pozwala uchronić się przed utratą pieniędzy z tytułu kwestionowanych transakcji kartowych. Podlegają jej m.in. wypłaty gotówki w bankomatach oraz zakupy w stacjonarnych sklepach i lokalach usługowych, jak również transakcje internetowe czy zamówienia telefoniczne. Przyda się kiedy:

- produkt lub usługa, którą klient zamówił nie została dostarczona;
- sprzedawca czy usługodawca obciąży nas płatnością za usługę, której się nie zamawiało;
- produkt, który do nas dotarł okazał się być wadliwy lub niezgodnego z opisem;
- sprzedawca lub usługodawca podwójnie rozliczył tę samą transakcję;
- sprzedawca lub usługodawca rozliczył transakcję anulowaną.

Polega na zgłoszeniu reklamacji danej operacji w banku, który przekazuje ją do operatora karty. Ten docieka zasadności zwrotu gotówki klientowi.

Odstąpienie od umowy

Zgodnie z art. 560. § 1. Kodeksu Cywilnego: „Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.” 

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie